Jag handlar ytterst sällan på Systembolaget, och ännu mer sällan köper jag vodka där. Systembolaget har ett bra och prisvärt sortiment på lite finare viner och whisky, men allt annat brukar jag handla utanför Sverige.
Nu kommer däremot svärföräldrarna på besök i sommar. De är från Bulgarien och där dricks det rakia. I stora mängder. Nu har dock svärmor åkt på en släng av diabetes och har av läkarna förbjudits dricka rakia, ty den innehåller socker. Hon får hålla sig till vodka. Så idag passade jag på att inviga den nyöppnade systembutiken på området där jag jobbar och införskaffade en irländsk single grain-whisky samt en butelj Absolut Vodka. Made in Sweden. Distilled and Bottled in Åhus. IMPORTED, står det med feta bokstäver på den. IMPORTED?! Finns det någon systemvetare ombord som kan förklara för mig hur en svensk vodka, destillerad och buteljerad i Sverige kan säljas i Sverige som importerad? Har den månne exporterats först innan Vin & Sprit köpte den? Eller har de på Absolut bestämt sig för att det blir för jobbigt att hålla på med olika tryck på flaskorna för inhemsk marknad och export?