Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele 2:s iPhone 4-priser!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Abb med max 1GB surf i månan.
Säger ju bara att Tele2 sköts av gamla gubbar som inte fattar vad en iPhone är.

Ursprungligen av Goflorp:

Abb med max 1GB surf i månan.
Säger ju bara att Tele2 sköts av gamla gubbar som inte fattar vad en iPhone är.

Det är väl bara bra att det finns olika typer av abonnemang för olika typer av användare.

Bredda vyerna lite och se att olika personer har olika behov och önskemål.

Jag har ingen databegränsning på mitt abonnemang (Telenor), men under de månader jag har haft iPhone har jag aldrig varit i närheten av 1GB surf. Brukar ligga runt 200-400 MB per månad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl bara bra att det finns olika typer av abonnemang för olika typer av användare.

Bredda vyerna lite och se att olika personer har olika behov och önskemål.

Jag har ingen databegränsning på mitt abonnemang (Telenor), men under de månader jag har haft iPhone har jag aldrig varit i närheten av 1GB surf. Brukar ligga runt 200-400 MB per månad.

Jag tycker iaf att det är snålt tilltaget.
iPhone 4 kommer man ju troligen surfa MER med än 3G/3GS - Bättre skärm, rappare, bättre batteri och fetare kamerabilder + feta filmer.
Väljer man "jobba på fältet" och ladda upp från 3G till t ex FB/YouTube kommer det skena iväg rätt bra. Betvivlar att 1GB räcker till mer än snålsurfa och hela tiden tänka på hur mkt man gör av med.

Så bredda gärna vyn lite själv och inse att beteendemönstret ändras och medierna sväller ordentligt.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker iaf att det är snålt tilltaget.

Ja, men andra får lov att tycka annorlunda. Bara för att du tycker på ett visst sätt så behöver man inte dra till med sådana uttalanden om "gamla gubbar som inte fattar".

Och det är ju inte så att det bara finns 1 GB. Det finns ju tydligen 1 GB, 5 GB och 10 GB. Vissa behöver inte mer än 1 GB, och har då möjlighet att välja detta abonnemang, och slipper betala för 5 eller 10.

Hur kan det vara något som helst negativt i detta?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men andra får lov att tycka annorlunda. Bara för att du tycker på ett visst sätt så behöver man inte dra till med sådana uttalanden om "gamla gubbar som inte fattar".

Och det är ju inte så att det bara finns 1 GB. Det finns ju tydligen 1 GB, 5 GB och 10 GB. Vissa behöver inte mer än 1 GB, och har då möjlighet att välja detta abonnemang, och slipper betala för 5 eller 10.

Hur kan det vara något som helst negativt i detta?

Jesper lelle, folk får tycka vad de vill, så även jag.
Vill folk köpa den med 1GB som tak, gör det.
Jag var av åsikten att det är gammalmodigt tänk av Tele2, inte att de var dumma i huvet, inte att ngn annan var dum ihuvet och jag anser då rakt inte att du är dum ihuvet.
Så lägg ner att jag skulle "brista i respekt" eller ngt i den stilen.

Jag står för åsikten att en del hos operatörerna inte verkar förstå att de har att göra med en pryl som liksom inte låter sig säljas som om den vore vilken telefon som helst. De verkar inte göra skillnad på den här luren och en SE 995. Jag tror det är ett stort misstag.
Hälften av världens mobilsurf går på iPhone och att i det läget springa och sätta en massa tak på hur mkt man får surfa och börja käbbla om minuter och antal SMS verkar ju vara helt uppåt väggarna.

Det är min åsikt att de gör sig skyldig till generalfel här och även som kund om man köper den sexigaste telefonen på planeten och sedan handikappar den genom att man hela tiden skal behöva vara "försiktig" med hur mycket man använder den.

Lite som att köpa en Ferrari med en bult vid växelspaken som gör att allt över trean inte funkar. Nä du vet, jag kör ju bara i stan ändå ....

Ursprungligen av Goflorp:

Jesper lelle, folk får tycka vad de vill, så även jag.
Vill folk köpa den med 1GB som tak, gör det.
Jag var av åsikten att det är gammalmodigt tänk av Tele2, inte att de var dumma i huvet, inte att ngn annan var dum ihuvet och jag anser då rakt inte att du är dum ihuvet.
Så lägg ner att jag skulle "brista i respekt" eller ngt i den stilen.

Jag har inte sagt något om att brista i respekt. Jag har inte sagt att någon är dum i huvet eller anklagat någon för någonting.

Jag förstår bara inte varför du går på så starkt när det faktiskt finns andra alternativ. Så länge det finns användare som har de behoven så är det väl inte fel att det finns ett abonnemang som passar även dessa användare.

Om det bara fanns 1 GB, så hade jag förstått dig bättre. Men nu finns det ju flera alternativ.

Och vem har sagt att det handlar om att behöva vara försiktig med förbrukningen? Jag pratar om att det faktiskt finns användare som inte behöver mer än så.

Så jag förstår inte hur du kan se något negativt i denna valfrihet.

Senast redigerat 2010-07-29 18:38

Det finns också de med 5 och 10 GB.

Någon som kan se vad de har för hastigheter för abbonemangen? Kan bara se att det står fri surf. Är det 6 mbit eller 10mbit ?

Jag hoppas inte tele 2 ändrar några priser för 32gb nu för jag hade siktat in mig på ett abb jag vill ha men helt plötsligt så är sidan nere. Hoppas de inte skrev fel, nåt för billigt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-29 11:55

Det tror jag. Dom har precis tagit bort möjligheten att köpa med kontantkort.

puh, de ändrade inte nåt som spelar roll för mig.
Vad innebär att surf av typ ip-telefoni inte ingår? Vad händer om jag kör skype?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-29 12:07
Ursprungligen av Patric08:

puh, de ändrade inte nåt som spelar roll för mig.
Vad innebär att surf av typ ip-telefoni inte ingår? Vad händer om jag kör skype?

Det är just det du inte kan göra iom att det är VoIP (Voice over IP)
Tror Telia har samma, de har ett 169:- , där man inte kan köra Skype, fildelning mm. Men så har de även ett för 199:- där sådant ingår. Kanske Tele2 har samma upplägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 12:09
Ursprungligen av Drakfot:

Det är just det du inte kan göra iom att det är VoIP (Voice over IP)

Kan och får är olika djur. Det finns inga tekniska spärrar som hindrar vare sig fildelning eller Skype.

Ursprungligen av fno:

Kan och får är olika djur. Det finns inga tekniska spärrar som hindrar vare sig fildelning eller Skype.

Fint formulerat, om jag är intresserad av djuret kan, vad innebär detta om jag kör skype? Det abb som har 10 gb datorvolym verkar tillåta detta. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 12:20
Ursprungligen av Patric08:

Fint formulerat, om jag är intresserad av djuret kan, vad innebär detta om jag kör skype? Det abb som har 10 gb datorvolym verkar tillåta detta. Eller?

Den stora skillnaden är att de kan införa tekniska hinder mot vad de nu kan tänkas vija begränsa i billiga abonnemang. Men, och det är ett riktigt stort men - det lär bli ett hyfsat stort liv i luckan då, om ett halvstatligt företag skulle börja inspektera och censurera trafik.

Däremot, vill man slippa risk för bråk är det bara att köra på ett abonnemang som rymmer det du vill göra i sina villkor. Som exempelvis det större du nämner.

EDIT: Senil. Det här var ju Tele2-tråden... Well, sak samma. Den som gått i bräschen i kriget mot statliga telemonopol lär inte vara den som går i bräschen för inspektering och censurering.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 14:13

Man underskattar rätt mycket hur mycket man laddar ner egentligen. Jag trodde 200mb/mån. räcker för mig men det är tveksamt. Som tur kostar det inte extra om man laddar ner mer men man märker när hastigheten går ner på EDGE nivå.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 17:13

Goflorp jag tror du överdriver lite. Visst vill man ha så mycket man kan få för pengarna men de flesta operatörerna har märkt att de flesta iPhone kunden använder mer trafik än vad andra mobil användare gör. Och vissa användare missbrukar nätet och det är inte lönsamt i längden med fri surf. iPhonen är också något exklusivt så de flesta har speciella iPhone abonnemang vilket inte andra mobiler har.

Jag är säker att de flesta normala iPhone användare klarar sig väldigt bra på 1GB/mån. Men de som surfar mycket får betala för sig. Varje gång jag läser mobila priser i USA är jag glad att jag inte bor där. I USA kostar varje extra MB kostar extra samt du betalar även om du blir uppringd! Alltså var glad att man har flatrate även om det blir långsamt om man har nått max. I början kanske man inte vet hur mycket data trafik man använder och behöver man mer så är det bara att ändra abonnemanget. Svårare än det är det inte. Det finns flera operatörer i Sverige som har iPhone och passar inte tele2s priser är det bara att gå någonannanstans eller köpa iPhonen olåst och välja egen abonnemang / operatör.

//Rob

1
Bevaka tråden