Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med iPad... Mina åsikter!

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla Applevänner!

Nu har jag haft min Apple iPad 16GB/3G en vecka. Efter 40 timmars användande tycker jag mig kunna göra ett rättvist utlåtande...

Måste börja med att säga en sak; iPad är en helt fantastisk produkt!!! Men, även Ferraris & Mercedesbilar i miljonklassen har vissa brister trots att helheten är överväldigande...

Mina synpunkter:

1. Tangentbordet. Varför uppträder tangentbordet som i iPhone? I liggande läge borde ju tangentbordet kunna visa ett komplett alfanumeriskt tangentbord precis som vilken MacBook som helst... Det finns ju gott om plats för det, eller hur...? När man använder kalkylprogram typ Numbers vill man ju ha möjlighet att snabbt kunna mata in alfanumeriska värden i olika celler, men, det känns väldigt klumpigt som det är nu. Varför inte en knapp som kan växla mellan en riktig tangentbordslayout och den mer iPhoneliknande? Man borde ju kunna ha samma typ av funktioner på knapparna som vanliga tangentbord. Shiftknappen hålls in för att skriva en versal osv.
I stående läge kan jag förstå idén med "iPhonetangentbord" men inte i det underbara liggande läget hos iPad (som jag använder mest)...

2. Ergonomi. IPad är ju som gjord för att ha i sängen. Men, hur gör ni andra? Hur håller ni den? Trots nätta 730 gram blir iPaden tung efter en stund... Med Apples fodral blir iPaden lättanvänd i soffan & på altanen, men, liggandes i soffan eller sängen blir det problem... Lösning på det?

3. Programvaror. Android i all ära, men, programvarorna till iPhone & iPad är ju den stora behållningen! Alla dessa fantastiska program & spel är underbart på iPaden! En musikprogram som ThumbJam blir ännu mer fantastiskt på iPaden!
Det fantastiska operativsystemet på iPad & iPhone tillsammans med alla dessa underbara programvaror gör att konkurrenterna står kvar på perrongen när tåget har gått...
En varningens tecken dock för iPadprogrammen. Priserna har ökat kraftigt på iPadprogram jämfört med iPhoneprogrammen...? Är inte just prissättningen en stor del av succén med iPhone?

4. Batteri. Imponerande batteritid på iPaden! Men, något som slog mig när jag klippte till mitt gammal SIM-kort till iPaden är att med både WiFi & 3G aktiverat så minskade batteritiden med c:a 25 % (ovetenskapligt dock)... Iochförsig förståeligt... 3G-uppkopplingen känns rapp och flyter på bra.

5. Hastigheten. IPaden är snabb! Jävligt snabb faktiskt! Som en Ferrari på steroider...!
Efter några dagars användande kunde jag inte låta bli att jailbreaka min iPad... Trots det så flyter den på så fenomenalt... Min iPhone 3G blev fort laggig efter jailbreak, men inte iPad. När det kommer en 4.0 till iPhone hoppas jag slippa jailbreaken. Nu är det först och främst multitasking & 3G Unrestrictor som lockar, därav jailbreak...

6. Helheten. Upplevelsen av iPad är hårresande & underbart. Som iPhonefantast kommer fort in i den himmelska världen som iPad ger en. Visst finns det brister, men jailbreak kan lösa de flesta brister lätt... Saknar bara en sak just nu, och det är svenskt tangentbord & rättstavning...
Att man dessutom kan göra iPad till en traditionell dator med en blåtandsmus & tangentbord gör inte saken sämre... En råd; köp en iPad och ditt liv blir som aldrig förr!!!

/ ErrkaPetti, Hultsfred

Tack för att du tog dig tid att skriva inlägget, och för att du sabbar min ekonomi för ett tag framöver

Håller inte med om tangentbordet. Jag tycker att det är rätt storlek men jag vill ha svenskt tangentbord:)

Och iOS4.0 på Ipaden också:)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-22 09:41

Finns det något sagt datum när dom kommer till svenska butiker? Är intresserad av 3G-modellen

Nej. Inget datum är släppt

3G modellen är helt rätt;)

Vad jag menar med tangentbordet (i det liggande läget) är att tangenterna är alldeles för glest placerade och onödigt stora...
Det finns gott om plats att sätta numeriska tangenter på övre raden! Man får ju inte glömma att det finns ju en stor skillnad mellan ett fysiskt tangentbord och inmatningstekniken på iPad/iPhone. På ett fysiskt kan man ju lätt missa och trycka på två tangenter samtidigt, men, på iPaden är ju detta inget problem... Eller?
Att dessutom kunna använda tangentbordet som ett riktigt med fler symboler på varje tangent borde ju vara en självklarhet... iPad är ju en riktigt dator! Jag vill inte använda iPaden på samma sätt som min iPhone, med minimalt tangentbord... Där finns det ju fysiska begränsningar. Är det ingen annan som håller med mig i min åsikt här?
Hur som, iPaden är annars helt fantastisk!!! väntar med spänning på kommande applikationer.

/Errka, Hultsfred

Ursprungligen av ErrkaPetti:

1. Tangentbordet. Varför uppträder tangentbordet som i iPhone? I liggande läge borde ju tangentbordet kunna visa ett komplett alfanumeriskt tangentbord precis som vilken MacBook som helst... Det finns ju gott om plats för det, eller hur...? När man använder kalkylprogram typ Numbers vill man ju ha möjlighet att snabbt kunna mata in alfanumeriska värden i olika celler, men, det känns väldigt klumpigt som det är nu. Varför inte en knapp som kan växla mellan en riktig tangentbordslayout och den mer iPhoneliknande? Man borde ju kunna ha samma typ av funktioner på knapparna som vanliga tangentbord. Shiftknappen hålls in för att skriva en versal osv.

Men alltså, i Numbers får man ju olika tangentbord beroende på vad det är för innehåll i cellen. Knappen för att ändra datatyp (och därmed tangentbord) sitter i övre vänstra hörnet på tangentbordet.

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Vad jag menar med tangentbordet (i det liggande läget) är att tangenterna är alldeles för glest placerade och onödigt stora...
Det finns gott om plats att sätta numeriska tangenter på övre raden! Man får ju inte glömma att det finns ju en stor skillnad mellan ett fysiskt tangentbord och inmatningstekniken på iPad/iPhone. På ett fysiskt kan man ju lätt missa och trycka på två tangenter samtidigt, men, på iPaden är ju detta inget problem... Eller?

Tangenterna har den storlek de har för att det (i det närmaste) ska motsvara ett fullstort tangentbord och ge plats för fingrarna. Det är just därför det fungerar att skriva snabbt med korrekt fingersättning (frånsett de svenska tecknen då, själv skriver jag just nu mest på engelska och då flyter det på lika bra som på ett fysiskt tangentbord). Skulle det vara som du vill ha det skulle man antingen behöva krympa tangenterna (vilket förstör fingersättningen) eller visa mindre av det man skriver, vilket i endera fallet bara skulle göra folk irriterade.

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Att dessutom kunna använda tangentbordet som ett riktigt med fler symboler på varje tangent borde ju vara en självklarhet... iPad är ju en riktigt dator! Jag vill inte använda iPaden på samma sätt som min iPhone, med minimalt tangentbord... Där finns det ju fysiska begränsningar. Är det ingen annan som håller med mig i min åsikt här?

Höll på att säga att jag håller med, men sedan tänkte jag efter lite till, och det gör jag faktiskt inte. Jag tar hellre att en del symboler är något svårare att komma åt än att det blir svårt att skriva vanlig text. Till din hjälp har du också svep-gestures, alternativa tangentbord o.s.v. som gör det hyfsat enkelt att ändå komma åt det man behöver. Det enda jag själv egentligen saknar är något motsvarande teckenvisaren i OS X, särskilt eftersom det inte finns något vettigt sätt att komma åt grekiska alfabetet när iPaden saknar det tangentbordet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-22 14:32

Kan man inte ha den numeriska delen på en iPod touch vid sidan om?

Ursprungligen av Macus:

Kan man inte ha den numeriska delen på en iPod touch vid sidan om?

Borde gå, har sett lösning på detta. Kan inte hitta länken nu, bara..

Det finns appar för datorer men jag vet inte om de fungerar för ipad. Tänk också på apples bluetoothtangentbord. De har ingen numerisk keypad. Mojligen skulle en extra fjärde rad vara en lösning men jag är inte övertygad

Náväl, vi har alla olika önskemål, men det är en läcker liten maskin

Jag skrev det följande för ett par veckor sedan för mina kollegor (som inte pratar svenska, så jag ber om ursäkt för engelskan).

----

I have been using an iPad WiFi 32 GB for a couple of weeks, and here are my impressions.

I have been using an iPhone since the first generation iPhones came out. So the user interface for the iPad is very familiar to me, as they are built on the same software platform.

Hardware

The iPad, like its older but smaller siblings, the iPod Touch and the iPhone, is a very well designed device. It is a pleasure to hold and it fits well in the hand. The only surprise is that it feels slightly heavy. You do need to prop it up against something if you are holding it whilst using it for an extended time. It feels more like a hardback book to hold than a paperback.

The buttons stick out an amount which is just right. The main difference between the Apple iPhone and the iPad is that the iPad has a rotate lock button where the iPhone has a button to silence the ringer.

The screen is well lit and has sufficiently good resolution for what the device is trying to achieve. The pixels per inch is slightly lower than what the iPhone has, but this I haven’t found to be a problem.

You will struggle somewhat to sit in direct sunlight and read the screen, but otherwise I general find the backlit screen adequate for using outside. Inside or if it is somewhat darker i consider the screen one of the best I have ever had.

Batteries

A portable device really lives and dies with its batteries (pun intended). The iPad WiFI has a claimed life of 10 hours and independent tests have verified this with video running the whole time. I have seen nothing to indicate that it doesn’t last for 10 hours.

The way I use the iPad it really needs a long life battery. I primarily use it for reading, web sites and books and I tend to read several hours in a stretch. During my use so far I haven’t run out of batteries in a single day.
The only issue with the batteries is with the charging through a USB port. Most USB ports do not have high enough voltage to charge the iPad at the same time as you are using it. So don’t leave it attached whilst syncing new movies onto the iPad and think that it gets charged at the same time. It doesn’t. It only charges from low power USB ports when it is asleep, and then somewhat slowly. If you need to charge it faster then you need to plug it into a power socket.

Applications and operating system

The hardware is nice, but the iPad shines because of its applications and the operation system which it runs: iPhone OS.

The iPad is in general easy to set up. The only issue is that you have to have it connected to a computer with iTunes to be able to set it up and sync music, films, books etc. When attached to your computer iTunes (at least on a Mac) fires up and backs up your iPad and syncs it.

iTunes is maybe not the most elegant way of doing this, but at least you don’t have to store all your particulars with Google…

The only exception to easy setup was setting up the IMAP server for the email, but this is more a function of the IMAP protocol and the information needed to set this up than anything wrong with the iPad. It is the same with any email system you need to connect to a client system.

The on-screen keyboard is good enough for typing short things, like a URL or a quick reply to an email, but I don’t really think it can replace a real keyboard if you need to type any longer content (I am typing this on my MacBook Air).

Web browser

The application I use the most is the web browser. The web browser is Safari and it is a good. Not perfect, but good. The issues I have with it is that the mobile version of Safari doesn’t deal with iFrames. So if you have an iFrame with a scrollbar you don’t see the scrollbar and there is no indication that you are missing information on the page. It is the same for Safari on the iPhone.

The browser is relatively quick and otherwise works well. Complex web pages sometimes take a while to render and this is probably the main area where you will notice that the iPad isn’t running your normal multi gigahertz desktop or laptop processor.

There has been a lot of wailing and gnashing of teeth over the fact that the iPad doesn’t support Adobe Flash, but personally I prefer it that way. What content do I watch using Flash? Video primarily and nearly all the video services are moving to H.262

Books

The second most used application for me on the iPad is iBooks. Because the iPad has not been released in Sweden yet I had to go through a quite convoluted process to get the iBook application onto the iPad. But that will of course change when we are not forced to privately import the iPad.

The Apple iBook store, which is only accessible directly from the iBook application, is intuitive and easy to use, but so far has a relatively limited selection. There are a number of free books you can download, but otherwise books cost from $10.

The most important part, for me, about the iBooks application is that it reads non copy protected (non-DRM) ePub books. Which means that you can download books which are out of copyright, from The Gutenberg Project, or buy books at some of the online stores which don’t have DRM on their electronic books, like O’Reilly’s bookstore (technical computer books) and Baen Books (science fiction books, and only $6/book!!).

The iBooks application is pleasant enough and I have so far read four full books of over 3000 pages (screens) in total and I have found the experience to be somewhat better than reading an actual book. Primarily this is because I often read at night and I find lighting to be an issue. But with the iPad backlit screen I this is not a problem at all.

It should be noted that I am fairly short-sighted and I prefer to read a book without my glasses, which means I hold it relatively close to my face, about 25 cm (often lying on my back in the sofa or bed, with the bottom of the iPad resting on my chest). But with the good screen and the ability to set the font size on the screen I think the iPad book reading experience is really good. Tools like bookmarks, an in-book dictionary and search (When did that persona show up the first time in the book again?) improves the reading experience. I use the dictionary much more than I expected.

What I am missing is the ability to look up any word from Wikipedia and have it display in a mini-window in the book application.

You can also get the Amazon Kindle application for the iPad. The Kindle app seems decent, but I haven’t really read much on it yet so I can’t really comment yet. There are several other book applications with attached bookstores too.

Email

Apple’s email application is good. I find the way they have structured the application works better in landscape mode than in portrait mode. But at least I have a choice.

Video

The iPad has two video applications, the YouTube application, for when you are online and the Video application which stores video locally. The Video application is meant to display videos from the Apple iTunes store, but you can also rip DVDs (with an application like Handbreak) and then load them into iTunes and sync them onto your iPad.

I have watch a couple of videos, Dr. Who, ripped by Handbreak, when I flew to Amsterdam last week. The only issue was that the volume was a bit low when being in an aircraft and really benefitted from having closed headphones, preferably with noise cancellation.

The viewing experience otherwise was superior to anything you will find on a plane (unless you pay for First Class tickets I presume) and the batteries will let you watch video for a ten hour flight without interruption.

Calendar

The Calendar application is decent, but has some strange shortcomings. You can’t click on a day/time to create a new event. You have to click a plus sign to create an event. Once an event has been created I haven’t found a way to change the actual calendar it belongs to. You can swipe up and down to see the calendar for a day, but you can’t swipe left and right to move a day/week/month back or forth, but you have to use a small dated scroll bar tool.

The Calendar’s real strength is when you have syncing turned on, which will sync your calendar on the iPad, your iPhone and your Mac. But this syncing service is a paid for service called Mobile Me and costs $99/year. I find it worth it and as a bonus you get the “Find my iPhone/iPad” service, which uses the GPS in your iPhone/iPad to locate your device when you have lost it or miss-placed it.

Photos

The Photo application is easy to use and intuitive. Many people really like it for showing their photos, but I haven’t used it that much yet.

Other applications

There are plenty of applications being added to the Apple App Store and I predict that some of the most exciting stuff that will come out of the iPad will come from third party developers.

Other applications I use at the moment are:

Early Edition, which assembles RSS feeds into something that resemble an traditional newspaper. (Paid)

Twitterific, a Twitter application, not quite as successful with a new user interface as the iPhone Twitterific app. (Free)

Instapaper, a way to easily store away web pages when you web browsing to read offline later. (Paid)

Civilization Revolution, a game based on the Civilization series, decent, but somewhat too automated for my taste, I like the old style micromanagement better. (Paid)

PressReader, a way to get hundreds of newspapers electronically downloaded to your device. (Free)

Several news applications, like Financial Times Mobile Edition, BCC News International, which are all trying to find a good format for news on the iPad. (Free)

Wired Magazine, which is mainly advertising in electronic format and some lightweight content. (Paid)

Adobe Ideas, a finger sketch application. (Free)

You can have all your applications from your iPhone, but in general that feels less than successful with pixel doubling to fill the screen.

Conclusion

How do I like it? For a first version of the product I think the iPad is great. I think of it is a media consumption device first and foremost, with some capability to create, like write a short note or send an email.

Is it worth $500-$800? Yes.

Does it replace a laptop? No. Maybe with a keyboard you could use it as a laptop, but without one I can’t see that you would want to do that for any length of time.

The Good

The hardware and battery life
The web browser
The book application
The App Store

The Bad

Rough edges in applications, like Calendar, but expect this to improve
More hardware to carry around

The Ugly

I am addicted to Apple hardware and software. Also the unified experience is starting to become really compelling with MobileMe, iTunes etc. which is starting to really lock me in. There is just no way I would switch this for a Ubuntu system or a Windows system.

Bjelkeman, trevlig informativ text! Läste detta med stor behållning.

/ Errka, Hultsfred

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-23 11:52

Jag sålde av min iPad ganska omgående efter köpet då jag inte tycker att den levererar på något plan. Allt man kan göra med iPad kan jag göra både bättre och snabbare på min MacBook Pro.

Ursprungligen av Duke:

Jag sålde av min iPad ganska omgående efter köpet då jag inte tycker att den levererar på något plan. Allt man kan göra med iPad kan jag göra både bättre och snabbare på min MacBook Pro.

Hur länge hade du din iPad?

Min första tanke när jag öppnade paketet var: Nu då? Jag visste inte riktigt vad jag skulle använda den till först. Sedan så började jag läsa lite på den, spela lite spel, se på film osv. Nu har jag haft min i två månader ungefär och märkt att jag använder den när min MBP skulle varit jobbig att bära med sig. Ipaden är smidigare att ha med sig på flyg t.ex. eller in på toaletten som så många inte säger att dom har med sin ipad till

Skulle jag kunna klara mig utan en iPad? naturligtvis! men skulle jag vilja klara mig utan en? självklart inte! den underlättar små saker som man ofta inte tänker på.
Tidigare bar jag omkring på min MBP när jag skulle göra saker, ex. gå till köket och laga mat. Nu har jag min iPad som är smidigare att bära med sig. Så för min del använder jag min iPad som en "bärbar lite". Använder fortfarande min MBP där den passar bättre, och min iMac där den passar bättre samt min iPhone där den passar bättre.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-24 15:24
Ursprungligen av poseidon84:

Hur länge hade du din iPad?

Köpte den på releasen och sålde av den för cirka en vecka sedan.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-24 15:16

Har raderat ett antal inlägg p.g.a. personliga påhopp, vilket inte är acceptabelt på detta forum.

Har ni nåt otalt med varann så ta det via PM eller mail.

Åter till ämnet tack!

Det har nu snart gått tre veckor sedan jag blev med iPad.

Jag vill bara säga en sak till: iPad är en overkligt bra produkt! Sitter med ett småleende varje kväll och njuter av min iPad! För varje nytt roligt och fantastisk program jag laddar hem blir upplevelsen mer och mer euforisk...!

Om jag var tvunget att välja mellan min iPhone, min MacBook Pro 17 eller min iPad, skulle det tveklöst bli... IPad!!

Trevlig helg Applevänner!

/Errka i Hultsfred

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Det har nu snart gått tre veckor sedan jag blev med iPad.

Jag vill bara säga en sak till: iPad är en overkligt bra produkt! Sitter med ett småleende varje kväll och njuter av min iPad! För varje nytt roligt och fantastisk program jag laddar hem blir upplevelsen mer och mer euforisk...!

Om jag var tvunget att välja mellan min iPhone, min MacBook Pro 17 eller min iPad, skulle det tveklöst bli... IPad!!

Trevlig helg Applevänner!

/Errka i Hultsfred

Tack, du valde just åt mig.

Jag har en iPhone på lagning som det inte verkar bli garantirep på (det pratar vi om i annan tråd) och det känns surt köpa en ny iPhone 4 när jag VILL HA en iPad.

jag får stå ut med frugans gamla ericsson-lur ett tag och så blir det en iPad.

Ursprungligen av Goflorp:

Tack, du valde just åt mig.

Jag har en iPhone på lagning som det inte verkar bli garantirep på (det pratar vi om i annan tråd) och det känns surt köpa en ny iPhone 4 när jag VILL HA en iPad.

jag får stå ut med frugans gamla ericsson-lur ett tag och så blir det en iPad.

Jag har haft min iPad i två månader nu ungefär och jag är grymt nöjd!
MEN jag skulle aldrig välja den framför min iPhone, om jag bara skulle få ha kvar en av dom! Att behöva byta ner sig till en vanlig "svenssonmobil" igen efter iPhone skulle aldrig funka.

Så måste du välja mellan iPad och iPhone, Goflorp, så röstar jag helt klart på iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-19 20:15
Ursprungligen av wendefors:

Jag har haft min iPad i två månader nu ungefär och jag är grymt nöjd!
MEN jag skulle aldrig välja den framför min iPhone, om jag bara skulle få ha kvar en av dom! Att behöva byta ner sig till en vanlig "svenssonmobil" igen efter iPhone skulle aldrig funka.

Så måste du välja mellan iPad och iPhone, Goflorp, så röstar jag helt klart på iPhone.

Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag läser ditt inlägg.
I mina ögon har iPhone blivit svenssonmobilen nummer ett!
Allt från lilla Kalle på 12 bast till tant Agda 74 knallar runt med iPhones.
Har på känn att det är en utav de folkligaste mobilerna i Sverige.
Ville bara få det ur mig, och jag menar inte att vara otrevlig eller anti Apple.
Jag har både en iPhone, iPod Touch och en MB, och älskar pryttlarna som Apple skapar

Om man nu skall hålla sig OT så är jag rädd för att min MB kommer ligga i väskan och skämmas när jag får min ipad i september.
För varför sitta med en laptop och surfa när man kan göra det på en ipad?

Goflorp, köp en iPad du, det kommer du aldrig att ångra!

När jag köpte min iPad fick jag med Apples originalfodral som man kan vika till ett ställ. Ganska trevligt tyckte jag först, men vill nog trots allt ha iPaden naken vid normalt användande.
Så fel jag hade! Eftersom man använder iPaden i så otroligt många olika situationer så blir ergonomin mycket bättre med fodralet på (i soffan, i sängen, på altanen, på jobbet, liggandes på golvet, stående på dom mest oväntade platser i både hemmet och på språng)...

Jag älskar verkligen min iPad! Den bästa & mest fantastiska produkt jag använt sedan jag köpte min första dator 1982... Har med andra ord sett & haft väldigt mycket olika elektroniska prylar dom senaste 28 åren...

/Errka i Hultsfred

Hehe ErrkaPetti, du har blivit en riktig fantast du! (vänligt menat)

Efter några dagars användning kan jag säga att jag håller med, en kanonpryl helt enkelt.

Errka, berätta om vilka program du gillar.

Ett problem med Apples fodral är att det inte går att kombinera med dockan, vilket är ett ovanligt dåligt design beslut.

Bjelkeman, här kommer en snabb sammanfattning av program (apps) jag använder/leker med...

COPilot Live nordic
Ett antal olika musikprogram; Thumbjam (AppStores n:o 1 app!), Morphwiz, Technobox, Noise IO, Pro Keys, Xewton Musicstudio, BeatMaker, Rebirth, iShred m.fl...
Olika fantastiska grafik/paint/draw: Wasabi Paint, sketchbook HD, ArtStudio HD, PhotoGene HD, PhotoBoard HD
DropBox, Clock Radio!, Numbers, Pages, Keynote, Spotify, PressReader (läser DN eller SVD), iFile mm. mm.

Mycket olika program & spel blir det! Det finns ju gott om roliga spel till iPaden större skärm, och bäst & snyggast är väl MultiPong...?

/Errka i Hultsfred

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Bjelkeman, här kommer en snabb sammanfattning av program (apps) jag använder/leker med...

COPilot Live nordic
Ett antal olika musikprogram; Thumbjam (AppStores n:o 1 app!), Morphwiz, Technobox, Noise IO, Pro Keys, Xewton Musicstudio, BeatMaker, Rebirth, iShred m.fl...
Olika fantastiska grafik/paint/draw: Wasabi Paint, sketchbook HD, ArtStudio HD, PhotoGene HD, PhotoBoard HD
DropBox, Clock Radio!, Numbers, Pages, Keynote, Spotify, PressReader (läser DN eller SVD), iFile mm. mm.

Mycket olika program & spel blir det! Det finns ju gott om roliga spel till iPaden större skärm, och bäst & snyggast är väl MultiPong...?

/Errka i Hultsfred

Hur fungerar ReBirth? Har varit lite sugen på den men den är ju oerhört plottrig i iPhoneversion. Finns det en iPadversion också? Är den mer lätthanterlig?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-05 11:31

Har nu haft min 64Gb 3G iPad i över en vecka och jag tycker den fungerar över förväntan.
Hade trott att jag skulle använda den på samma sätt som min iPhone, mest köra spelappar, surfa lite på om jag inte hade något bättre suftverkyg i närheten.

Nu har det nästan blivit så att detta är surfverktyg nummer 1. Det enda som är surt är att man märker hur många sidor som använder flash.

Sedan har det blivit mkt bokläsning på den, hade hört att den skulle vara lite för otymplig för detta men jag tycker den fungerar utmärkt. Har lagt in div pdf:er och ngr låneböcker från bibblan.

Använder den även för att läsa tabbar när jag sitter och plinkar på gitarren. (TabToolKit, utmärkt program)

Summa summarum är jag mycket nöjd med iPad:en och ångrar inte alls inköpet.

Capeman, Rebirth är väl ett mellanting mellan iPad & iPhoneprogram...?
Grafiskt är det väl inte någon höjdare, men, det fungerar väldigt bra. Du kan ha en helhetsvy, men, det blir bäst med c:a 80% vy...

/Errka i Hultsfred

Ursprungligen av ErrkaPetti:

Capeman, Rebirth är väl ett mellanting mellan iPad & iPhoneprogram...?
Grafiskt är det väl inte någon höjdare, men, det fungerar väldigt bra. Du kan ha en helhetsvy, men, det blir bäst med c:a 80% vy...

/Errka i Hultsfred

Nja, det är ju ingen universalapp om det är det du menar.

Vet inte om det har framgått för allmänheten, men för er som är sugna på att talla på en Ipad så finns det en på Mediamarkt i Skövde. Bör finnas på övriga Mediamarkt imo.

Jag var inte alls såld på Ipad. Men allt som krävdes med maskinen var fem minuter, nu är jag toksåld på den!!!!

Ursprungligen av Specias:

Vet inte om det har framgått för allmänheten, men för er som är sugna på att talla på en Ipad så finns det en på Mediamarkt i Skövde. Bör finnas på övriga Mediamarkt imo.

Jag var inte alls såld på Ipad. Men allt som krävdes med maskinen var fem minuter, nu är jag toksåld på den!!!!

Samma reaktion för mig när jag testade den på MediaMarkt Växjö för några månader sen. De har dock ingen längre, den var borta efter tre dagar...

Bevaka tråden