Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP svällde och svalde nästan hela partitionen!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerade xp på en partitionerad disk. Jag valde att ha partitionen på 20gb för att kunna installera några program. Jag trodde det skulle räcka då jag har sp2 och default storleken var 5GB. Sagt o gjort.

Dock vägrade mitt tangentbord (lilla aluminium bt) att ge med sig och fungera så supporten rekommenderade starkt att jag skulle installera även SP3, det var helt nödvändigt. Nu har min 15BG gått åt till XP. Ska det verkligen ta så mycket plats?! Tangentbordet säger XP ska fungera perfekt, till skillnad från förut, men det gör det fortfarande inte.

Om XP nu kräver så här mycket utrymme vill jag börja om o installera tinyXP istället, för så här mycket plats ville jag inte ge upp.. Hur gör jag?

edit: 10.6.4 MacOS, Bootcamp med senaste uppdateringen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-08 11:52

Nu plockar jag fritt ut minnet här, det var ett tag sedan jag hade nöjet att umgås med Win XP...

Men för att rensa upp efter en lyckad installation av ett servicepack så kan man köra guiden för diskrensning och leta efter ett alternativ att rensa ut gamla systemfiler efter uppdateringar.
Dessutom skapas massa "restore points" som tar upp massa utrymme. Det här "system restore" går att stänga av helt och då tas dessa "restore points" bort.
Dessutom kan du gå in i "control panel" > "add / remove programs" > "windows components" och ta bort alla tjänster som du inte behöver.

Detta borde rensa ut endel iaf.

Har gjort detta och fick bara dryga 2gb mer utrymme.. jag läste nånstans att XP inte skulle väga mer än typ 3gb? Måste ha fått fel för mig?

Jag blev sur för XP förtjänar inte så mycket utrymme.
Tog bort partitionen genom Bootcamp-assen och installerade TinyXp istället.

Lite bitna naglar och hjärtklappning senare så har jag en installation som tar 3Gb i utrymme. 3!! Mot tidigare 15!

Jag är glad igen! *dansar*

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 10:55

Antagligen hade du en "hibernation" fil i roten på windowspartitionen som var exakt lika stor som ditt RAM-minne. Minnet skrivs nämligen till denna fil när datorn går i hibernation mode och läses in när du startar datorn igen. Detta går också att stänga av någonstans i windows control panel.

Jag har ingen aning om vad TinyXP är, men antar att den är just tiny Vi får också hoppas att den håller sig tiny efter lite användning då.

Du har inte funderat på att virtualisera med exempelvis VirtualBox ?

1
Bevaka tråden