Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias iPhone 4-priser!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade missat att Telia Till vänner med Mobilsurf är lägre (98 kr/månad) än det Telia Till vänner (49 kr/månad) plus Mobilsurf Alltid (69 kr/månad, det som senare ersattes av enbart "Mobilsurf") som fanns förra sommaren och som jag tecknade då. Perfekt, då sänker jag månadskostnaden med 20 kr.

Dock måste man binda sig på 24mån om man vill ha det lägre priset.

Ursprungligen av zinned:

Frågan är bara om man i det läget kan ta bort Mobilsurf ifall man skulle önska...

Bra fråga.

Ursprungligen av Marcus_R:

Dock måste man binda sig på 24mån om man vill ha det lägre priset.

Ah, så tar man 12 mån är det 49 + 69 kr som gäller, eller?

Jag kan hålla med Eva, det är helt klart snårigt det här.

Ursprungligen av Adrian B:

Bra fråga.

Ah, så tar man 12 mån är det 49 + 69 kr som gäller, eller?

Jag kan hålla med Eva, det är helt klart snårigt det här.

Det stämmer, alla paketeringen där surf ingår till ett lägre pris måste bindas på 24 mån, där är haken till varför man får rabatt på månadskostnaden.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-28 07:56

Nog är det lite snårigt allt. Nog borde Telia kunna anlita en duktig pedagog som klarar av att presentera priserna på ett sätt som alla förstår. Och är upplägget av de olika abbonemangsformerna alltför svårt för att kunna presenteras på ett glasklart sätt så borde de förändras! Hur svårt kan det vara?

Jag tror inte det ligger i deras intresse. Man vill nog ha det så här snårigt - allmogen ska "ledas" av en säljare till ett abbonemang som är lönsammast för säljaren/företaget så klart. Telia är inte längre en statlig myndighet - det är ett börsnoterat företag med många andra ägae förutom staten. Det är ren bizniz och kan man leda in en potentiell kund på ett för företaget gynnsammare abbonemang - detta p.g.a. kunden inte själv kan räkna ut saker och ting - så är man en bra säljare och en pärla för företaget. Så här har det varit sedan ett par hundra år inom marknaden.
Förvirrade kunder är det bästa av allt - det är därför man t.ex. säljer "extraförsäkringar" för miljarder när man kränger teveapparater etc. Skulle alla kunder vara upplysta om att dessa "extraförsäkringar" är meningslösa - det brukar utbasuneras av konsumentexperter varje år i media - så förlorar företaget enorma intäkter. Stora delar av marknaden är en gråzon - man "luras" helt enkelt - men man bryter inte mot lagen och kunder som är förvirrade får skylla sig själva enligt dom.
Kolla in elbolagens fakturor; t.o.m. ministrar har klagat och kräver en förenkling och bolagen ska "se över" det. Ingenting händer. Man VILL ha förvirring - förvirrade kunder ställer inte en massa krav och kan inte syna saker och ting. Dom bara pyntar och håller käft. Kanske skamsna av sin "okunskap" - känner sig "dumma". Detta är ett drömscenario för företag. Det finns kurser om detta i t.ex. USA. Det finns konsulter som hjälper företag att röra till det för kund.
Alltså; t.ex. Telias EXTEMA differensiering av abbonemangsfomer och kombinationer är INTE till för kunden - vi har aldrig begärt dessa hundra kombi-möjligheter. Nej, det finns en agenda för denna röra. Annars skulle denna röra givetvis inte finnas. Röran beror ju inte på inkompetens - den är i detalj framtagen och ältad under tusentimmarsmöten av experter, konsulter, ekonomer, beteendevetare, etc. Förvirringen är lönsam.

Ursprungligen av Eva:

Nog är det lite snårigt allt. Nog borde Telia kunna anlita en duktig pedagog som klarar av att presentera priserna på ett sätt som alla förstår. Och är upplägget av de olika abbonemangsformerna alltför svårt för att kunna presenteras på ett glasklart sätt så borde de förändras! Hur svårt kan det vara?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-28 15:11

Jag skaffade Telia max 25 (eller vad det heter) när jag köpte min 3G för två år sedan. Band upp mig på 18 månader, så jag blev "fri" i vintras. Kan jag binda upp mig igen på två år och betala så mycket som det står på Telias sida? Eller gäller de priserna bara när man skaffar ett nytt abonnemang?
När jag var inne på Telia igår för att fråga visste de ingenting konstigt nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 15:29
Ursprungligen av ledin:

Jag skaffade Telia max 25 (eller vad det heter) när jag köpte min 3G för två år sedan. Band upp mig på 18 månader, så jag blev "fri" i vintras. Kan jag binda upp mig igen på två år och betala så mycket som det står på Telias sida? Eller gäller de priserna bara när man skaffar ett nytt abonnemang?
När jag var inne på Telia igår för att fråga visste de ingenting konstigt nog.

Du är i samma sits som mig. Är du inte längre bunden så är det fritt fram att binda upp dig igen. Du har samma möjligheter som en ny kund så att säga.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-28 18:05
Ursprungligen av vanilj:

Du är i samma sits som mig. Är du inte längre bunden så är det fritt fram att binda upp dig igen. Du har samma möjligheter som en ny kund så att säga.

Okej så det är det priset som står för mitt abonnemang som iPhonen kommer kosta mig? För jag vill ju behålla det abonnemanget så länge det går (tills jag är 25), så det kvittar ju om jag är uppbunden eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-28 19:50
Ursprungligen av ledin:

Okej så det är det priset som står för mitt abonnemang som iPhonen kommer kosta mig? För jag vill ju behålla det abonnemanget så länge det går (tills jag är 25), så det kvittar ju om jag är uppbunden eller ej.

Svar: Ja.

Just nu saknas priserna på Telias sida, konstigt.

Ingenting längre om iPhone4 i kombination med ngt abonnemang.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-28 20:58

Är det en prisjustering på gång som svar på övriga operatörers prissättning? Vad tror ni?

Officiella svaret från telias iphoneblogg:

"Priserna har plockats bort eftersom man nu fokuserar fullt ut på att få allt på plats inför lanseringen, inklusive fullständiga priser."

Senast redigerat 2010-07-28 21:16

Låter som att Telia lyssnat på forumsinlägg..

.. och anlitat en pedagog för att presentera priser/abb. kombinationer

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-29 12:11
Ursprungligen av mattewik:

.. och anlitat en pedagog för att presentera priser/abb. kombinationer

Haha, det låter bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 15:27

Dagens Industri verkar ha fått ett scoop: "Apple stoppade Telias prislista", di.se

”Priserna kommer inte att släppas förrän vid midnatt, i samband med att försäljningen börjar”, säger Lars-Åke Johansson, pressansvarig på Telia, till di.se.

Jisses. Det här betyder att köerna kommer att gå mycket, mycket långsamt. Folk kommer att babbla i halvtimmen och säljare ska förklara alla alternativ - alltså även sådana som jag som normalt alltid vet vad jag ska ha och när jag går in i en affär så är dealen ofta över på sekunder/munuten - även sådana måste alltså fördjupa sig på plats. Man får ju verkligen hoppas att Telia går ut med ett papper till köande så dom kan studera dom timmarna dom sitter i kön. Jag själv ska ju unte köa föränn imorgon bitti så jag hinner ju informera mig och när jag väl står med en säljare så räknar jag med att lämna butiken med en Iphone ca. 200 sekunder senare. En affär bör aldrig ta mera än max 3 minuter - isåfall är man en amatör, obegåvad eller så är man en som njuter av själva köpprocessen och babblet med säljare och då ska man söka psykhjälp och försöka skaffa ett riktigt liv.
Tröga kunder som sölar ner köer är antingen hänsynslösa svin (ev. psykopater) eller idioter som borde handla på nätet där dom kan sitta och söla i timmar utan att det drabbar någon annan.

Ursprungligen av vanilj:

Dagens Industri verkar ha fått ett scoop: "Apple stoppade Telias prislista", di.se

Ursprungligen av vanilj:

Dagens Industri verkar ha fått ett scoop: "Apple stoppade Telias prislista", di.se

Det stödjer ju teorin om att man inte ska klaga på operatörerna, utan på Apple, i detta fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 16:18

Det låter väldigt rörigt alltihop. Kan ju knappast vara det här Apple eller Telia menar med en smidig lansering? Gissar det är resultatet av att lansera årets mest eftertraktade produkt(?) mitt under semestern.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-29 16:50

De som köar i Sthlm har tydligen fått priser i kön
Exklusivt: Telias nya prislista för iPhone 4 | iPhonefeber

Bra - precis vad jag förväntade mig. Men...kan ingen skicka upp en bra bild på papperet? Ska det vara så svårt? Jisses. Nå - jag trixade lite i Photoshop och kan nu läsa denna bild.

Ser att dom nu har med data Extra +. Men...jag vill ju pynta luren direkt så detta papper har inget för mig.

Ursprungligen av frojk:

De som köar i Sthlm har tydligen fått priser i kön
Exklusivt: Telias nya prislista för iPhone 4 | iPhonefeber

Exempel 32GB från papperet: PrataPå+MobilsurfExtra+ = 299 kr inkl. 200 förhöjd månadsavgift. Detta innebär att man bara betalar 99 kr. för abbo+fetsurf! Bra deal! Efter nyår så blir det 228 kr. för abbo+fetsurf. Fortfarande bra deal.

För dom som inte vill/kan pynta sin Iphone4 cash så ser det ljust ut.

Jag kommer alltså att kräva/önska en cashad Iphone4 32 GB med PrataPå+MobilsurfExtra+ för 99 spänn i månaden och 228 spänn efter nyår. Då är frågan: Vad kommer dom att ta för en cashad 32GB? 5000? 6000? Räknar man ihop förhöjda (avbetalningen 24x200kr) så blir det 4800 kr. för 32GB. Det kanske är den siffran som gäller. Isåfall blir jag nöjd. Det blir bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 17:23

Då jag pratade med en på supporten nämnde hon att hon endast kunde säga att de skulle ligga på mellan 6-8000 så antar att du får lägga ut 5995 för 16 GB och 6995 för 32GB!
Så du ska "tjäna" på att binda upp dig 24 månader. Men frågan är om man kan betala av de 24 månaderna för luren direkt dvs. 4800 men fortfarande vara låst 24 månader med abbonemanget på 98 kr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 17:27
Ursprungligen av Interlude:

Men frågan är om man kan betala av de 24 månaderna för luren direkt dvs. 4800 men fortfarande vara låst 24 månader med abbonemanget på 98 kr?

Det ska enligt en frågeställning i iPhonebloggen hos Telia ej vara möjligt. Hur mycket av det som skrivits där som ej är sant längre är dock svårt att veta. Känns som Telia improviserar lite under hela lanseringen och när de gått för snett så kommer Apple och sparkar på dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 17:33
Ursprungligen av vanilj:

Det ska enligt en frågeställning i iPhonebloggen hos Telia ej vara möjligt. Hur mycket av det som skrivits där som ej är sant längre är dock svårt att veta. Känns som Telia improviserar lite under hela lanseringen och när de gått för snett så kommer Apple och sparkar på dem.

Ja, hon pratade ju om hysch pysch och "saker vi inte får avslöja för att göra fel".
Delvis när jag frågade om tilldelning kontantpris och ifrågasatte att de kan sätta ett högre pris kontant än genom abb.
Känns surt dock att inte veta kontantpriset innan man eventuellt ställer sig i en kö. Vore ironiskt om det landar på 6005 kr istället för 5995 i slutändan!

Ännu tristare är det om 4800 blir 6200 för dom som vill casha.

Ursprungligen av Interlude:

Känns surt dock att inte veta kontantpriset innan man eventuellt ställer sig i en kö. Vore ironiskt om det landar på 6005 kr istället för 5995 i slutändan!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 17:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Ännu tristare är det om 4800 blir 6200 för dom som vill casha.

Ja, jag kikade på Dustin APPLE IPHONE 4 16GB SVART - TELIA - FÖRHANDSBOKNING - Det här förändrar allt. Igen - Produktinformation

Med 12 månaders bindning med Max25 + mobilsurf utan förhöjd avgift. Så landar kontantpriset på just 5995:-. Så det hade känts väldigt konstigt om Telia i butik tar ut mer än det. Dock lär det inte bli billigare!

Tack för info. Jag antar då att en 12 mån. låsning är ca. 1000 kr. dyrare än en 24 mån. låsning. Hmmm...eftersom jag aldrig kommer att byta från Telia så länge andra inte har Edge så tror jag att jag ska lämna min princip att aldrig binda mig längre än 12 mån. Det får bli 24 mån. denna gång. Man kanske ändå dör nästa vecka eller i september.

Ursprungligen av Interlude:

Ja, jag kikade på Dustin APPLE IPHONE 4 16GB SVART - TELIA - FÖRHANDSBOKNING - Det här förändrar allt. Igen - Produktinformation

Med 12 månaders bindning med Max25 + mobilsurf utan förhöjd avgift. Så landar kontantpriset på just 5995:-. Så det hade känts väldigt konstigt om Telia i butik tar ut mer än det. Dock lär det inte bli billigare!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 18:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Tack för info. Jag antar då att en 12 mån. låsning är ca. 1000 kr. dyrare än en 24 mån. låsning. Hmmm...eftersom jag aldrig kommer att byta från Telia så länge andra inte har Edge så tror jag att jag ska lämna min princip att aldrig binda mig längre än 12 mån. Det får bli 24 mån. denna gång. Man kanske ändå dör nästa vecka eller i september.

Det blir ingen skillnad på Dustin i kontantpriset mellan 12, 18 och 24 månaders bindning!

Varför skulle då någon över huvud taget signa 18 eller 24 mån.?
Någonting måste du ha missat. Abben ser väl annorlunda ut. OM det är exakt samma månadskostnad (abb) och samma kontantkostnad för 12, 18 och 24 mån. bindning så har ett mirakel inträffat - ett paradigmskifte i marknadshistorien har skett och du upptäckte det först av alla. Man undrar nu hur många som kommer att signa 18 eller 24 mån. bindning - och varför dessa alternativ finns över huvud taget.

Ursprungligen av Interlude:

Det blir ingen skillnad på Dustin i kontantpriset mellan 12, 18 och 24 månaders bindning!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 18:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför skulle då någon över huvud taget signa 18 eller 24 mån.?

Med tanke på att du kommer kunna köpa (troligen) telefonen för 5995 kontant i en teliabutik. Så tjänar ju inte Dustin mer på att ha 1000 kr högre avgift, då säljer de ju färre telefoner. Dustin tjänar ju inget på att du är låst till Telia 24 månader istället för 12!

Eller så är det något fel på hemsidan så den inte reagerar när jag ändrar mellan 12, 8 och 24 månader.

EDIT: Såg nu att det skiljde några hundralappar.
12 månader = 5995, 18 månader = 5895, 24 månader = 5495

Senast redigerat 2010-07-29 18:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 18:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Tack för info. Jag antar då att en 12 mån. låsning är ca. 1000 kr. dyrare än en 24 mån. låsning. Hmmm...eftersom jag aldrig kommer att byta från Telia så länge andra inte har Edge så tror jag att jag ska lämna min princip att aldrig binda mig längre än 12 mån. Det får bli 24 mån. denna gång. Man kanske ändå dör nästa vecka eller i september.

Så vad blir det för Telefon/abonnemang?
Själv velar jag fram och tillbaka....

Bevaka tråden