Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda filer ur TimeMachine fil...som inte är hel!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att bli tokig..

Jag har en korrupt Entourage fil som heter "Databas" på min dator (MacBookPro Intel 2,2 10.5.8). Till saken hör, att jag aldrig lyckats med en backup på TimeMachine, jag får alltid ett felmeddelande som säger att backupen misslyckades.
Timemachine startar när den externa 500 USB LaCie disken är inkopplad (Mac OS Extended Journalförd formaterad) , och sparar, filen är i dags läget 160 GIG.
Men den är alltså inte komplett, har aldrig förstått varför backupen aldrig slutförts. Nu är Databas filen korrups, dvs programmet laddar inte in längre, eller kan komprimeras. Den verkar vara så skadad, att jag inte ens kan dra den (kopiera) till en extern disk (!), jag har aldrig varit med om detta innan.

Min fråga till er därute, är om en ej komplett Timemachine fil som ju är ett paket, kan "öppnas upp"? Jag vill undersöka om filen ligger där oskadad och extrahera den för att rädda den/komprimera om den.

Någon som vet något om detta? MYCKET tacksam för svar!!

FilmKalle

Om inte informationen finns när du startar TimeMachine så är det väldigt tveksam att det kommer funka. Som du säger så så får du felmeddelande att den inte slutförs, så du ska nog läsa vad felet är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 22:02

Det måste väl gå att komma in i en Timemachine fil?

1. Prova att dra ut databasfilen från användardata på skrivbordet och starta om Entourage, du ska då få en ny databas fil?

- Funkar det?

(Vill utesluta att det inte är fel på Entourage, innan mer avancerad felsökning)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 22:05

Tack som tusan för era inlägg! Tyvärr är mina UNIX kunskaper mycket lätträknade (tror det är det dom refererar till på Jthon's Place), men han verkar hittat ett bra sätt att reparera en korrupt TimeMachine fil. Jag får försöka hitta ett sätt att förstå hur detta hur till med:

First I ran hdiutil:
hdiutil attach -nomount -readwrite Bhaal_0011247e3338.sparsebundle

Är det kanske via Terminal man gör sådant?

FilmKalle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 22:54

Jag har inte heller full koll på UNIX men det finns många här dom har det, men ja det är i terminalen som man använder alla kommandon.

Provade du att droppa filen på diskutility?

1
Bevaka tråden