Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd IMac

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Det måste bli startljud efter man tryckt in powerknappen.
Inget startljud + powerknapp lampan lyser grön hela tiden = ej fungerande logikkort.
Pröva med att plocka ut backupbatteri och låt det vara i över en timme (det finns spänning kvar ett tag). Sätt sedan in batteri och försök starta med powerknappen.

Börjar med att testa det, var sitter batteriet och hur kommer man åt det?

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Börjar med att testa det, var sitter batteriet och hur kommer man åt det?

F

Om det är en direktmatad apparat; vänd uppochner på burken. Lossa två stjärnskruvar i framkanten, vid stödet, lossa ytterligare två skruvar under luckan baktill. Ta bort botenplattan. Under den finns en perforerad plåt, lossa de fyra skruvar som håller den, ta bort plåten, sen kommer du åt batteriet.

Om det är en med CD-släde så är det mycket krångligare.

Jag tror inte att det är batteriet iofs, tror mer på att analogkortet är dött. Prova med att starta med en CD inmatad (vilken som helst). Vi hade en iMac som hängt sig på något sätt, den piggnade till när vi matade in en CD och tryckte på startknappen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om det är en direktmatad apparat; vänd uppochner på burken. Lossa två stjärnskruvar i framkanten, vid stödet, lossa ytterligare två skruvar under luckan baktill. Ta bort botenplattan. Under den finns en perforerad plåt, lossa de fyra skruvar som håller den, ta bort plåten, sen kommer du åt batteriet.

Om det är en med CD-släde så är det mycket krångligare.

Jag tror inte att det är batteriet iofs, tror mer på att analogkortet är dött. Prova med att starta med en CD inmatad (vilken som helst). Vi hade en iMac som hängt sig på något sätt, den piggnade till när vi matade in en CD och tryckte på startknappen.

Tack för tipset, det är en direktinmatad MAC, problemet är att få in CD,n då den inte går in själv, är det ok att försiktigt "pressa" in den och prova att starta? kan något gå sönder då?

F

Man säger att Performa 5200 var en dålig dator, visst, det var den. Men iMacen är ju fruktansvärd. Det värsta med dessa analogkort är att verkstäder tar ocker för att byta dem, mer än vad datorn är värd. Har fått priser runt 4000 kronor för att byta det heliga analogkortet.

Jag har då inte hört talas om att Power Macen har betett sig så konsigt. Inte för att en sådan inte kan krångla, men iMacen blir man ju rädd för. Kompisen har en, död och köpte en annan. Vad dog efter 24 timmar tror ni?? Ja, just det, analogkortet naturligtvis. Alltid lilla analogkortet...:mad:

"Skärmen fungerar inte på min iMac...."
"Det är lilla analogkortet som dog vettu, det kostar 4000 kronor att byta och du kan inte köpa det löst som reservdel så det är bara att lämna in den så kan vi plocka reservdelar från den och tjäna kosing på dem....":mad:

Förlåt att jag låter arg, men iMacen ger mig huvudvärk p.g.a dessa döende analogkort. Jag skulle införa en lag som säger att alla iMac CRT (gode gud, hoppas inte att LCD-modellen är lika idiotisk) ska samlas ihop och brännas på ett stort bål.:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 11:24

Det har alltid förefallit lite vanskligt tycker jag att installera en het bildskärm (som dessutom strålar en hel del) farligt nära känslig elektronik. Dessutom har två katodstråleskärmar från Apple pajat för mig (en 1710AV - så hette den väl? - och en blåvit 17-tummare) så jag håller mig borta från sånt i fortsättningen. Inga kompakt-Macar för min del, och inga fler suddiga katodstråleskärmar.

Jag tyckte AppleVision 1710 AV var en bra skärm, trist bara att den dog. Kör en Nokia nu, nästa blir väl en Sony eller liknande.

Har aldrig tyckt om iMac CRT och analogkortet gör att mitt motstånd övergått till hat. Datorn är rätt trevlig i sig, men konstruktionen är så urusel att jag hatar, hatar, hatar. Jag vill trycka ner analogkortet i halsen på den som konstruerade det.:mad:

Hoppas inte den konstruktören byggt in en lika fasansfull sak i andra Macar.;)

Jag vill inte höra talas om en Power Mac G5 som stannar p.g.a "lilla analogkortet". I.s.f är det något ruttet hos Apple.

Jag skulle vilja ha statistik på hur många iMacar det är som dör analogkortsdöden så man kan räkna ut hur många som så att säga försvinner genom "naturligt avgång".

På det sättet kan jag räkna ut när en fungerande iMac CRT - med originalanalogkort blir en raritet värd att bevara. Jag tycker att lilla analogkortet påminner om wankelmotorn i NSU Ro80.

Tänk att öppna en iMac CRT om tio år och ta ett steg bakåt: "de..den har ett originalanalogkort... de..det är inte möjligt...det är ju en engångsartikel som håller i ett-två år!?"
"Men jag hade den i min stuga på arktis så den kyldes effektivt."

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-22 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
JJag vill inte höra talas om en Power Mac G5 som stannar p.g.a "lilla analogkortet". I.s.f är det något ruttet hos Apple.

Nu sitter det inget analogkort i G5!

Eller andra towermaskiner heller. Och inga analogkort i LCD-skärmar...

Tack för det. Vet att Power Macen inte har det, men jag syftade på om konstruktören som tog fram denna djävulska satans komponent kanske installerade något sådant i Power Macen bara för att något ska gå sönder.:D

Jag skulle inte våga köpa en maskin med en komponent som inte gör annat än väntar på att dö och kosta tusenlappar.

Är van vid att en Mac fungerar i 10 år+ utan anmärkning. iMacen är mer en engångsartikel som går ett bestämt antal timmar för att sedan skrotas. Safe Life-design jämfört med Power Mac/Quadras Fail safe-design.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-24 07:00

Man kan reparera A/V-kortet själv:

http://www.macopz.com/columns/imacrepair/

Eller så kan man bygga en verktygslåda och använda en extern monitor;-)

http://home.comcast.net/~vrot01/Princess_Toolbox.html

Om någon reparerar själv så skulle det vara trevligt med en rapport.

Allting går igen, sägs det. Det är ju samma problem som MacPlus hade! Steve kom tillbaka och tog med sej fläktlöshetens plus och minus.

Min iMac mår visserligen bra, men hur ska det gå med nya hårddisken... Den där sidan jas pekade på kan bli räddningen! Eller ska man trycka i en fläkt nånstans?

Nu har jag lite mer "kött på benen", jag fick hem Imac,n idag, det gick nu att starta upp den men med blinkande gubbe/frågetecken.
Jag provade att starta upp med Norton Tools och Diskwarrior, uppstarten fungerade med den hittar inte hårddisken, är det bara att byta HD eller kan det vara något annat fel?

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 12:22

Ett blinkande frågetecken betyder bara att datorn inte hittar någon giltig systemmapp. Formatera om hårddisken och installera ett nytt system.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ett blinkande frågetecken betyder bara att datorn inte hittar någon giltig systemmapp. Formatera om hårddisken och installera ett nytt system.

När jag provar det så får jag till svar att det inte finns någon enhet att installera på

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 12:40

Hårddisken kanske verkligen är trasig? Har du kollat om det ens sitter någon hårddisk i datorn? Hör av dig om du behöver verktyg att öppna burken med. Du behöver en mycket lång torx storlek 15.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Hårddisken kanske verkligen är trasig? Har du kollat om det ens sitter någon hårddisk i datorn? Hör av dig om du behöver verktyg att öppna burken med. Du behöver en mycket lång torx storlek 15.

Jodå, det fanns en HD i den när den pajade, tack för erbjudande av torax men grannen har allt sånt där och jag kan låna av honom.
Var köper man en HD som passar till ett bra pris?

F

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-24 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Jodå, det fanns en HD i den när den pajade, tack för erbjudande av torax men grannen har allt sånt där och jag kan låna av honom.
Var köper man en HD som passar till ett bra pris?

F

www.tradera.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
www.tradera.com

Tack för tipset

F

Bevaka tråden