Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag skall nu betala moms för andra gången i mitt företags historia. Det är lite mer avancerat den här gången eftersom jag nu tjänat och spenderat lite mer..
Fråga 1: Hur skiljer man på varor och tjänster? Jag har bl.a. köpt en domän under den här perioden. Ser man det som en tjänst eller vara? Domänen köpte jag "begagnad" och det kanske man kan se som en vara (?) men sedan så har jag ju betalat Jamtport som är registrar för domänen - det kanske räknas mer som en tjänst? Har ju även betalat för genomförandet av ägarbytet till Jamtport - vara eller tjänst?
Fråga 2: Hur är det med bank-tjänster? Swedbank tar ju 250 kr/år för bankgiro. Kan jag dra moms på det och isf - räknas det som en tjänst eller vara?
Det står inte specifiserat på fakturorna. Verken från företaget jag köpte domänen av eller på Jamtports fakturor. "Överlåtelse av domännamnet blabla.." står det bara. Inte om det är en tjänst eller produkt.
Från banken får man ju ingen faktura. Summan är bara dragen.. Men då behöver jag alltså inte bry mig om att ta med banktjänsten över huvud taget - eftersom ingen moms behöver betalas där..?