Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar nätverket!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har stött på mitt första mac problem.

Problemet är det att Macen konstant tappar kontakten med nätet. Spelar ingen roll om jag kör trådlöst eller med en sladd i. Har haft mycket kontakt med ComHem som skickat en tekniker hit som skulle kolla på det. Bytte alla uttag osv. Blev ingen skillnad av det så jag fick ett helt nytt modem + att dom bjöd på 100 mbit lina i 3 månader. Dock kvarstår problemet. Och det lär ju inte vara ComHems fel, för här sitter jag nu med en PC och det funkar perfekt.

Vad kan problemet tänkas vara och hur kan jag lösa det?

Jag har en Macbook, inköpt för ungefär 3 månader sen (Ja, jag är en Mac noob).
Har då 100 Mbit lina från comhem med ett sprillans nytt trådlöst modem.

Tack så jätte mycket i förhand... väldigt tacksam för svar!

Ska väl även tillägga att det inte alltid hjälper att jag startar om modemet, Airport och/eller datorn.

Om du bor i ett hus som kryllar av trådlösa nätverk så kan det helt enkelt handla om "radiostörning".

Jag har fått goda resultat genom att byta kanal på det trådlösa nätverket. Det gör du alltså på routern.

/Magnus

Ok, tack för svaret Magnus!

Ja, det kryllar av trådlösa nätverk här, men macen tappar kontakten även när jag kör med sladden i, alltså inte trådlöst. Sen har jag ju ett trådlöst modem, kan man byta kanal på ett sånt och hur gör man isåfall det?

Tack så mycket för ditt snabba svar!

1
Bevaka tråden