Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera många bilder från CD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-13 19:01

Hej hej!

Det är så att jag har väldigt många cd:s med bilder som jag ska importera till datorn på ett enkelt sätt. Det ska helst bara vara att stoppa in CD:n och så importerar datorn automatiskt och sedan matas CD:n ut. Jag har försökt att hitta något bra i Automator men det fungerar inte som jag vill...

Är det någon som har ett bra förslag, eller kanske vet något smidigt program som går att använda? Automator kanske inte ens är rätt väg att gå?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-07-13 20:33

Lightroom har en funktion för detta. Ladda ner provversionen och importera alla bilder inom 30 dagar!

Senast redigerat 2010-07-13 20:43
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-07-13 20:33

Öppna inställningspanelen CD och DVD i systeminställningar. Kontrollera vad som är valt i popupmenyn "När en bild-CD-skiva matas in", och att ett lämpligt program är valt.

Ligger bilderna på en vanlig data-CD-skiva så kan det dock bli värre, men iPhoto är smart nog att gå igenom en skiva och själv hämta bilderna där, verkar det som, bara man säger åt den att importera från skivan.

Ursprungligen av kjnoren:

Öppna inställningspanelen CD och DVD i systeminställningar. Kontrollera vad som är valt i popupmenyn "När en bild-CD-skiva matas in", och att ett lämpligt program är valt.

Ligger bilderna på en vanlig data-CD-skiva så kan det dock bli värre, men iPhoto är smart nog att gå igenom en skiva och själv hämta bilderna där, verkar det som, bara man säger åt den att importera från skivan.

man kan ställa in att programmet "Bildinsamling" skall startas.

Vill man ha fullständig automatisering så blir det nog att skriva script.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-13 21:30

alla bilderna ligger tyvärr på data cd:s... så jag kan inte ställa in att något program ska startas så som jag fattar det.

Om man nu vill skriva ett script för det, det är inget man gör på en kvart eller? Är det applescript som gäller då?

Håller på att ladda hem demoversionen av lightroom nu så ska jag se om det fungerar (:

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden