Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen ligger risigt till i USA:s skolor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 12:37

Skolorna vill ha *en* plattform, inte två. Varför byter de i så fall inte till OS X eller Linux?

Läs artikeln på Business Week Online

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-17 16:32

Det är med plattformar som med kyrkan och det politiska systemet..Vi föds in i svenska kyrkan och i MS .

För att ändra på det krävs insikt av individen,som helst inte ska vara en individ.Utan helt stöpt i en form.Helst socialdemokratisk,.....fick visst in en politisk vinkling.Aja.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-17 16:48

Nåja, vi föds ju inte med en dator (i de flesta fall:p ). Numera tror jag inte heller att vi föds in i Svenska Kyrkan så länge dina föräldrar inte döper dig i just det samfundet. Men jag fattar poängen; eftersom marknaden ser ut som den gör så krävs det ett aktivt ställningstagande för något annat än det (mer eller mindre) allenarådande. Det fina vore väl om skolan kunde tillhandahålla både Mac OS, Windows och Linux, som ju är de tre stora operativsystemen. Det är dessa eleverna stöter på ute i verkligheten.

PS. Ariel - lite kul att de två första bilderna på din hemsida dels är "Folkets Hus" och sedan "Grindstolpe vid Stadskyrkan"! Hehe...:D DS.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-17 18:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
PS. Ariel - lite kul att de två första bilderna på din hemsida dels är "Folkets Hus" och sedan "Grindstolpe vid Stadskyrkan"! Hehe...:D DS.

Jag har inget emot kyrkan,grejen är den att de flesta föds in i stadskyrkan utan att man tänker på det.

Hur många döper inte sina barn,utan att kanske förstå innebörden.Hur många köper en dator,som iof är en världslig sak och är medvetna om att Windows inte automatiskt är samma sak som en dator?

Jag personligen tycker att om man måste välja så ska man lära barnen Linux. Det har de nog mest användning för eftersom de alltid i resten av sdina liv kan få tag på det gratis och det favoriserar inte ett företag med ekonomiska intressen i samma utsträckning heller.
Skolan ska för övrigt till stor del vara till för att lära barn att tänka själva och ifrågasätta alla rådande system och ickerådande system.

• Oregistrerad
  • 2003-08-17 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Skolan ska för övrigt till stor del vara till för att lära barn att tänka själva och ifrågasätta alla rådande system och ickerådande system.

Och det har den lyckats med????????

Vad gäller att välja plattform ute i skolor, de sitter ju i händerna på sina IT-avd. och det vet ju alla att de flesta där förespråkar putte-mjuk, för de är ju måna om sina jobb om inte annat. Men man tycker ju att kostnaden borde få fler att reflektera? Där tror jag problemet är att ingen har värst koll på totalkostnaderna, för någon plattform.

Jaja! Lemshaga kör enbart med Mac...I alla fall så länge jag jobbar kvar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 21:49

Fleno är vår hjälte!

Men hur f-n kan man döpa en skola till Lemshaga?

1
Bevaka tråden