Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för FaceTime

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-06-30 22:53

Kommer inte kameran kunna användas till annat än videosamtal? Jag skulle kunna tänka mig att den utnyttjas till spel som läser av ansiktsrörelser etc.

Ursprungligen av fn76:

Kommer inte kameran kunna användas till annat än videosamtal? Jag skulle kunna tänka mig att den utnyttjas till spel som läser av ansiktsrörelser etc.

träffade en kompis kompis, han fotade mitt visitkort med sin 3Gs och scannade det, på 5 sek hade han en ny kontakt - inte en stavelse var fel!

Men face-kameran, vad skulle man kunna göra med den.

telefonen ser att man är sur och berättar Göteborgsvitsar för en ?

Ursprungligen av Goflorp:

träffade en kompis kompis, han fotade mitt visitkort med sin 3Gs och scannade det, på 5 sek hade han en ny kontakt - inte en stavelse var fel

Hade han en App som fixade OCR eller missuppfattade jag dig nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 10:57
Ursprungligen av bjelkeman:

Hade han en App som fixade OCR eller missuppfattade jag dig nu?

Den här kanske?

Business Card Scanner (OCR)

- Torkel

Ursprungligen av bjelkeman:

Hade han en App som fixade OCR eller missuppfattade jag dig nu?

Den scannade visitkortet, läste av texten och producerade fram ett Kontakt-kort (Namn adress etc) på ett par sekunder.

T o m jag som är svårimpad fick erkänna att det var jäkligt "smutt"*

*Smutt = Häftig lösning

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-08-03 08:54
Ursprungligen av Goflorp:

Den scannade visitkortet, läste av texten och producerade fram ett Kontakt-kort (Namn adress etc) på ett par sekunder.

T o m jag som är svårimpad fick erkänna att det var jäkligt "smutt"*

*Smutt = Häftig lösning

Får mig att minnas min gamla Samsung U600 som också hade den funktionen. Tyvärr var den luren rätt kass förutom en rätt sjysst design

Om det är möjligt att använda bägge kamerorna samtidigt så skulle man kunna göra redigt flippade augmented reality-grejer, typ att dom känner av vart man tittar, åt vilket håll man tittar utanför bilden, etc.

Jag tycker att byta kamera funktionen verkar cool.
Om jag pratar med nån så ser dom mig och så berättar jag om vart jag är och så byter jag snabbt till kameran på baksidan för att visa och sen tillbaks. Så slipper man byta grepp eller snurra kameran.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-02 01:05
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tycker att byta kamera funktionen verkar cool.
Om jag pratar med nån så ser dom mig och så berättar jag om vart jag är och så byter jag snabbt till kameran på baksidan för att visa och sen tillbaks. Så slipper man byta grepp eller snurra kameran.

Precis! Jag tror att FaceTime blir stort. Inte för att man vill se den man pratar med, utan för att man vill se det den ser. Så kameran på framsidan kommer nog att användas mycket mer än den lilla som är riktad mot användaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 20:54

Kejsarens nya kläder á la amerikatt

Min dotter är hos mamma halva tiden och vi har pratat gratis videosamtal via 3G i flera år med telefoner som har två kameror man kan växla mellan. Jag blev som ett frågetecken när jag såg keynoten, hur kan man lansera nånting med stora begränsningar (bara wifi och bara iP4) som redan funnits länge länge, och påstå att det är nytt och revolutionerande??

I början pratade vi en hel del videosamtal men idag gör vi det bara när videon på nåt sätt kan komplettera röstsamtalet eller när vi inte ses på länge (sommartid). Det är kul och bra ibland men revolutionerar på intet sätt hur vi kommunicerar med varandra, jag tror inte heller det kommer att göra det för alla andra.

Motsägelsefullt och tråkigt är att vi helt får sluta ringa videosamtal nu när jag får iPhone 4, såvida inte min elvaåring också ska utrustas med en... vem sa att FaceTime var gratis!??

Ser mig själv i fastighetsbranchen om ett par månader.

iPaden i handen. All husdokumentation (ritningar av alla sorter; el, vatten, Värmenät, Datanät osv), foton bilder. Kunders felanmälningar, mailen, dokumentationssystem. Mötesprotokoll, kontrakt, korrespondens etc. Precis allt i en iPad.

iPhone4 med Facetime i, kopplat till iChat på kontorets skrivbord. Givetvis funkar kopplingen mellan iChat - FaceTime. Jag kan ringa kontoret och visa direkt var en takläcka finns, de kan se och hjälpa mig i bedömningar (Hur angeläget är det? Skall vi ta 20 000:- extra kostnad för att få det reparerat nu på lördag? Eller vänta till måndag?). Se här, här har en vägg satt sig. Så här ser dörren ut efter inbrottet. Var det den här gubben du pratade med sist? (bild).

jag kan kommunicera med kontoret direkt med video, eller andra i min närhet - mina kollegor.

Kåkarna är ju redan idag gödslade med Wifi. Facetime släpps snart för 3G, 3G näten blir snabbare.

Det här kommer fundamentalt ändra det sätt som jag jobbar på i framtiden.

Påverkan på andra brancher kan ju bli såväl mindre som större.

Jag tror den som är "ute på fältet" (folk som bygger, underhåller, servar saker/anläggningar) kommer få sin vardag förändrad som bara den de närmsta fem åren.
Företag som struntar i det här och "gör som vi alltid gjort" kommer ju bli som de företag som inte har mobil - kunden kontaktar ngn annan. Ett snabbare informationsflöde i företaget än vad konkurrenten har blir en enorm konkurrensfördel.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 22:19
Ursprungligen av Goflorp:

Ser mig själv i fastighetsbranchen om ett par månader.

Bra exempel. Annat relaterat exempel: Ett par som är intresserat av lägenheten du säljer kan inte komma på visning. Du går runt och visar, pratar och på deras inrådan visar den, men en framerate som är större än 3 fps.

Jag förstår inte vad folk gnäller på facetime för, ärligt talat. iPhone 4 är en bättre telefon än senast, med fantastisk skärm, bättre kamera osv, och dessutom kan man ringa videosamtal på den. Gratis. Om jag sitter hemma och pratar med brorsan som sitter hemma kostar det mindre att göra det via facetime än via vanlig telefoni. Om man inte vill prata videosamtal, lägg luren med kameran neråt då. Det är fortfarande billigare än ett vanligt telefonsamtal. Och kommer det att vara begränsat till iPhone 4? Nej, så klart inte. Chansen att man kommer att kunna prata Facetime med någon som har en hyfsat modern Appleprodukt inom några år är ganska stor.

Visst, videosamtal har funnits på 3G tidigare, men precis som man också säger, så används det inte. Varför? Tja, visst, kan väl vara jobbigt att slå på den om man är nyvaken, men de flesta av mina telefonsamtal ringer jag från ställen som har wifi, så begränsningen är helt okej för mig, med tanke på att det medför extremt mycket bättre bild jämfört med hur det var på 3G-samtalstiden. Dessutom: Att ringa videosamtal med min gamla Sony Ericsson hos Tre kostade 5,99 per MINUT. Klart som tusan att man inte ringde med video om det inte var något extremt.

Grejen är att jag förstås kan installera Skype och strula med det. Jag kan övertala brorsan att göra det också, om jag vill kunna se min brorsdotter visa sin nya teckning. Men att kunna gå runt i lägenheten är knappt möjligt med en MacBook, och jäkligt besvärligt med en 27" iMac.

Det är möjligt att det inte blir så mycket större än tidigare, men att påstå att det är samma sak som videosamtal via 3G, det är förbannad lögn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 15:40
Ursprungligen av Goflorp:

Det här kommer fundamentalt ändra det sätt som jag jobbar på i framtiden...

Varför vänta i sju år på att Apple presenterar videosamtal som kanske funkar längre fram, när det redan finns befintliga lösningar?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tror den som är "ute på fältet" (folk som bygger, underhåller, servar saker/anläggningar) kommer få sin vardag förändrad som bara den de närmsta fem åren.
Företag som struntar i det här och "gör som vi alltid gjort" kommer ju bli som de företag som inte har mobil - kunden kontaktar ngn annan. Ett snabbare informationsflöde i företaget än vad konkurrenten har blir en enorm konkurrensfördel.

Jag tror att vissa yrkesgrupper och användare har stort behov av videosamtal, och jag vill inte vara utan det! Jag häpnar bara över att de presenterar en lösning som nånting revolutionerande bara för att det är ett videosamtal där man kan välja vilken kamera man ska använda. Det är inget nytt!

Ursprungligen av delaque:

Jag förstår inte vad folk gnäller på facetime för, ärligt talat. iPhone 4 är en bättre telefon än senast, med fantastisk skärm, bättre kamera osv, och dessutom kan man ringa videosamtal på den. Gratis...

Chansen att man kommer att kunna prata Facetime med någon som har en hyfsat modern Appleprodukt inom några år är ganska stor.

FaceTime har potential och jag använder det gärna. Men videosamtal är inget revolutionerande bara för att Apple presenterar en starkt begränsad, om än högupplöst lösning som kanske fungerar över plattformar i framtiden. Och jag tror inte det får avgörande betydelse hur vi kommunicerar med varandra bara för att de hoppar på tåget.

iPhone 4 verkar vara en fantastisk lur! Ägde den första iPhonen en stund som inte ens hade 3G och har länge trånat över att komma tillbaka nu när den har allt och kan allt... (ja utom videosamtal då:p). Men jag kommer gå från att kunna prata video till att inte kunna prata video på den. Om jag inte måste köpa en till och då blir FT allt annat än gratis!

Ursprungligen av delaque:

Visst, videosamtal har funnits på 3G tidigare, men precis som man också säger, så används det inte. Varför? Tja, visst, kan väl vara jobbigt att slå på den om man är nyvaken, men de flesta av mina telefonsamtal ringer jag från ställen som har wifi, så begränsningen är helt okej för mig, med tanke på att det medför extremt mycket bättre bild jämfört med hur det var på 3G-samtalstiden. Dessutom: Att ringa videosamtal med min gamla Sony Ericsson hos Tre kostade 5,99 per MINUT. Klart som tusan att man inte ringde med video om det inte var något extremt.

Grejen är att jag förstås kan installera Skype och strula med det. Jag kan övertala brorsan att göra det också, om jag vill kunna se min brorsdotter visa sin nya teckning. Men att kunna gå runt i lägenheten är knappt möjligt med en MacBook, och jäkligt besvärligt med en 27" iMac.

Det är möjligt att det inte blir så mycket större än tidigare, men att påstå att det är samma sak som videosamtal via 3G, det är förbannad lögn.

Vem har påstått det? Jag säger bara att videosamtal inte är nåt nytt, att dubbelriktade kameror funnits länge och att jag upplever det som Kejsarens nya kläder.

Med tanke på hur mycket bandbredd FaceTime verkar behöva så tvivlar jag starkt på att det ser ut som på reklamfilmen via 3G om en sån lösning kommer. På keynoten upprepar Jobs som ett mantra att alla ska stänga av sina wifiprylar inför demon. När han testar den fryser bilden till då och då, något jag hör andra tester vittna om. När en 3G lösning kommer liknar det kanske rentav dagens videosamtal, och är det fortfarande gratis då? Jag hoppas att det snart går att ringa video igen men som det verkar kommer jag behöva skaffa nåt nytt till dottern eller behålla den gamla luren för det ändamålet...

(Test via 3G)
The results show that it is technically possible to connect up this way but the quality is quite bad in that the video takes a while to load up and the video is also very choppy.

We can now see why Apple decided to limit FaceTime to Wi-Fi only with the choppy video and bad audio. Apple do say that next year 3G FaceTime will be available but looking at the results we believe that AT&T will either have to upgrade or that Apple will need to do something to compress video and audio a little more. Part of the problem will be to do with a slightly higher resolution that the iPhone 4 uses.

källa
Länk till video av testet

Senast redigerat 2010-08-03 19:28
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-03 23:03
Ursprungligen av Per:

Jag tror att vissa yrkesgrupper och användare har stort behov av videosamtal, och jag vill inte vara utan det! Jag häpnar bara över att de presenterar en lösning som nånting revolutionerande bara för att det är ett videosamtal där man kan välja vilken kamera man ska använda. Det är inget nytt!

Inse att Jobs pratar till Amerikaner, där är det nytt med videosamtal. Men precis som med alla Apples produkter är det helhetsupplevelsen som han säljer, och den är om inte ny, så iallafall väldigt annorlunda jämfört med tidigare videosamtalsmöjligheter. Men för mig är skillnaden lika stor mellan Facetime och 3G-videosamtal som mellan en Netbook och en iPad. Och precis som med iPaden, är det mängder av folk som inte begriper skillnaden eller förstår poängen.

Citat:

iPhone 4 verkar vara en fantastisk lur! Ägde den första iPhonen en stund som inte ens hade 3G och har länge trånat över att komma tillbaka nu när den har allt och kan allt... (ja utom videosamtal då:p). Men jag kommer gå från att kunna prata video till att inte kunna prata video på den. Om jag inte måste köpa en till och då blir FT allt annat än gratis!

Det där är ju ett löjligt argument, har du förut köpt en 3G-telefon med videosamtalsmöjligheter till alla du vill prata videosamtal med? Precis när den funktionaliteten kom hade ju Tre samma problem, ingen annan operatör stödde ju videosamtal, för ingen förstod vad de skulle vara bra för. I början av ett teknikskifte är det fler som inte har en teknologi än som har den, så klart.

Citat:

Med tanke på hur mycket bandbredd FaceTime verkar behöva så tvivlar jag starkt på att det ser ut som på reklamfilmen via 3G om en sån lösning kommer. På keynoten upprepar Jobs som ett mantra att alla ska stänga av sina wifiprylar inför demon. När han testar den fryser bilden till då och då, något jag hör andra tester vittna om. När en 3G lösning kommer liknar det kanske rentav dagens videosamtal, och är det fortfarande gratis då? Jag hoppas att det snart går att ringa video igen men som det verkar kommer jag behöva skaffa nåt nytt till dottern eller behålla den gamla luren för det ändamålet...

När har Jobs sagt att det ska komma Facetime via 3G? Det är nya standarder på gång, med bättre bandbredd, och när de dyker upp kommer säkert Facetime att dyka upp via dem, tills dess är det via Wifi som gäller, är jag helt övertygad om. Ditt citat längre ner känner jag inte igen, men om du har en källa från Apple på det, säg gärna till!

Din återberättelse av Jobs och wifi tycker jag är överdriven. Han frågade folk om de ville se hans demo, och i sådana fall var de tvungna att stänga av sina prylar, vilket han sedan förklarade med att det var typ 2000 accesspunkter i salen. Kan ju tänkas att det påverkar en aning. Sen när han pratar med Ive så jabbar han lite om att det verkar som att inte alla stängt av sina grejor, men mer än så var det ju inte, eller?

Det jag tycker är löjligast med den här diskussionen om just Facetime är att om Apple infört röstsamtal över wifi skulle folk tycka att det var coolt och smart och bra, för helt plötsligt kan man ringa från telefon till telefon helt gratis hemifrån. Nu lägger de dessutom till användbar video, och då är det helt plötsligt bara trams, för ringa videosamtal har man ju kunnat göra i en massa år.

Vad som är nytt och revolutionerande är högupplösta videosamtal med vettig FPS som är gratis och där du kan välja vilken kamera du vill använda på ett smidigt sätt. Det paketet är vad Apple tycker är nytt och revolutionerande. Alla deras produkter görs på det viset, har du inte märkt det? De tar något som suger, frågar sig vad som behövs för att det ska funka bra, och så gör de den produkten. Och så gnäller folk över att det redan är gjort. Som iPoden när den kom. Eller iPhone. Eller iPad. Eller nu Facetime.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 22:31

Testade göra ett Facetime call idag från Irak till Sverige. Fungerade faktiskt helt ok. Dock känns det precis samma som när man gjorde en 3G videosamtal på sin första 3 lur men ändå

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 23:52
Ursprungligen av 20hz:

Testade göra ett Facetime call idag från Irak till Sverige. Fungerade faktiskt helt ok. Dock känns det precis samma som när man gjorde en 3G videosamtal på sin första 3 lur men ändå

Gör det verkligen det? Min erfarenhet från videosamtal över 3G är att det är långsamt, hackigt, och låg kvalitet... Känns det på samma sätt när man kör på iPhonen alltså?

Det beror nog på att det var mellan Irak och Sverige. Kvaliteten och framerate är dynamisk - bra internetspeed=bra kvalitet...och tvärtom.

Ursprungligen av 20hz:

Dock känns det precis samma som när man gjorde en 3G videosamtal på sin första 3 lur men ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 08:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Det beror nog på att det var mellan Irak och Sverige. Kvaliteten och framerate är dynamisk - bra internetspeed=bra kvalitet...och tvärtom.

Helt klart Jag är dock mer nöjd med denna lur än någon annan. Och jag kommer använda FaceTime mer och mer.

Jag själv använder Skype varje dag, och det är fantastik teknik som möjliggör att kunna se varandra och visa saker och ting.

Jag tror att FaceTime får mycket bättre utveckling än iChat och 3G video av följande skäl:
Öp

  • pen standard

  • Bredare kommunikationsmöjlgheter (iPhone <-> iPhone, iPhone <-> mobil och iPhone <-> dator)

  • IP baserad protokoll

  • Högre kvalité på bilden

  • Högre framerate

Jag tror att det sakta blir fler och fler användare som uppskattar FaceTime

delaque +1

Man skall ju inte glömma bort en del saker när vi pratar om att Videosamtal har vi minsann kunnat gör sedan 1998.

* Det kostade pengar, ofta flera ggr mera än vanligt röstsamtal.
* Upplösningen var mkt dålig
* Framerate var 15bild/s = allt blev suddigt, speciellt teckenspråk.
* Det strulade väldigt mycket mellan olika operatörer
* Handover mellan master inom samma operatör strulade
* Spridningen av lurar som klarade videosamtal var dålig, man visste ju aldrig om
mottagaren kunde svara med video, alltså ringde man vanligt röstsamtal
* Wifi var ngt som fanns i en experimentverkstad nånstans.
* Skärmarna på den tiden var av typen pyttesmå, man såg ju aldrig vad som visades.
* Mikrofonerna var lite halvbra, man hördes ju knappt, högtalaren likadant.

Amerikaner har bara sett videosamtal i SF-filmer än. Deras glest spacade när knakar redan under all iPhone-trafik (folk surfar ju som galningar på iPhone, därav Wifi-kravet. Jag tror aldrig AT&T fattade detta faktum - de trodde det var en lur som alla andra). De har aldrig haft "första vågen" av Videosamtal - som inte tog sig här i europa.

Med argumentet "bah! Videosamtal fanns ju redan 1997" så kan man ju lika gärna avfärda Tesla och Toyota Prius som rena skiten då - elbilar fanns ju redan 1898.

Ursprungligen av Goflorp:

Man skall ju inte glömma bort en del saker när vi pratar om att Videosamtal har vi minsann kunnat gör sedan 1998.

* Det kostade pengar, ofta flera ggr mera än vanligt röstsamtal.
* Upplösningen var mkt dålig
* Framerate var 15bild/s = allt blev suddigt, speciellt teckenspråk.
* Det strulade väldigt mycket mellan olika operatörer
* Handover mellan master inom samma operatör strulade
* Spridningen av lurar som klarade videosamtal var dålig, man visste ju aldrig om
mottagaren kunde svara med video, alltså ringde man vanligt röstsamtal
* Wifi var ngt som fanns i en experimentverkstad nånstans.
* Skärmarna på den tiden var av typen pyttesmå, man såg ju aldrig vad som visades.
* Mikrofonerna var lite halvbra, man hördes ju knappt, högtalaren likadant.

Amerikaner har bara sett videosamtal i SF-filmer än. Deras glest spacade när knakar redan under all iPhone-trafik (folk surfar ju som galningar på iPhone, därav Wifi-kravet. Jag tror aldrig AT&T fattade detta faktum - de trodde det var en lur som alla andra). De har aldrig haft "första vågen" av Videosamtal - som inte tog sig här i europa.

Med argumentet "bah! Videosamtal fanns ju redan 1997" så kan man ju lika gärna avfärda Tesla och Toyota Prius som rena skiten då - elbilar fanns ju redan 1898.

Men Goflorp, säger man så så blir ju alla 3G-videosamtal-nördar ledsna.. Så får man väl inte göra?

Jag undrar vilket bandbredd som behövs för att kunna använda Facetime på riktigt med bra kvalit'e. Kan det vara så illa att vi måste till 4g kommer?

Ursprungligen av westerlu77:

Jag undrar vilket bandbredd som behövs för att kunna använda Facetime på riktigt med bra kvalit'e. Kan det vara så illa att vi måste till 4g kommer?

Läste ngnstans att man skall räkna med 3MB per minut.
Det var kollat med hänsyn till nedladdningstaket man ofta har på sitt abbonemang.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-04 14:11
Ursprungligen av westerlu77:

Jag undrar vilket bandbredd som behövs för att kunna använda Facetime på riktigt med bra kvalit'e. Kan det vara så illa att vi måste till 4g kommer?

Klart att 3g klarar det. Vissa gånger har wifi sämre hastighet än 3g.

Skulle tippa på att 1,5-2 mb/s räcker gott och väl.

FaceTime och 3G (kommer ju så klart):

1,5-2 mb/s är inte en självklarhet - det är ofta 3G bara ger en halv mb/s. Sedan får man komma ihåg att video har en hel del headroom och om det blir en stor grej så kommer det att belasta nätet å det grövsta. Jo, det kommer att funka, men jag tror att många har en orealistisk drömbild av hur det kommer att se ut. Det kommer att i realiteten inte att flyta med mera än 12-15 fps och bilden kommer att vara full av artefakter och ryck och frysningar. Brus och artefakter syns inte så mycket på små skärmar så det är nog ingen anledning till depp. Men videosamtalet kommer att fylla sin funktion även med dessa begräsningar - som alltså inte går att trolla bort med updates och nya mirakelcodecs - det känslomässiga innehållet är fullt. Det är inte konstigare än att vi accepterar det usla GSM-ljudet - budskapen och känslorna går fram ändå. man känner igen Mozarts musik även om den liras genom en mobiltelefon och när man videochattar med sina barn på andra sidan jorden så går allt fram även om bilden och ljudet är förhållandevis uselt.
Man bör dock inte förvänta sig så mycket av just "kvaliteten". Det är inte det som är grejen. Skulle detta vara grejen - kvaliteten - så hade GSM haft 41KHz 16 bitars stereo i samtalen. Alltså - man stryper "kvaliteten" en hel del - enormt mycket - för att helt koncenterar sig på att det ska funka och det ska funka för många samtidigt.
Och nej, det går inte att jämföra med streamat från t.ex. SVTplay. Videochat handlar om fruktansvärt komplexa DUPLEX-system och synklösningar. Man maximerar vad man kan göra i ett 3G-nät - vad som över huvud taget är möjligt. Man är och finslipar på den absoluta gränsen.

Ursprungligen av ipodfan:

Klart att 3g klarar det. Vissa gånger har wifi sämre hastighet än 3g.

Skulle tippa på att 1,5-2 mb/s räcker gott och väl.

Det viktigaste är ju att man inte måste ringa ett videosamtal för att använda video. Videon kan slås på mitt i ett vanligt samtal. Vilket betyder att man kanske slår på det då man vill visa nått mitt i ett samtal en kort stund sen av igen. Tycker detta är en stor skillnad mot för hur videosamtal fungerade förr. Då du var tvungen att bestämma innan du ringde om du ville göra ett videosamtal.
Få det att fungera med 3G också och få fler att anamma den öppna tekniken, helst Android och Skype i ett första skede så blir det helt klart en hitt.
Hade gärna haft möjligheten att visa mig för de som har gamla 3Gs också, fast dom inte har frontkamera.

Ursprungligen av Chaosstar:

Det viktigaste är ju att man inte måste ringa ett videosamtal för att använda video. Videon kan slås på mitt i ett vanligt samtal. Vilket betyder att man kanske slår på det då man vill visa nått mitt i ett samtal en kort stund sen av igen. Tycker detta är en stor skillnad mot för hur videosamtal fungerade förr. Då du var tvungen att bestämma innan du ringde om du ville göra ett videosamtal.
Få det att fungera med 3G också och få fler att anamma den öppna tekniken, helst Android och Skype i ett första skede så blir det helt klart en hitt.
Hade gärna haft möjligheten att visa mig för de som har gamla 3Gs också, fast dom inte har frontkamera.

Där hade du en stor poäng.

9to5mac har mätt hur mycket data som förbrukas. 14,7MB för 5 minuter samtal

Here's how much data 3G FaceTime uses | 9 to 5 Mac

Ursprungligen av rikard.agren:

9to5mac har mätt hur mycket data som förbrukas. 14,7MB för 5 minuter samtal

Here's how much data 3G FaceTime uses | 9 to 5 Mac

Räknar jag rätt om jag säger att det innebär att man behöver en bandbredd på 0,5 Mbit/s?

Bevaka tråden