Jag tycker inte det är något fel att blanda metall och aqua, inte alls. Precis på samma sätt som att vissa pro-apps (Final Cut, Combustion, Shake m.fl.) har ett annat utseende. Precis som att man i sitt vardagsrum har ett skrivbord i vitt trä, så har ens stereo en borstad metall yta.
Felet, enligt min mening, ligger i att det inte verkar finnas en standard för NÄR och VAR dessa utseenden ska användas. Att iTunes, iMovie och QuickTime player har metal-gränsnitt är logiskt om man följer Apples ramar. Dessa är alla "mediaspelare". Men när Safari, Finder och div. tredjepartsprogram (en ordbehandlare bl.a.) får metallicgränssnitt så har man gjort fel.
Vidare tycker jag det är konstigt att inte Apple styr upp deras "pro-interface" så att ex. Final Cut Pro, SoundTrack och LiveType ser likadanna ut. Idag påminner de om varandra, men det är INTE samma skin.
Att sedan metalicinterfaces är groteskt slött att förstora/förminska gör inte livet bättre. Dock är mixen av Aqua och Metall mycket fräsh tycker jag. För mycket av de ena eller det andra blir för mycket. Lite av varje - en avvägd kontrast - är snyggt och behagligt.
Apple som har 25 år i bagaget i interfacedesign borde verkligen styra upp detta!