Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera/ redigera film från min Canon HD kamera?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-27 19:40

Ska importera film från min
Canon HF S20 ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFS20 )
till min mac och redigera i Final Cut Pro.

För att importera till windows följer ett program med men inte till Mac.

Är amatör och helt ny inom HD segmentet. Det står AVCHD på kameran
Hur ska jag importera materialet och vad blir det då i för format? Vad bör jag redigera i för format för att det ska gå smidigast?
Hört att AVCHD är "tungjobbat"?

Arbetar i FC Pro 5.0.1

Väldigt tacksam för svar.

AVCHD är tungjobbat. Det är därför som Apple valt att konvertera materialet vid import med iMovie och FCP/FCE. De nya filerna blir större än originalen! Adobe Premiere kör AVCHD native på macen.

Nåväl, till svaret: Du behöver inget speciellt importprogram.

Jag brukar koppla till kameran och starta iMovie till att börja med. Om importfönstret inte öppnar sig av sig självt så kan du klicka på motsvarande knapp. I nederkant på importfönstret ser du en archive-knapp. Den kopierar helt enkelt allt material och hela filstrukturen från flashminnet till vald plats på hårddisk. Bra backup av originalet!

I FCP använder du bara "log and capture" eller "log and transfer" under file-menyn.

Man kan importera direkt från den backup som gjorts med iMovie om man vill, istället för att ha kameran igång för det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-01 23:33

Okej! Tack för svaret. Men FC gör altså så att jag ändå får ut bästa möjliga kvalite?

Och det vill inte fungera för mig med log and transfer? :S Dem möjliga portarna är bara firewire och jag kopplar ju med den medföljande USBn?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-05 13:10

Ingen som vet? Connect device är typ vad FC svarar om jag provar med log and transfer

Transfer

Är du säker på att du använder "log and transfer" och inte "log and capture"?

Om jag väljer "log and transfer" får jag upp ett fönster enligt bifogad bild. Vid nummer 1 hittar du en folder att klicka på. Leta upp din säkerhetskopia på hårddisken. Klippen radar sedan upp sig. Därefter kan du dra och släppa de klipp du vill använda till 2. Då börjar den genast konvertera och lägga till klippen i ditt projekt. Alternativt kan du sätta in och utpunkter på din transfer i fönstret till höger, om du inte vill ha fulla längden på dina tagningar.

Jag är inte helt säker men kanske måste du i FCP-preferenserna ställa in vilken kvalitet du vill konvertera till. Om så är fallet är pro-res att föredra, vad jag har förstått. Någon smartare än jag får gärna chippa in här.

Må gott/T

1
Bevaka tråden