Jag har precis tagit kliviet in i mac-världen och skaffat en iMac 27" och Final Cut Studio. Har jobbat med redigering i många år på PC, med Premiere och Avid framförallt (har jobbat på en Mac med Avid också men det var många år sedan ).
Undrar lite om arbetsflödet.
Jag har en hel del material som är filmat med Sony EX-1 (1080 25p) och den resterande delen av produktionen kommer jag att filma med en Canon 7D i samma upplösning.
Har transfer-programmen till båda kamerorna, men jag hajar inte riktigt vad som händer när man loggar in klippen via Transfer. Skapar det någon form av referens som senare måste renderas eller är det rendering som sker när klippet skickas in i FCP? Programmet verkar ju inte spara någon ny fil någon annanstans?
Eller ska man göra så att man tar in klippet Native och så exporterar det till ProRes 422-filer (har läst att detta skulle vara ett bra och snabbarbetat format)? I så fall, kan jag skapa QT-ref-filer som jag sedan batchar upp i Compressor? Jag hittar inte QT-Reference någonstans i exporteringsmenyn.
Eller finns det något annat sätt som är bättre (det handlar om ca 15-20h råmaterial)?
... en liten bonusfråga; när jag kör Canon-kameran direkt via usb får jag inte upp den som en hårddisk, vilket jag finner lite störande, är det någon inställning jag missat?
Nu blev det mycket text