Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS drar mer ström än billaddare levererar?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett cigg-uttag borde kunna leverera uppemot 15-20 A, vilket skulle räcka till att ladda 15-20 st iPhone, eller att driva 30-40 st utan laddning. Om man ska ta b0bben's siffror ovan.

Det finns ingen som helst logik i att cigg-laddaren skulle lämna en så snål ström som 500mA. De flesta (mer eller mindre alla) är gjorda för att lämna samma ström som den vanliga laddaren som man kopplar in i 230-uttaget hemma i väggen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns ingen som helst logik i att cigg-laddaren skulle lämna en så snål ström som 500mA. De flesta (mer eller mindre alla) är gjorda för att lämna samma ström som den vanliga laddaren som man kopplar in i 230-uttaget hemma i väggen.

Laddaren till väggutaget lämnar 500mA om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-07-19 13:21

Cigg-uttaget i en bil är normalt inte begränsat, det sitter direkt på batteriet (säkring emellan dock), det betyder 50-70 Ampere. Det vanligaste problemet är som nämns ovan att laddaren själv inte ger tillräckligt med ström. Många av usb-laddarna ger inte 1000mA även om det står det på dom. Har själv råkat ut för både 220v-laddare & 12v-laddare som bara kan driva telefonen men inte ladda den..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-19 16:32
Ursprungligen av Creops:

Cigg-uttaget i en bil är normalt inte begränsat, det sitter direkt på batteriet (säkring emellan dock), det betyder 50-70 Ampere. Det vanligaste problemet är som nämns ovan att laddaren själv inte ger tillräckligt med ström. Många av usb-laddarna ger inte 1000mA även om det står det på dom. Har själv råkat ut för både 220v-laddare & 12v-laddare som bara kan driva telefonen men inte ladda den..

Jag har som sagt inte upptäckt detta problemet i den första bilen, Volvon, utan endast nu nyligen i Golfen.

Om någon här skulle kunna testa sin egen telefon i sin billaddare samtidigt som telefonen är kopplad till BT-headset och kör GPS så hade det ju varit kanon

Jag ska så snart möjlighet ges mäta vad dessa två olika cigguttag ger för spänning och strömstyrka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-19 18:23
Ursprungligen av zinned:

Jag har som sagt inte upptäckt detta problemet i den första bilen, Volvon, utan endast nu nyligen i Golfen.

Om någon här skulle kunna testa sin egen telefon i sin billaddare samtidigt som telefonen är kopplad till BT-headset och kör GPS så hade det ju varit kanon

Jag ska så snart möjlighet ges mäta vad dessa två olika cigguttag ger för spänning och strömstyrka.

Jag kör min med GPSoch BT och den laddar väldigt långsamt.... Men den laddar.

Ursprungligen av zinned:

Jag har som sagt inte upptäckt detta problemet i den första bilen, Volvon, utan endast nu nyligen i Golfen.

Om någon här skulle kunna testa sin egen telefon i sin billaddare samtidigt som telefonen är kopplad till BT-headset och kör GPS så hade det ju varit kanon

Jag ska så snart möjlighet ges mäta vad dessa två olika cigguttag ger för spänning och strömstyrka.

Jag har en iPhone 3G som jag försökte ladda under senaste bilsemestern. Körde GPS:n och skärmen på full styrka och telefonen laddade inte ett skit på flera timmar.

Till slut tog batteriet slut och telefonen stängde av. Lite surt...

Även om laddaren var billig så känner jag mig lite lurad. Killen i butiken (den på plattan halvt under jord) lovade att laddaren skulle funka och att den t.o.m. kunde ladda en iPad. Yeah, right...

Ursprungligen av Creops:

Cigg-uttaget i en bil är normalt inte begränsat, det sitter direkt på batteriet (säkring emellan dock), det betyder 50-70 Ampere. Det vanligaste problemet är som nämns ovan att laddaren själv inte ger tillräckligt med ström. Många av usb-laddarna ger inte 1000mA även om det står det på dom. Har själv råkat ut för både 220v-laddare & 12v-laddare som bara kan driva telefonen men inte ladda den..

Kan man verkligen kräma ur typ 50-70ampere igenom cigg-uttaget? Det känns ju helt klart som något som borde vara säkrat med en 10A säkring, eller kanske till och med 5A?

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan man verkligen kräma ur typ 50-70ampere igenom cigg-uttaget? Det känns ju helt klart som något som borde vara säkrat med en 10A säkring, eller kanske till och med 5A?

Helt riktigt, ciggutag är säkrade till 10A varken mer eller mindre.....

Ursprungligen av exquisit:

Helt riktigt, ciggutag är säkrade till 10A varken mer eller mindre.....

Ja, det låter rimligt (10A * 12v = 120W effektuttag, vilket ska räcka till det mesta man kör på cigguttaget). Kikar man på ledningarna så ser man snabbt att dom inte är dimensionernade för mycket mer än 10A, hade man kört 50+ i hade dom nog brunnit upp ganska snabbt.

Ursprungligen av Kermit:

Ja, det låter rimligt (10A * 12v = 120W effektuttag, vilket ska räcka till det mesta man kör på cigguttaget). Kikar man på ledningarna så ser man snabbt att dom inte är dimensionernade för mycket mer än 10A, hade man kört 50+ i hade dom nog brunnit upp ganska snabbt.

Ja, jag pluggar till elektriker, men har ingen aning om hur det ser ut i bilar... Men 50-70 Ampere kändes ju helt klart lite overkill när de flesta spisar går på 16 eller 20-säkringar

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, jag pluggar till elektriker, men har ingen aning om hur det ser ut i bilar... Men 50-70 Ampere kändes ju helt klart lite overkill när de flesta spisar går på 16 eller 20-säkringar

Då har du lite kvar att läsa. En spis går på 230 eller 400 V. Cigg-uttaget är på 12 V. Vid 10 A kan du då få ut en effekt på 12x10=120 W. Ca en tiondel av effekten i en ordinär hårtork. Ett ordinärt spisuttag är 3-fas 400 V och avsäkrat 16A. Effekten blir då 400x16x√3=11072 W. För att få samma effekt ur ett 12 V uttag skulle du behöva ta ut 922 Ampere.

Ursprungligen av pmarriott:

Då har du lite kvar att läsa. En spis går på 230 eller 400 V. Cigg-uttaget är på 12 V. Vid 10 A kan du då få ut en effekt på 12x10=120 W. Ca en tiondel av effekten i en ordinär hårtork. Ett ordinärt spisuttag är 3-fas 400 V och avsäkrat 16A. Effekten blir då 400x16x√3=11072 W. För att få samma effekt ur ett 12 V uttag skulle du behöva ta ut 922 Ampere.

Jo, jag kom på mig själv med det också.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-07-20 12:49
Ursprungligen av Kermit:

Ja, det låter rimligt (10A * 12v = 120W effektuttag, vilket ska räcka till det mesta man kör på cigguttaget). Kikar man på ledningarna så ser man snabbt att dom inte är dimensionernade för mycket mer än 10A, hade man kört 50+ i hade dom nog brunnit upp ganska snabbt.

Helt riktigt, borde såklart skrivit att det normalt sitter en 10A säkring imellan, men det var mer en illustration över att cigguttaget ger ganska kraftigt ström och det oftast inte är där problemet sitter.

Fast i min gamla Saab 99 hade någon byglat den säkringen vilket resulterade i brand i en kaffekokare..

Det är belastningen (laddaren) som bestämmer förbrukningen av ström, inte själva uttaget. Strömstyrkan kan du inte mäta upp enbart i uttaget, det måste belastas och strömstyrkan bestäms då av belastningen. Man "kan" inte begränsa strömmen som tas ut på det sätt ni verkar tro. Säkringen är bara till för att skydda kabeln mot överbelastning.

Eftersom spänningen är lägre blir strömmarna högre, PeeMaN. Därmed också storleken på säkringarna och grovleken på kablarna. Kolla i din bils säkringslåda nästa gång

Är laddaren på 500mA så förbrukar den P (watt) = U (volt) * I (ampere)

Alltså 12 * 0,5 = 6W

Det ska generatorn i vilken bil som helst ledigt kunna leverara.

Jag har samma problem med min 3Gs när jag använder TomTom bilhållare för iPhone.

Jag tog upp detta med TomTom och de har nu på garanti skickat mig två nya laddare att ansluta till hållaren, en som ger mer ström ut än den som var med från början. Har dock inte hunnit testa detta ännu.

Dr Tinnitus

Effektlagen boys...!

P = U * I

U är ju i det här fallet 12V, vilket ger rätt kraftigt I om man behöver mkt P ...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-20 12:34

Använd en växelriktare och din nätladdare, det gör jag.

Dessutom kan jag ladda andra prylar den vägen också.

Det är ju en väsentlig skillnad på vad Cigguttaget KLARAR lämna.
Det är ju som ngn sa begränsat genom säkring till max 10A eller ngt sånt.

Vad sedan laddaren lämnar är vl en annan femma.

Om jag pluggar i min 10W iPadladdare spelar det ju ingen roll om jag har ett bilbatteri eller hela Ringhals reaktor två bakom det hela.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-20 22:17

Ok ok pågar, liten update från mig!

Jag kollade laddaren som är ansluten till min TomTom Car Kit och den låter meddela följande :

INPUT : 12V / 24V
OUTPUT : 5V / 1,2A

Som referens kan jag säga att adaptern till vägguttaget ger 5V / 1A ut.

Nåväl, ni är det dags att lämna Ohms lag iaf för ett ögonblick

Vi var ute och körde en del runt i Skåne idag och med en för dagen helt köpt version av Navigon, ja det blev ingen TomTom för mig...inte nu iaf. När jag startade tråden så upplevdes ju detta problem när jag använde GoogleMaps tillsammans med BT-headset, iom att det var GoogleMaps så blandades ju nätverstrafik in i bilden också. Så är alltså inte fallet nu med Navigon då kartorna är "on-board". Well well, nog om detta

Efter att ha kört lite upptäckte jag att problemet kvarstod och denna gången utan BÅDE nätverkstrafiken och BT-headset inblandat (!). Jag kunde inte för mitt liv förstå hur detta kunde vara möjligt så jag gjorde en del olika tester. Vid några tillfällen var det t o m så att det i skärmen visades att telefonen endast gick på nätspänning utan att ladda, den drevs alltså endast från cigguttaget och batteriet nyttjades inte alls då...varken för drift eller att det laddades (se screenshot nedan). Detta tyckte jag var väldigt märkligt, speciellt eftersom att batteriet endast var laddat till 80%. Ännu märkligare blev det då batteriindikatorn en stund senare visade på 78%...den hade alltså droppat två procent trots att batteriet inte användes alls utan telefonen drevs helt av cigguttaget. Vid ett tillfälle slutade t o m Navigon att uppdatera vår position på kartan och vid försök att starta om appen så låste sig hela telefonen och kom igång först någon minut senare.

Efter ett tag kom jag att tänka på det som autopeduffe skrev tidigare i denna tråden. Värmeutvecklingen!

Jag kände på telefonen och tyckte den var varm men inte varmare än den har varit vid flera tillfällen tidigare. När jag kom att tänka på detta så var telefonen ansluten och visade som bilden nedan säger, att den drevs hel av cigguttaget och batteriet användes inte...varken för drift eller laddning. Jag tog loss telefonen från hållaren, satte på AC'n i bilen på max och höll telefonen mot ett av luftutblåsen. Efter ca två minuter hade telefonen kylts av en hel del och jag startade Navigon på nytt samt satte tillbaka telefonen i hållaren. Vad ser jag då? Jo, nu laddade den! Så fortsatte den att göra ett bra tag längs vägarna till den återigen blev för varm och gick över till att visa att den inte laddade utan endast drevs av cigguttaget.

Vad säger ni om detta? Har telefonen en spärr som gör att telefonen slutar ladda batteriet om den når en viss temperatur?

Alla LiJon-batterier laddar sämre vid hög värme.
Furnuftigt konstruerade grejor har ett värmeskydd inbyggt, att laddningen avbryts om värmen är för hög.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 02:12
Ursprungligen av Goflorp:

Alla LiJon-batterier laddar sämre vid hög värme.
Furnuftigt konstruerade grejor har ett värmeskydd inbyggt, att laddningen avbryts om värmen är för hög.

Mer än vad jag visste men det låter ju förnuftigt. Man lär sig något nytt var dag

Det praktiska problemet kvarstår dock, jag har ju inte något smidigt sätt att kyla telefonen. Någon möjlighet att ha hållaren placerad så att telefonen t ex ligger över ett fläktgaller finns inte. Några förslag?

Ursprungligen av MatsOlov:

Använd en växelriktare och din nätladdare, det gör jag.

Dessutom kan jag ladda andra prylar den vägen också.

Ja, det är ju kanon men tyvärr hjälper det inte i mitt fall...dessutom har min TomTom-hållare en annan kontakt för laddningen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-21 09:30
Ursprungligen av zinned:

Det praktiska problemet kvarstår dock, jag har ju inte något smidigt sätt att kyla telefonen. Någon möjlighet att ha hållaren placerad så att telefonen t ex ligger över ett fläktgaller finns inte. Några förslag?

Ingen möjlighet att placera framför fläktgaller... Säger du det? Notera att vissa reklambilder är så gamla att det även finns iPhone 2G med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-21 16:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Men frågan är, hur varmt är för varmt. I manualen står det att Iphonen bör använads i en miljö mellan 0-35grader Celsius... Sen ska ju telefonen normalt bli varmare när man laddar den (också enligt manual)

Ja, det är ju frågan...

Ursprungligen av pmarriott:

Jag noterade igår att min slutade ladda och visade stickproppen i batteriikonen istället för blixten. Den stod på 82% och sjönk till 76% under ca en halvtimme. Telefonen var ganska varm när jag tog den ur hållaren. Jag körde Navigon vid tillfället.

Precis samma scenario som jag då.

Ursprungligen av frazze:

Ingen möjlighet att placera framför fläktgaller... Säger du det? Notera att vissa reklambilder är så gamla att det även finns iPhone 2G med.

Självklart så finns hållare som möjliggör att telefonen kan sitta framför fläkten, men om du ser mina tidigare inlägg så har jag alltså redan ett kanonfint TomTom Car Kit. Då är det givetvis inte aktuellt med en annan hållare

Men frågan är, hur varmt är för varmt. I manualen står det att Iphonen bör använads i en miljö mellan 0-35grader Celsius... Sen ska ju telefonen normalt bli varmare när man laddar den (också enligt manual)

Jag noterade igår att min slutade ladda och visade stickproppen i batteriikonen istället för blixten. Den stod på 82% och sjönk till 76% under ca en halvtimme. Telefonen var ganska varm när jag tog den ur hållaren. Jag körde Navigon vid tillfället.

Jag noterade att om jag sätter i den vanliga billaddaren i min iPhone med Navigon och väntar tills den blir varm och sen håller telefonen framför ventilationsmunstycket i bilen en stund, så kallnar den och börjar ladda.
Vad jag har märkt är att om man kör Navigon och sätter luren i TomTom-hållaren så blir telefonen väldigt varm kring toppen. Detta har jag aldrig tidigare märkt. Kan det vara så att det blir någon vajsing med GPS-antennerna när man kör Navigon i en TomTom-hållare?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-07-26 14:38

Jag har en billaddare som ska ge 1000mA och en 3G. Hade väl 3/4 batteri vid start. Kopplade i ladden & körde 10mil med appen "ett glas vatten" igång och skärmen lyste hela tiden.
När jag var framme hade jag under 1/2 av batteriet kvar.. irriterande.

Använder ni hållare som är som en liten "plastbalja" man sätter telefonen i? Kan tro att det blir extra varmt om baksidan av telefonen är helt instängd, det bästa är nog att försöka hitta en hållare där telefonen kan luftas så mycket som möjligt, då det verkar vara värmen som är problemet.

Bevaka tråden