Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express får egentilldelad ipadress

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-08 22:50

Hej
jag har just bytt router till telia, har nu en thomson tg784. Jag använder min APE trådlöst, alltså utan kabel till datorn, och har sedan kopplat den till stereon och skrivaren. Efter routerbytet fungerar den inte längre. Om jag försöker använda ett eget airportnätverk eller det via routern spelar ingen roll, den får egentilldelad ipadress i alla fall. Problemet är att airportverktyget inte känner igen APEn, så jag kan inte ändra några inställningar på den, eftersom jag inte kommer åt den. Någon som har några tips vad jag kan ändra i routern i stället? Som det är nu fungerar inte skrivaren :(. Det skulle duga bra för mig med ett eget airportnätverk i stället, men det får jag inte att fungera alls heller. Den andra bärbara macen funkar bra med telias wifi, så det verkar inte vara något egentligt fel på routern.
Tacksam för hjälp med detta av någon som har prövat!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-08 23:25

Du får reset:ta APE:n och koppla in en TP-kabel direkt till den och göra om inställningarna.
Den ska utöka ett befintligt nät d v s nätet som din Thomson står för.

När du väl har ställt in den rätt och sparat så kopplas ethernet-porten bort. Så se till att allt är rätt inställt innan du sparar i Airportverktyget.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-13 19:51

Hej igen,

nu har jag försökt med ett antal olika inställningar samt att återställa APEn med ett gem. Jag kommer åt den när jag har den inkopplad via kabeln, och kan ändra inställningarna, men när jag sedan tar bort kabeln så hittar datorn inte APEn alls. Det går att ställa in allt i nätverksanslutningar, och då ser det grönt ut, airport på och ansluten via telianätverket. Men när jag öppnar airportverktyget hittar den inga enheter, och på själva APEn blinkar det gult, och den är otroligt varm. Några ytterligare tips vad jag kan göra?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-13 20:50

Du kan inte dra en kabel till APE:n efter att du har ställt in den på att utöka nätverket som din Thomson router står för. Din APE ska kommunicera trådlöst med Thomson-routern.

Din APE får inte vara inställd som router, för man kan inte ha två routrar i samma nät.
Den ska bara utöka befintligt nät d v s internetanslutninmgen ska vara inställd på Av (bryggläge) i APE:n.
Under Airport|Trådlöst ska det vara inställt på att utöka befintligt nät. Där får du även knappa in namnet på ditt nätverk (som du hämtar från inställningarna i Thomson) och eventullt lösenord ifall nätet är krypterat. Kör okrypterat förslagsvis tills du har fått det att fungera. Lägg sen på krypteringen i Thomson och APE:n när allt annat är klart.

• Medlem
  • 2010-08-11 20:06

Delar precis samma problem.
Vet ni om man kan använda en Airport extreme base station som repeater, d.v.s. på samma sätt som ni diskuterar här, med en Airport Express?
Min önskan är att förstärka det trådlösa nätverket till delar av huset där jag har dålig täckning. Lampan på Airport extreme blinkar gult...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-11 22:56

Om du har en nyare AirPort Extreme så har den stöd för WDS. Du måste ha en värd och en "repeater" d v s båda enheterna som skall bryggas ihop måste ha stöd för WDS.
Man kan även utöka nätet utan att använda WDS. Men då funkar det inte att använda trådat efter bryggan.

Om din Airport Extreme lyser gult så kan du gå in i AirPort-verktyg och få reda på vad felet är.

1
Bevaka tråden