Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste sättet att göra bokstäver fyllda med olika färger?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill skriva min sons namn på studentskylten med stora bokstäver som har svarta konturer men fylla bokstäverna med olika färger som jag väljer själv. Hur gör jag detta enklast? Jag har Photoshop CS3, InDesign CS3, Illustrator CS3, och Swift Publisher2. Tacksam för enkla förslag.

Det finns nog enklare och smartare men ett sätt är att skapa ett lager för varje bokstav - det spelar ingen roll vilken färg man ger bokstäverna
I första lagret väljer man Lager -> Lagestil -> Ramlinje och ser till att man får en ramlinje som verkar bra. I lagerpaletten ctrl-klickar man på detta lagar och väljer "Kopiera lagerstil"
ctrl-klickar sedan på varje lager och välj klista in lagerstil

Lägg sedan till ett lager ovanför varje "bokstavslager" - ctrl-klicka på lagret och välj skapa lagermask
Dessa lager kan man sedan fylla med färg, mönster, foto etc och de kommer bara att fylla bokstaven. Väljer man att fylla med en bild eller gradiens så kan man använda möjligheten att flytta runt lagret så att man får det som man vill. Även rena färglager kan man flytta - men där är väl vitsen mindre

En snabbild på fyllda bokstäver - som bara är för att visa olika fyllningar
Photoshopfilen var för tung för att kunna laddas upp men den finns här om du vill se hur lagren ser ut http://dl.dropbox.com/u/727898/studentlager.psd

RED
Om det bara ska vara färg är nog ovan att gå över ån efter vatten
Skriv hela namnet, lägg till en ramlinje enligt ovan
Skapa ett nytt lager - gör det till lagermask
I detta lager kan man göra en markeringsram runt bokstaven och fylla den med vald färg, gör sedan en markeringsram för nästa bokstav och fyll med annan färg etc

Senast redigerat 2010-05-25 01:02

Eller, kanske ännu enklare, använd Illustrator eller InDesign;
Skriv
Markera all text med textverktyget
Välj linje/tjocklek/färg
Markera 1:sta bokstaven, välj fyllning/färg
Markera 2:a bokstaven etc…

I Illustrator kan du också laja med bokstavsformerna via "Envelope distort/Förvräng omslag" om du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 13:21

Använd illustrator, 100 gånger av 100 i detta fall.

Räcker det med det som Artrithr beskriver - eller vill du att det ska vara ännu mer "artistic"
??

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-04-08 13:10

Tror nog du redan löst problemet men enklaste som jag använder mig av är om du skriver din text i Illustrator, högerklickar på den, väljer "skapa textkontur", så klickar du på enskild bokstav genom att hålla ned ctrl-tangenten. Sen är det bara att börja leka

1
Bevaka tråden