Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har switchat

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-09-06 00:36

Nu efter några tusen exponeringar måste jag säga att kameran är grym! Mest imponerad är jag över ljusmätningen och hur den vitbalanserar. Det krävs inte alls lika mycket pillande i efterhand som det gjorde med den gamla D70:an.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-18 18:03
Ursprungligen av Baron:

Nu efter några tusen exponeringar måste jag säga att kameran är grym! Mest imponerad är jag över ljusmätningen och hur den vitbalanserar. Det krävs inte alls lika mycket pillande i efterhand som det gjorde med den gamla D70:an.

Det är väl bra att Canon har lagt ner lite möda vad det gäller exponeringsmätning, evaluerad mätning, inlagda kontrastkurvor och jpg rendering, områden som Canon har varit efter Nikon genom åren.
Även 1dmk4 har blivit klart förbättrad, dvs Canon har satsat mer på " färdiga jpg bilder" ut ur kameran .

Kul att du är nöjd med din 7D. Det är en riktigt kompetent kamera! Fästmannen hade en, tills den brann upp i en bilbrand, så jag hann inte leka med den så mycket. Men det lilla jag såg var mycket imponerande.

Min idé om att det skulle gå att få tag på billigt glas till Pentax visade sig trots allt stämma trots att jag redan gett upp på den... jag har bara varit för slö, för bra deal:ar går blixtsnabbt i Sthlm. Nu när jag haft tid att häcka på blocket under ledigheten har det rasslat in 3 objektiv - 35 mm/1.8 AF, 50 mm/1.8 MF och 28-80 AF 2.8-3.5. Tre separata affärer med ett totalpris på under 500 kr, för riktigt fint och skarpt glas. Svårt att spöa för den som har foto som hobby och inte som utkomst. Husen är riktigt billiga också, sett till pris/prestanda. Kan vara värt att överväga för den som inte behöver fullformat. Det är färre tillfällen att köpa beg:at billigt för Pentax jmfrt med Sony, Canon och Nikon, men när de väl kommer är det billigt på riktigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-02 12:40

Angående Pentax kan jag bara säga såhär: Svårt, men värt!

Har fotat K10 och K-x (den senare min egna, den andra fars) och haft samma problem med båda - hitta fokuspunkten i sökaren. Jag minns inte hur det fungerar på K10 men då K-x saknar AF-prick (eller vad den röda pricken i sökaren heter) så är det en pers när man ska fota med auto-fokus. Blir nästan bara manuellt nu för tiden.

Som tidigare nämnts så är det dock ruskigt lätt att hitta objektiv till Pentax. K-bajonet för vinsten! Håvade in ett Vivitar 200mm f/4.00 för 75 SEK och ett fast 50 f/2.0 för 150. Inte fel det!

Bevaka tråden