Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Damm under glaset, iPhone - Omröstning

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2010-07-23 19:53

Tänkte jag skulle ta upp detta med damm under glaset för iPhone då jag drabbats av detta. Har sökt och hittat kanske en tråd som var av intresse men ingen dedikerad dammtråd fanns så därför kör jag igång denna.

Har själv haft iPhone 2G där fanns inget damm gick sedan till 3GS och fick damm efter ca 10 månader (utöver mikrofonproblem).
Lämnade in telefonen och fick en ny (swap/refurbished). Visste dock inte om det var för dammet eller mikrofonen den byttes.
Nu ca 2 månader efter att jag mottog den nya telefonen så har det dykt upp nya dammkorn under displayen igen. Denna gång från nedre vänstra hörnet både stora och små dammkorn över halva displayen.
En notering är gjord och det är att glaset inte sitter helt 100% jämt mot kromet utan ena hörnet är något upphöjt (mikroskopiskt kan nämnas). Dessutom ligger gummilisten nedtryckt på vissa ställen.
Har lämnat in även denna och har fått status om en SWAP.
Denna gång kommer jag syna utbytestelefonen efter dessa defekter men börjar bli lite orolig att detta är något man kommer få dras med då man får SWAP/refurbished-telefoner som inte verkar vara safe and sealed som fabrikstelefonerna.

Givetvis har jag gjort research och den grundliggande problematiken är att iPhone nu har tvådelat skal, en LCD-del och en glas-del. Tidigare satt dessa ihop med lim vad jag förstått det som. Det var dyrt att byta trasiga skärmar då båda behövdes bytas och Apple tänkte till och gjorde denna kovändningen.

Så då till frågan, har du damm under skärmen, har du lämnat in din telefon och fått den utbytt/ej utbytt och hur många gånger?

Kan nämnas att jag har garanti några dagar till men vet inte hur jag ska tackla detta om det fortsätter framöver.

Over and out

Nej, min är klar som safir.

Har haft iPhone 2G/3GS och nu 4, har aldrig haft några problem med detta.

Har samma erfarenhet som trådskaparen med första generationen mot 3GS.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-23 20:30

Har aldrig haft problem med damm på mina 3 iPhones men dock så min sista jag fick tillbaka från service var allt annat än perfekt..

Kromlisten var upphöjd, simkortshållaren gick inte hela vägen ner och jag hade en "blackspot" på displayen. Dvs en fingernagel som var mörk typ.. Även behandlingen av skärmen fanns ej på denna då fingeravtryck samt smårepor var enormt kraftiga. Även efter 2 dagar i jeansfickan.

Har lämnat in denna och inväntar min 3dje swap enhet nu.. Håller tummarna för att denna är fin..

Har haft både 3G och 3GS, aldrig en antydan till damm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-24 01:05

Samma här som Capeman. Två 3G's, en 3GS och en 4a

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-24 07:45

Nu har 19 personer röstat och statistiken väger över på det negativa. Vore roligt om fler lade sin röst så vi får en mer rättvis bild.
Om över 50% har damm under glaset så känns det som att detta är ett enormt problem som förmodligen inte kommer bli bättre med tanke på den 3-åriga reklamationsrätt vi har i Sverige.
Ni som har damm men inte orkat bry er, är det endast ett fåtal korn? Min erfarenhet säger att det bara blir värre med tiden.

Ni som inte har haft problem hur länge har ni haft telefonen? Min började inte visa något förrän dryga 10 månader, har även kört helt utan skal.

Ursprungligen av kraspor:

Nu har 19 personer röstat och statistiken väger över på det negativa. Vore roligt om fler lade sin röst så vi får en mer rättvis bild.
Om över 50% har damm under glaset så känns det som att detta är ett enormt problem som förmodligen inte kommer bli bättre med tanke på den 3-åriga reklamationsrätt vi har i Sverige.
Ni som har damm men inte orkat bry er, är det endast ett fåtal korn? Min erfarenhet säger att det bara blir värre med tiden.

Ni som inte har haft problem hur länge har ni haft telefonen? Min började inte visa något förrän dryga 10 månader, har även kört helt utan skal.

Jag som inte hade problem hade min 3G i 14 månader, min 3GS i drygt tio månader.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-24 09:27

Jag har haft damm i min gamla 3G, det var ganska utspritt över skärmen, lämnade in den hos Telia (som jag köpt av) och de skickade in den.
Utbytesenheten som jag fick tillbaka var dammfri i 2mån, om jag inte minns fel.
Nu har jag dock damm som täcker mer än vänstra nedre hörnet, men där tror jag att det kan vara mitt egna fel. Tappade telefonen en gång samtidigt som jag höll i headsetet så det snärtades till och dämpade fallet lite men den slog i just vänstra kanten och det är just efter det som dammet fanns under skärmen.
Misstänker att de flesta telefoner har lite damm i sig, dock inte synliga (än) utan väntar på att någon form av åverkan.

2G hade jag i 2 år, 3GS i 1 år, 4 i 1 månad.

Har detsamma problem med min 3G. Nedre vänstra hörnet har en liten liten springa.
Men jag fick inte en massa damm innanför glaset förrän nu nyligen (2-3 månader).

Dessutom är 3G så gammal nu så frågan är om det går att reklamera istället för problemet då vanliga garantin är slut.

Min 3GS blir snart ett år och har lite damm under glaset. Dock inte orkat bry mig då det inte märks när man använder den. Mest när den är avstängd som man kan se det ifall man tittar.

  • Medlem
  • 2010-07-25 09:24

Jag har alltid haft stora problem med damm under glaset på mina tidigare SE, har haft min 3GS ca 10 månader och klarat mig utan. Nu har jag även en såndär snygg trådlös dammsugare från Electrolux som står i köket så jag brukar ha det som rutin på morgonen att dammsuga ur fickorna. Har även telefonen i en läderpung i fickan.

Har inte haft dammproblem i vare sej 3G, 3GS eller 4. Min 3GS hade dock en liten dammprick bakom glaset från ny. Såg ut som en död pixel förutom att den flyttade sej när man vred på telefonen. Orkade inte skicka in den pga detta eftersom det syntes endast om man sökte efter det.

  • Medlem
  • 2010-07-25 09:47

Ähum, är inte "angel dust" slang för PCP?

Jag har ett dammkorn i telefonen och det ligger cirka mitt på skärmen så det stör. Det är inget som går på garanti så skicka in den är inget alternativ. Ska kolla vad det där företaget i Sthlm tar för att ta bort den när jag ändå ska dit.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-25 10:39

Jag har damm bakom min skärm men det är på grund av att jag bytt då den gamla skärmen pajjade, sedan ahr jag inte orkat ta itu med det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-07-25 11:07

Jag har några små vita prickar utspritt över skärmen men orkar inte bry mig. Jag jobbar ofta i mycket dammig miljö så det är inte så konstigt.

Jag hoppas istället att chefen är snäll någon gång i höst så att man kan uppgradera 3G till en 4.

  • Medlem
  • City
  • 2010-07-28 18:22

Hämtade idag ut min ersättningstelefon.
Guess what, damm under displayen redan, har inte ens plockat ur den ut plasten.
SWAP-enheterna håller verkligen låg klass. Har nu varit utan telefon ett par gånger och det är lika drygt varje gång. Nu låter jag några/någon vecka passerat tills det samlat ihop tillräckligt mycket damm för att slippa dividera huruvida det är tillräckligt många eller inte för att återigen lämna in.
Kommer dock kontakta Apple innan och prata lite kring reklamationsrätt och varför dom levererar telefoner med damm på displayen och tycker det är ok.

Så glas under skärmen betyder utbytt telefon eller vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-28 22:06

Nej, har aldrig haft problem. Min 3G ser nästan ny ut efter 17 månader. Jag tror på teorin om att normalförsiktiga personer inte får problem medan andra (bönder och liknande) bör hantera en gödselgrep på sin höjd. Alltså: Skyll dig själv.

Lite småprickar efter 16 månader på min 3G. Jag har den alltid i fickan utan skydd och är inte särskilt rädd om den. Men den är ändå helt OK, nästan helt repfri, prickarna tänker man inte på.
Det är ju snart dax att köpa en iPhone 4 så lite prickar kan ju vara en orsak att byta upp sig.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-08-29 19:28

Har fått min utbytt två gånger för andra problem. Den tredje telefonen är nu inlämnad för spricka vid dock-kontakten och att metallramen inte satt hundra fast, dett resulterade i damm under skärmen och under kameralinsen.
Man börjar ju undra hur kvaliteten är på dessa swap/refurbish enheterna som Telia får av Anovo

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-29 20:08

Jag hade damm innaför displayen på både 3G och 3GS efter någon månads tid. Jag hoppas att det berott på att jag inte haft skal eller liknande till dem, för nu med min iPhone 4 vill jag inte råka ut för det igen.

Ursprungligen av Timber:

Jag hade damm innaför displayen på både 3G och 3GS efter någon månads tid. Jag hoppas att det berott på att jag inte haft skal eller liknande till dem, för nu med min iPhone 4 vill jag inte råka ut för det igen.

Tror inte det har med det att göra... Jag hade aldrig skal till min 3G och 3GS, fick inte något damm under någon av dem under deras ett år vardera med mig.

Fick min nästan 1 år gamla 3GS utbytt för att den bootade om sig vid samtal (efter installation av iOS 4). Så nu har jag inga sprickor i skalet eller damm under glaset. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan detta uppstår dock...

Ursprungligen av Timber:

Jag hade damm innaför displayen på både 3G och 3GS efter någon månads tid. Jag hoppas att det berott på att jag inte haft skal eller liknande till dem, för nu med min iPhone 4 vill jag inte råka ut för det igen.

Du kan inte råka ut för det med en iPhone 4 då denna har glaset limmat direkt på displayen, så finns ingen luftspalt där det kan komma in damm i.

Fick efter mycket snack komma och byta ut min nu 4dagar gamla 3GS till en ny i kartong och hoppas på att den nya nu är OK annars så måste jag säga att denna Apple-produkt håller otroligt dålig kvalitet. Skulle behålla mina tillbehör och endast switcha kartong & telefon och de skall skicka den gamla till Anovo för utbyte, om de fick som de påtalade.

Fattar inte varför man som butik tror att man som kund till en "Premium" produkt skall godkänna att en ny & dyr produkt skall släppa in damm innan den använts, det är ju en misslyckad konstruktion. Säger man till på en gång så gnäller de att man skall vänta och se om det blir värre och om man nu väntar ett tag så skulle man hört av sig på en gång.

Edit:
Var och skulle byta telefonen men den nya tagen direkt ur inplastad kartong hade fingeravtryck och repor på skyddsplasten och när jag tog upp den så satt skärmen snett i chassiet samt skavanker på både kromlisten & gummilisten runt displayen. Inget damm men det skulle antagligen komma in ganska snart. Bad att tacka för mig och hävde köpet, vilken skit kvalitet det verkar vara på de nya 3GS 8gb har helt tappat förtroendet för Apples produkter nu.

Senast redigerat 2010-09-23 19:23

Jag har fått det på min tre år gamla 3g men det känns inte som så mycket att göra nu. Hade det varit garanti på den hade jag försökt få den utbytt...

Ursprungligen av A.K.O.A:

Jag har fått det på min tre år gamla 3g men det känns inte som så mycket att göra nu. Hade det varit garanti på den hade jag försökt få den utbytt...

Tre år? iPhone 3G har bara funnits i lite drygt två år...

Ursprungligen av Capeman:

Tre år? iPhone 3G har bara funnits i lite drygt två år...

Åren går så fort

Bevaka tråden