Jag förstår inte riktigt, höll inte med om vad? Menade de att detta är ett undantagsfall där det är OK med flera trådar om samma ämne, eller menade de att det är bättre att vänta och se om någon kommenterar nyheten och i så fall låsa den (eller den ursprungliga tråden) då?
Upprinnelsen var att många av nyhetstrådarna av nyhetsredaktörerna blev låsta av andra moderatorer för att de inte var först, och det gillades av vissa. Det finns tre sätt att hantera detta:
1) Låsa nyhetstråden och hänvisa till existerande tråd.
2) Ta existerande tråd, flytta den till nyhetsforumet och redigera första inlägget till att bli en nyhet (eller slå ihop nyhetstråden med exiterande tråd och redigera första inlägget).
3) Låta det vara dubbla diskussioner.
I min värld är 3) inte ett alternativ och 2) inte önskvärt då det ser förvirrande ut när trådskaparen inte skrivit texten och nyhetsredaktören inte får rätt credit (exempel). Därmed återstår (i mina ögon) bara alternativ 1).
Argumentet mot detta var främst att det såg dåligt ut när nyhetsredaktörerna fick sina trådar låsta hela tiden.
kainen, du har ju läst tråden, tycker du att jag sammanfattade det rätt?
Personligen tycker jag att vi ska låsa trådarna, men man kan göra det snyggt så det inte ser ut som om moderatorerna försöker slå nyhetsredaktörerna på fingrarna utan bara att vi kort och gott säger var diskussionen fortsätter.
Det är ju inte så lätt för nyhetsredaktörerna att veta om ämnet är diskuterat innan, även jag som söker noga brukar missa trådar ibland. Så det är ingen kritik mot att det uppstår dubbla trådar, bara hur vi ska hantera dom.
När vi lanserar nya 99mac baserat på vB 4 kommer saker och ting att bli bättre för det finns andra möjligheter då, men det är inte klart ännu.