Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backa linux till 8.6?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo

Sitter och leker med en PBG3 400 med Debian......kan bara ytterst lite UNIX/Linux, och behöver hjälp med att "få tillbaka" OS 8.6.

Kan jag boota datorn från en hfs cdrom???
Kan jag formatera om hela hd:n när jag bootat från den?
eller måste jag skapa en hfspartition på hd som jag sedan kan slänga in ett system på?

Tacksam för all hjälp!

Andreas

starta på en 8.6-skiva och ta bort alla partitioner på hårddisken (med skivverktyget), gör sen ny hfs som du installerar 8.6 på. Nu kommer du ju inte ha kvar nåt linux, men jag förstod de som att du ville tebax till macos

Det var min tanke, men det går inte, datorn struntar fullständigt i om jag håller nere c tangenten för att starta från cd:n???

Då var de svårare.. provat att resetta PRAM-minnet o sådant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 02:29

Som Johan sa: nollställ PRAM. (Tryck på strömbrytaren, håll ner Kommando-Alternativ-P-R och låt det plonga fyra gånger.)

Du kan också starta i Open Firmware (Kommando-Alternativ-O-F), skriva reset-all och starta om daton från Mac OS-skivan (håll ner C osv). Var försiktig! OF är inte att leka med.

I nödfall kan du starta från en Linux-skiva och formatera om hårddisken i exempelvis HFS Extended. Starta sedan från Mac OS-skivan och formatera om en gång till för säkerhets skull.

Tack för tipsen...datorn vägrar låta mig nollställa PRAM, fast det gick utmärkt med reset-all från open firmware. Det gick iallafall så långt som att jag fick reda på vad felet bestod i.........

Systemskivan för gammal dvs, det var en 8.5, och när jag försökte med 8.6 uppdatering så gick ju inte det heller, naturligtvis.

Dags å leta efter en os 9 skiva, misstänker jag!

1
Bevaka tråden