Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias mobilsurf

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tittar lite på iPhone 4 med Max 25 samt Mobilsurf. Verkar vara en rätt schysst deal.
Har en fråga om deras mobilsurf bara.

Det står att man får 1GB/mån med 6mbit/s och sedan 120kbit/s och att man kan köpa till mer data.

1. Är det bara hastigheten som stryps och man kan köpa till mer "höghastighetsdata" eller får man pynta extra för allt som surfas över 1GB?

2. IP-telefoni och fildelning ingår inte. Vad syftar man på med fildelning?

Tycker det är lite luddigt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 19:10

1) Du betalar inget extra om du når gränsen, utan får stå ut med skithastighet. Så det är alltså inget som debiteras utan att du är medveten om det.

2) Ip-telefoni, fildelning... ja, bra fråga. Förmodligen är det när du kopplar telefonen till datorn och börjar torrenta. Tror inte ens Telia själva har något klart besked på vad det exakt kan vara.

Poängen är iaf: allt som du laddar ner från App Store, och gör direkt på telefonen, ingår i din mobilsurf.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-04 19:11

1. Efter att du utnyttjat din data (1GB) stryps hastigheten men du behöver inte betala mer för att surfa mer.

Haha frågade i telias chatt och fick en riktig tomte till "handläggare"

Citat:

19:18:08 Chatten är placerad i kö
19:18:43 Din handläggare Olov har kommit in i chatten
19:18:43 Olov Välkommen, jag heter Olov, vad kan jag hjälpa till med?
19:19:36 Linus Hej! Funderar på att skaffa en iPhone 4 med Max25 och Mobil surf.
När man läser om Mobil Surf står det att IP-telefoni och Fildelning inte ingår. Vad menas med "fildelning"?
19:19:51 Olov Hejsan
19:20:11 Olov Okej...det innebär att om du tex skulle dela filer via bit-torrent..
19:20:17 Olov DEt är det vi menar!
19:20:51 Linus Okej. Så om jag kopplar min iPhone 4 till datorn och använder det som en 3G-dongel så är det lugnt så länge jag inte kör Bittorent?
19:21:09 Olov Ja, exakt!
19:21:48 Linus Okej. Finns det någon lista med vad som räknas som fildelning? Rätt luddigt att säga typ Bittorrent.
19:22:16 Olov Om jag utrycker mig så här, eftersom du inte känns vid "fildelning" så är det ingen fara
19:22:36 Olov Men det handlar om olaglig nedladdning och spridning av filer på nätet, musik och videor
19:23:10 Olov Du har säkerligen härt talas om piratebay?
19:23:13 Olov
19:23:52 Linus Haha va fan. Klart jag vet vad fildelning är. Bittorrent är inte olagligt. Så det är lugnt att ladda ner lagliga saker via Bittorrent?
19:24:23 Olov Det är det vi menar!
19:24:51 Olov Vi behöver inte diskuttera detta, då vi inte har bestämt ngt om hurvida det är lagligt/inte
19:25:04 Olov Men DET menar vi med fildelning
19:25:16 Linus Ni menar bittorrent?
19:25:25 Olov All typ av nedladdning/delning
19:25:33 Olov bittotrrent va bara ett ex
19:26:12 Linus Så om jag laddar ner Linux (lagligt) från deras server så är det fildelning?
19:26:33 Olov Har inget att göra med vilket operativ du använder
19:27:41 Linus Haha! Nej men att ladda ner Linux var bara ett exempel. Det är lagligt att ladda ner och rätt stort. Därför tog jag det som exempel...
19:28:05 Olov Me3n nu vet du vad Telia menar med "fildelning"
19:28:09 Olov Så då vet du!
19:28:30 Linus Herregud....
19:29:54 Linus Sommarjobbare?
19:30:08 Olov Neeej, hörrö duu...har suttit här bra länge
19:30:35 Olov Men vi avbryter den här chatten här och nu. Nu har du fått klar info om vad Telia menar emd "fildelning"

Är alla på Telia såhär eller åkte jag på en sommarjobbare?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-04 19:33
Ursprungligen av Linuus:

Ställer du dumma frågor så får du dumma svar. Du vet ju mycket väl vad fildelning innebär, du vill bara snirkla dig runt det hela.

Ursprungligen av Linuus:

Haha frågade i telias chatt och fick en riktig tomte till "handläggare"

Varför hålla på och tjafsa? Du vet mycket väl vad fildelning är och Telias begränsning i sina abbonemang har ingenting med laglig fildelning eller olaglig fildelning att göra. Det är fråga om att hantera en ändlig resurs - kapaciteten i luften. Du har tagit ett abbonemang som inte tillåter fildelning därför att Telia vill hålla nera trafiken. Det har ingenting med att göra om du kör bittorrent för en Linux distribution eller någon piratkopierad film.

Så detta är inte förvirrande?

Citat:

19:23:52 Linus Haha va fan. Klart jag vet vad fildelning är. Bittorrent är inte olagligt. Så det är lugnt att ladda ner lagliga saker via Bittorrent?
19:24:23 Olov Det är det vi menar!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 19:57
Ursprungligen av Linuus:

Så detta är inte förvirrande?

Har du aldrig chattat innan? Man läser inte dialogen som ett manus till någon teaterpjäs. Han skrev förmodligen svar till ett tidigare inlägg och skickade iväg det samtidigt som du skrev din nästa fråga.

Hur som helst, även om Teliakillen skulle råka säga att du får fildela vissa saker, eller att du tolkar det hela så; det innebär inte att det plötsligt skulle vara ok för dig fildela. Han försöker bara förklara, och ibland kan man utrycka sig olyckligt, och det leder ingen vart att klamra sig fast vid det man själv vill höra. Han tar torrent som exempel, då många i din ålder vet vad det är. Sen om det är lagligt material eller inte, är inte relevant. Det ingår inte i abonnemanget Det är det han menar.

Vet du med dig att du kommer fildela så har de mobilsurf extra+ för 199kr där detta ingår.

Nej självklart är det inte som ett manus.

Men jag förstår fortfarande inte vad som ingår eller inte! Han tog bittorrent som exempel och sedan säger han all typ av nedladdning/delning.

Det gör det hela väldigt otydligt. Kan jag bara koppla telen till datorn o surfa eller får jag t.ex. tanka ner en stor fil, som t.ex. Linux?

Får man skicka saker över t.ex. MSN eller dylikt?

Att bara skriva fildelning tycker jag är sjukt luddigt.

Man vill ju bara komma åt de som ligger på nätet med full tuta dygnet runt varenda timme på dygnet. Så enkelt är det.
Telia i sig skiter nog i om du laddar ner kakrecept eller östtysk bögporrfilm.

90% av alla folk gör ju koppling bitttorrent = Piratebay.

10% tänker kanske ett steg till och fattar att man kan använda tekniken till annat än att ladda ner olagligheter.

Ursprungligen av Goflorp:

Man vill ju bara komma åt de som ligger på nätet med full tuta dygnet runt varenda timme på dygnet. Så enkelt är det.

Har funderat lite på det där. Med detta paket får man ju 1GB data. Skulle jag nu vilja maxa bittorrent så är ju min lilla GB slut första dagen och då sänks hastigheten och jag belastar inte telias nät resten av månaden.

Skaffar man Mobilssurf Extra+ för 199:- med obegränsad datamängd får man tanka hur mycket man vill. Så det kan ju inte vara så att de bara vill ha med en klausul för att visa att man inte stöder illegal fildelning.

Citat:

All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka Telia förbehåller sig rätten att ej inkludera i dessa tjänster (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+. Där ingår IP-telefoni samt att dela och ladda ner filer).

Det där är jävligt flummigt skrivet. Ett internetabb där man inte får ladda ner filer med?

Käre Olov ovan sa att man inte får använda ex. bittorrent. Hur är det med t.ex. FTP då? Där fildelas det som tusan. Dock använder jag mycket FTP då jag jobbar med webbdesign m.m. Om då även FTP skulle räknas in skulle jag kunna få en fet räkning helt plötsligt. Om nu Telia på något vis kollar trafiken, filtrerar ut och debiterar "fildelning" separat.

Knepigt

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-05 01:41
Ursprungligen av Linuus:

Skaffar man Mobilssurf Extra+ för 199:- med obegränsad datamängd får man tanka hur mycket man vill. Så det kan ju inte vara så att de bara vill ha med en klausul för att visa att man inte stöder illegal fildelning.
Knepigt

Du får använda max 10GB/Månad innan de sänker din hastighet här. Inte obegränsat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 07:33

Jag har Max 25 med deras Mobilsurf som ger 1 GB/mån.

Jag har maxat min kvot ett par månader när jag körde luren som dongel. De sänkte min hastighet, även om det gick slött upplevde jag inte uppkopplingen som oanvändbar. Jag har för mig att jag läst att Telenor (tror jag) sänker så pass mycket att det knappt går att använda.

Jag har dessutom provat att ladda hem en torrent via Mobilsurf. Det gick hur fint som helst.

Kolla i tråden "Fråga telia". Där ställde jag frågan för sex-tio månader sen just ang. fildelning och IP-telefoni. Personen som svarade menade att det var begränsat på portnivå. Således skulle ftp, html, mail osv. inte vara nåt problem medan torrents, skype osv. vara helt stängt.

Det är inte stängt. I alla fall inte för mig.

Tänk om människor kunde ta reda på saker innan de yttrar sig.

Ursprungligen av Kasaen:

Jag har för mig att jag läst att Telenor (tror jag) sänker så pass mycket att det knappt går att använda.

Telenor har obegränsad trafik på sina mobila bredband och sin tjänst för mobilsurf. Det finns heller inga spärrar som gör att du inte kan använda torrent. Däremot kan du inte använda dig av IP-telefoni i deras mobilsurf-tjänster av någon anledning. Jag utgår ifrån att det handlar om konkurrenssyften.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-05 18:32
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tänk om människor kunde ta reda på saker innan de yttrar sig.

Telenor har obegränsad trafik på sina mobila bredband och sin tjänst för mobilsurf. Det finns heller inga spärrar som gör att du inte kan använda torrent. Däremot kan du inte använda dig av IP-telefoni i deras mobilsurf-tjänster av någon anledning. Jag utgår ifrån att det handlar om konkurrenssyften.

Det fanns ju en anledning till att jag skrev både "har för mig" och "tror"...

Då var det väl nån annan operatör då. Dessutom var det ett tag sen jag hörde/läste det så det kan ha ändrats sen dess.

Själva poängen med inlägget var dock att 120 kbit/s är ok enligt mig. Användbart, men märkbart segt.

@joakimo
Visst är det så. Mitt fel.

@Kasaen
Tack för svaret! Det gav lite mer info.

@BlackSmp
Jag tjafsar inte.

1. Jag har inte tagit något abb än. Har haft Telias Mobilsurf Extra+ i två år men funderar nu på att byta till iPhone 4 med Mobilsurf. Läs gärna innan du skriver.

2. Det jag skrev om Linux var inte att tanka via BT, utan via webbläsaren då han skrev att all nedladdning/delning inte var OK. Där kanske jag uttryckte mig luddigt eftersom Du verkar ha uppfattat det som att jag menade via BT. Dock hajjade ju inte Olov sammanhanget överhuvudtaget så det spelar ju mindre roll. Tog bara Linux som ex. då det är stort och lagligt att ladda ner.

3. Han skrev att bittorrent var ett exempel och att det gällde all typ av nedladdning. Därför ville jag veta vad mer än BT som inte var OK som ex. FTP, skicka filer över MSN osv. Dessutom undrar man ju om det bara är låst eller om det ramlar ner en svindyr räkning @20:- /mb en vacker dag för att man använt FTP för sin webbutveckling.

Nu har ju dock Kasaen rett ut att det ska vara 'låst' på portnivå så då spelar det ju mindre roll.

EDIT:
Jag har skrivit ett inlägg i tråden Fråga Telia istället:
http://www.99.se/1920004-post376.html

Senast redigerat 2010-08-05 20:21
1
Bevaka tråden