kommer från 20år med pc, så det känns lite "naket" utan något antivirus... men säger ni att det är safe så tror jag er... sunt förnuft ftw!
Det finns i dagsläget inte ett enda aktivt Virus i det fria till OSX.
Det finns en handfull trojaner som oftast maskeras som en "codec du behöver för att se våra porrfilmer på den här siten". Det finns ngt "proof of concept" på ngt virus.
Pratar man med AntiVirusföretag så skall man ju inte glömma att de är lite jäviga, de pratar ju i egen sak. Klart du behöver ett virusskydd.... köp vårt.
Däremot finns det ohederligt folk som kan tänkas nosa runt i ens maskin!
Där är det rätt enkelt, slå på brandväggen, ställ in den på att endast tillåta tjänster som behövs, stealth mode (folk som frågar din dator ngt får inte ens svar). Man kan slå av internetdelning (att andra kan ansluta till ens volymer utifrån), ta bort "guestkontot", det finns mängder med guider som man kan följa - allt efter intresse och "paranoidnivå"
"Säkerhet" omfattar så mkt. Även Backuplösningar (Time Machine + Off-Site backup kanske?). Lösenord på skärmsläckaren ?
En ofta återkommande fråga är "behöver jag ett virusskydd till min Windows i macen".
Där är nog svaret JA. Windows i macen (Paralells, Fusion, BootCamp) kan drabbas som vilken PC som helst. Virus som raderar saker KAN i värsta fall radera saker på din Macdisk. Viruset kan dock inte "leva" i OSX.
Bästa skyddet mot allt jävelskap som finns; din egen hjärna!
Ladda inte ner konstiga saker.
Tänk? Varför skall man ladda ner konstiga program för att se naket när alla andra klarar det med metoder som datorn redan har stöd för?
Tänk, vad händer med min MacPro på golvet om det blir översvämning här?
Tänk, Varför innehåller en pytteliten lista i Excel macron? Det brukar den ju inte göra?
Tänk, varför vill Paypal ha mina inloggningsuppgifter? De skriver ju på siten att de aldrig ber om dem på mail ? Och varför kommer paypals brev från Zambia?
Favorit; den här websidan säger att min dator har 76 virus... Varför ser alla ikoner, bilder och fönster ut som i en Windowsmaskin? Varför skriver de att man har Virus i Win-32.exe - jag har ju inte ens Windows i min maskin
Kört med brandvägg på, virusskydd NOLL i många herrans år.
Aldrig råkat ut för ngt.
Jo, formatterade disketter i Linux, 1998, som sedan jobbets PC-datorer skrek sig hesa om Virus mm eftersom Linux formatteringsprogram inte skrev namnet på exakt MS-DOS-sätt på disketten....