Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-08 18:49

Hej, hej..
Jag ska, äntligen, snart (om ca 2 v.) få adsl inkopplat, men jag vet inte om mitt nätverkskort fungerar som det ska.. Man vill ju köra igång så snabbt som möjligt och nu har jag ju 2 veckor på mig att kolla upp kortet alt. att köpa ett nytt..
Jag har tidigare haft problem med att koppla in min dator i nätverk men sket då i att kolla vad det exakta problemet var..
Det jag undrar är ifall det finns någon programvara som kan kontrollera hur det är ställt med kortet. Jag kör Mac OS 9.1.
Tack på förhand!

vad har du för burk? om du har köpt en hyfsat ny så borde det finnas en skiva som heter ´mac-hardwaretest´ i bundle-packet...

• Medlem
  • 2003-01-10 13:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: sugplopp:
vad har du för burk? om du har köpt en hyfsat ny så borde det finnas en skiva som heter ´mac-hardwaretest´ i bundle-packet...

Tyvärr är min en iMac av årgång -98.
Däremot har min far en relativt ny iMac (Snow, 700mhz), där skivan "Hardware test" ingick. Men av vad jag har förstått rekomenderas det inte att använda skivan till andra modeller än den skivan är avsedd för. Då skulle ev. svåra problem uppstå.

Om du kan flytta antingen din fars mac eller din egen kan du koppla ihop dom med en sladd direkt via nätverkskorten, sätta på fildelning och på det sättet få reda på om det är nåt knas med ditt kort.

• Medlem
  • 2003-01-10 14:33

Detär antagligen det jag försökte med.. Jag tror det var MacForum jag hade på telefonen då jag försökte koppla ihop datorerna, men killen jag snackade visste inte vad felet kunde vara..

Känner du någon som har eller har du själv en ethernet-hub eller ethernet-switch? Om du kopplar in en normal rak kabel i den från din dator så skall det tändas en liten lampa som heter "Link". I så fall så skall kortet fungera fint. Sedan kan det vara andra orsaker som göra att två datorer inte kan prata med varann, men "link" betyder att hårdvaran och kablarna är OK.

(I ditt ADSL-modem så har du sådana lampor för Link).

Om du har en iMac, hur har du då tänkt att byta nätverkskortet, det sitter väl direkt på moderkortet, gör det inte?

Det är inte så svårt att dela filer från Mac till Mac. Båda skall sätta på fildelning, den ena skall dela minst en mapp (Visa info) och ställa in Appletalk på "Ethernet". Sedan går den ena in och i väljaren, klickar på Appleshare och då skall namnet på kompisens dator dyka upp. För att koppla ihop två datorer direkt behövs dock en korsad Ethernet-kabel, en rak duger inte.

/Ola
P.S. Hur man skiljer på rak och korsad ethernetkabel har nämnts i många diskussioner här, gör en sökning.

[ 10 Januari 2003, 17:42: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Om du har tillgång till en hubb eller switch så kan du ansluta din dator mot den och gå in i programmet Apple Systemprofil som finns i "Apple menyn". Där ska du ha en "flik" som heter "nätverksöversikt". Där kan du se om du har "länk" och om din dator är uppkopplad mot hubb/switch med 10/100 halv eller hel duplex.

• Medlem
  • 2003-01-10 19:46

Hmm.. Jag känner folk som har modem och sånna grejer, men det blir för krångligt att låna och hålla på.. Men det där med korsad kabel var intressant.. Måste man alltid ha korsad kabel ifall man direktkopplar två datorer?Nåväl, jag köpte min kabel i tron att den var korsad, men den är kanske inte det. Av vad jag har hört så syns skillnaden mellan raka och korsade kablar på kontakten, men jag vet ej hur man ser den.. Snackade nyss med en polare och han sa att de 8 trådarna som går i kabeln ska ligga korsade.. I ena kontakten sitter t.ex. de två röda trådarna längst till vänster och i den andra ska samma trådar ligga på höger sida om man håller kontakterna brevid varandra, ex.vis med sladdarna åt sig.. Stämmer detta?

[ 10 Januari 2003, 19:50: Meddelandet ändrat av: Deft ]

• Medlem
  • 2003-01-10 23:08

Såhär ser mina ändar ut..

[ 11 Januari 2003, 01:40: Meddelandet ändrat av: Deft ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deft:

Du får nog lägga upp bilden på ett annat ställe, funkar inte att länka in till en bild på Lunar.

Såhär är en korskopplad Ethernet-kabel kopplad,

Kolla färgerna vid kontakten. Annars brukar det stå på själva kabeln om den är korskopplad eller ej.

/M

Bra tråd:

http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001901

Gör så här för att skilja på en korsad och rak kabel.

1. Placera kontakterna brevid varandra med "flärparna" från dig och sladdarna neråt.

2. Kolla på ordningen på färgerna på tåtarna från vänster till höger på den ena kontakten och sedan den andra.

3. Sitter de i samma ordning är det en RAK kabel. Sitter de i omvänd ordning så är det en KORSAD.

Vissa nätverkskort har autosense vilket betyder att det själv kommer att "korsa" kabeln om det behövs. Om du har ett sådant kort (tror inte det) så kan du köra med både rak och korsad när du kopplar från dator till dator. Men oftast in. Min PowerBook G4/550 Mhz har ett sådant nätverkskort, men jag tror inte äldre iMac har det.

Om du får LINK i en hubb/switch så så betyder det att kabeln är rätt och fungerar. Får du inte link så är kabeln fel (du kanske behöver en korsad istället för rak eller vv) eller trasig eller så är nätverkskortet trasigt. En hubb kostar ca 500:- och kan köpas på många ställen (PC-butiker, Clas Ohlson osv).

Hej hopp.

/Ola

[ 11 Januari 2003, 00:40: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Medlem
  • 2003-01-11 01:27

Tack för alla svar! Nu vet jag att kabeln i min ägo är en rak en. Så det får bli å kila ner till databutiken på måndag och införskaffa en av den andra sorten.
Tack än en gång!

• Medlem
  • 2003-01-11 01:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael ´mie´ E:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deft:

Du får nog lägga upp bilden på ett annat ställe, funkar inte att länka in till en bild på Lunar.

Ledsen, jag kunde inte se det från min egen dator. Men det är åtgärdat nu.

1
Bevaka tråden