Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag fått nog!

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-16 21:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders

Det är som att välja mellan en Porsche och en grön kungspingvin.

Och vilken är vad? Tycker pingvinen låter rätt cool den med...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-16 21:15

Med UNIX sover jag tryggt...:p

  • Oregistrerad
  • 2003-08-16 21:22

Tiotusenkronorsfrågan i ämnet Apple Computer Inc: Vad har Apple Store med syntare, hårdrockare, porschar och kungspingviner att göra?

[Eventuella vinstpengar samlar man själv ihop genom upphittade jolt-burkar, som pantar på närmaste snabbköp.]

Med anledning av hårdrock/synt:

Det fanns ett gäng till: alla flummiga reggaefans, skulle de kunna motsvaras av Linuxanvändarna i det här datorlivsstilskriget? Förresten vad hände med reggaemusiken? Försvann den helt?

Givetvis står syntmusiken för Mac i det här fallet, men det hade säkert alla räknat ut redan. Windows är datorernas hårdrock.

Kan inte nån stänga den här tråden innan den spårar ur med flejm och icke-relevanta jämförelser.

BTW, AppleStore; nyanställ - ni verkar klart underbemannade. Ni kommer att tjäna på det i längden.

  • Medlem
  • 2003-08-16 23:00

Nä du Fredrik, ska det vara musikjämförelse blir Windows Britney och Mac blir Mozart

Jag föddes till Mozart musik, men gör Synth/Pop.. kanske var det en dålig monobandspelare på BB som fick mig att ändra smak?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Fråga: funkar 10% off för lärare och studenter bara på AppleStore?

Ja, tyvär.
Men det kanske blir ändring på det.
Antar att både Apple och återförsäljare förlorar på att inte kunna visa upp studentpriserna mer.
Inte många känner till att det finns.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Har man autoupdate på både på sitt virusprogram och Windowsupdate så är virus sällan till problem.

Till min XP maskin har jag fått alla större virus,förutom det senaste "blaster",antagligen p.g.a att allt uppdateras automatiskt.Mitt virusprogram har hittat alla andra och tagit bort dem.

Sätt på autouppdateringen,min rekommendation till er som har PC.Löser antaglien en del problem,men kanske inte alla.

Uppdaterade min XP häromdagen. Har gjort det en gång tidigare. Ingen gång har det funkat felfritt. Det tog evigheter trots hyfsad anslutning. Den kräver hela tide uppmärksameht varför man inte kan göra något vettigt under tiden. Måste man verkligen genomlida detta var och varnannan vecka? Har haft en PC i några månader för att testa PC-versioner av mina program. Allt seriöst jobb gör dock på Mac.

/Claes

Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Och vilken är vad? Tycker pingvinen låter rätt cool den med...

Pingvinen lär ju vara kul att leka med en stund, men ska man ta sig framåt så är det Porschen som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 01:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Gå över till PC , jag är på väg efter 9 år med Mac. Myten om Apples förträfflighet har fått ett rejält bakslag efter att nu har kört XP i en månad. ... Prova och kör en PC, du kommer bli fullt nöjd och inte lika fattig som om du kör Apple.
Mikael Risedal
Fotograf
Lund

Eller köp en TV! De är mycket billigare än både PC och Mac, och Sony/Philips har en stor organisation och bra service.

PS. var finns 99PC så jag kan gå dit och göra likadant?

Att man orkar.

och att man ändå orkar att själv gå igenom alla dessa inlägg.

Det konstiga är hur man kan kasta ut ett inlägg och skriva att man ska köpa en pc pga apple store är för mig - otroligt märkligt.

Jo hade förstått det om Apple store var den enda som sålde burkarna.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-08-17 23:38

Bojkotta AS då, om dom är så dåliga! Eller slå näven i bordet, och elda lite under röven på dom. När det gäller Windows så radera hd:en och instalera Linux och Open Office. Jag känner en som kör Red Hat och Mandrake utan en uppstart på 6 månader. Kostar inget heller!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Dessutom presenteras säkerhetsuppdateringar i Windows XP/2000 som "pratbubblor" nere till höger i skärmen. Eftersom det hela tiden presenteras meningslös information i de här pratbubblorna ("du har nu pluggat in en USB-mus" t.ex.) så tenderar användare att ignorera dem.

Ciryon

Dagens sanning! Microsoft skulle inte kunna göra ett bra GUI än om Bill Gates morsas liv stog på spel.

det intressanta med detta inlägg är att jag kan tycka mig se att många av mac ägarna faktiskt kan se att det både finns för o nackdelar med microsoft och att det även finns sämre sidor med osx.

jag undrar om detta någonsin kan ses på pc forum.

Har inte hört många positiva saker om mac på ett pc forum utan möjligtvis de vanliga argumenten, att de är snygga osv.

Dagens sanning tycker jag är att denna diskussion kommer leva vidare o bli en ny sanning i framtiden och bra är väl det, konkurens är bra.

Jag är en f.d. pc ägare som innan bytet körde w2000 och visst funkade det men jag kommer inte som det ser ut nu att byta, jag känner mig tveklöst mer hemma i osx, det ligger mig närmare hjärtat, xp kan måhända vara lika säkert ochha fler eller mer intressanta lösningar men osx känns för mig mer gediget i botten/ i grunden än vad xp gör.

  • Medlem
  • 2003-08-18 09:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
...xp kan måhända vara lika säkert och ha fler eller mer intressanta lösningar men osx känns för mig mer gediget i botten/ i grunden än vad xp gör.

...och XP är måhända inte lika säkert. Intressanta lösningar, t ex, låter farligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Draags:
det intressanta med detta inlägg är att jag kan tycka mig se att många av mac ägarna faktiskt kan se att det både finns för o nackdelar med microsoft och att det även finns sämre sidor med osx.

jag undrar om detta någonsin kan ses på pc forum.

Har inte hört många positiva saker om mac på ett pc forum utan möjligtvis de vanliga argumenten, att de är snygga osv. [...]

Detta beror förmodligen på att Mac-förare i mycket högre grad vet mer eftersom de även måste köra Windows i många sammanhang.

Pc-/Win-ägare vet inte bättre eftersom de aldrig kör Mac... Tråkigt att de flesta(?) tydligen bara spyr ur sig fördomar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cygni
Jag känner en som kör Red Hat och Mandrake utan en uppstart på 6 månader. Kostar inget heller!

Nej det förstår jag - har man inte startat datorn så kostar ju inte ens elen något...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Detta beror förmodligen på att Mac-förare i mycket högre grad vet mer eftersom de även måste köra Windows i många sammanhang.

Pc-/Win-ägare vet inte bättre eftersom de aldrig kör Mac... Tråkigt att de flesta(?) tydligen bara spyr ur sig fördomar.

Informationen om att Mac OS X finns har inte nått speciellt många Windows användare. Dvs det finns en massa folk som enbart testat Mac OS 8.5 eller liknande. Eller så har de varit med då någon av deras vänner (som enbart testat gammla mac os) spyr galla över det.
Vet att flera av er gillar Mac OS 9.xx. Men personligen tycker jag att det är ren skit numera. Så jag förstår att folk snackar skit om Mac, om det tror att dagens Macar kör ett OS som ser ut och fungerar som Mac OS 8.5.

Jag tror att Apple måste börja göra mer reklam för sitt OS, reklam som är riktad till Windowsanvändare.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2003-08-18 10:30

Jaaap! Apple Store fungerar dåligt. Jag har försökt att köpa iMacken via Internet vid två tillfällen - utan resultat.

Till slut köpte jag datorn på YFO, men då var jag tvungen att betala moms, så priset blev över 3 000 kr dyrare än på Apple Store.

Det är väldigt dåligt av Apple att Apple Store inte funkar som den ska, och att man numera inte kan köpa Mackar "ute på stan"...

f@k it!

Citat:

Skrevs ursprungligen av faker
Till slut köpte jag datorn på YFO, men då var jag tvungen att betala moms, så priset blev över 3 000 kr dyrare än på Apple Store.
f@k it!

Ehh...va? Moms betalar alla - överallt. Vad pratar du om? Klagar du på AppleStore att YFO är löjligt dyra? Jösses...

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2003-08-18 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Ehh...va? Moms betalar alla - överallt. Vad pratar du om? Klagar du på AppleStore att YFO är löjligt dyra? Jösses...

Hade jag inte köpt iMacken hos YFO för nästan 19 000 kr (den enklaste modellen) så skulle jag sparat nästan 4000 kr, om Apple Store genomförde min order och sålde datorn för 15 000 som de anonnserar ute på Internet...

f@k it!

Alltså, förstår du inte att du hade fått betala moms även på AppleStore? 15000 plus moms är (ca) 19000.

Det finns massor av ställen att köpa datorer på. till exempel en datoraffär, eller rentav en Mac-återförsäljare. Det hade jag valt - inte en affär som säljer kameratillbehör o.d. Det är som att BE om överpriser och utgångna modeller.

- - - - - disclaimer - - - - -
OBS! Jag känner inte de nere på YFO och vet ej hur de fungerar som datorförsäljare och ber i förväg om ursäkt i fall ni är jätteduktiga och har hyfsade priser. Jag menar rent generellt att var produkt har sin specialbutik. Jag skulle till exempel inte ringa till Apple och fråga efter vilket Ilfordpapper jag behöver till olika kopieringar - då kommer jag som vanligt till er!

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2003-08-18 11:20

Ja, ja, ja...

På sidan apple.se i Apple Store står: att alla angivna priser inkluderar moms... så: eftersom Apple Store fungerar inte som den ska, var jag tvungen att köpa samma produkt till ett högre pris. Och jag klagar ej på detta, ej heller på YFO, utan på Internet-butik som inte fungerar, och det var första tanke i denna diskussion... (se första inlägget)

Amen.

f@k... it!

Edit:Tog bort personligt påhopp. Helt onödigt med nedvärderande kommentarer. /M

Senast redigerat 2003-08-18 13:12
  • Medlem
  • 2003-08-18 11:33

Var det inte mer minne, eller något då? Verkar närmast kriminellt att sälja till sådant överpris.

Jag har aldrig köpt något på Apple Store, så dem vet jag inget om. Verkligen ruttet ifall de inte tar emot beställningar. Jag menar, vad gör de i så fall?

Faker, jag förstår inte heller.

Du menar att på AppleStore står priserna inklusive moms och på YFO exklusive? Att det är förbryllande?

Förresten, jag kan inte få YFOs sida att funka riktigt med Safari, på Produkter --> YFO Digital ser jag bara kategorierna, men inga produkter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av faker
Jaaap! Apple Store fungerar dåligt. Jag har försökt att köpa iMacken via Internet vid två tillfällen - utan resultat.

Till slut köpte jag datorn på YFO, men då var jag tvungen att betala moms, så priset blev över 3 000 kr dyrare än på Apple Store.

Du måste ju alltid betala moms. Det enda gången du kan köpa utan moms (alltså dra av den och få tillbaka den senare) är att köpa iMacen till ett företag. Och köpa datorn till ett företag ska du ju kunna göra hos vilken återförsäljare som helst som säljer Mac.

Syrran köpte en iBook genom AppleStore. Det funkade i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 16:07

Messa mig omedelbart om nån vet en ÅF som säljer utan moms. Man spar ju 25 procent. Alltså, seriöst... nån har missat nåt väsentligt här... *lol*

denna diskussionen börjar verkligen bli intressant.

pc vs mac

x vs xp

applestore e inte bra

och moms eller inte

vad kommer härnäst

Synt vs Hårdrock?

Emu eller inte?

Illustrator eller Freehand?

Qwerty eller Dvorak?

Bio eller Video?

Fram eller bak ? (oupps!)

Äntligen hemma eller Sommartorpet?

Ja, här finns det uppslag till omröstningar, minsann...

Men det är klart - jag vet ju också vad jag vill svara på när frågan "Ska vi ta det med eller utan moms" kommer...

Bevaka tråden