Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GUIDE: Jailbreak + upplåsning till iPhone (3.1.2 - 4.0.1)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du måste ha en 3G eller WiFi connection.

Hej, detta är en guide till alla som vill jailbreaka och låsa upp sin iPhone.

Detta fungerar på iPhone, iPad och iPod Touch!
iPod 1G on 3.1.2

iPod 1G on 3.1.3

iPod 2G on 3.1.2

iPod 2G on 3.1.3 

iPod 2G on 4.0

iPod 3G on 3.1.2 

iPod 3G on 3.1.3
iPod 3G on 4.0

iPad on 3.2

iPad on 3.2.1

iPhone 3G on 3.1.2

iPhone 3G on 3.1.3

iPhone 3G on 4.0

iPhone 3G on 4.0.1

iPhone 3G[S] on 3.1.2

iPhone 3G[S] on 3.1.3

iPhone 3G[S] on 4.0

iPhone 3G[S] on 4.0.1 

iPhone 4 on 4.0

iPhone 4 on 4.0.1

Nu börjar vi!

Det första du behöver göra om du inte har en iPhone är att köpa en

Om du är inte är på 4.0.1 så uppdatera genom iTunes.
Uppdatera är inte ett måste men jag rekommenderar det, du får t.ex multitasking.

1. Säkerhetskopiera din kära iPhone i iTunes innan du jailbreakar.
2. Öppna Safari på iPhonen och skriv in Jailbreakme.com
3. Sedan kommer du att se en Slide To Jailbreak (Kolla bilden nedan)

4. Slajda!
5. Vänta på att Jailbreaken hämtas och sedan installeras.
6. Om allt gick som det ska så har du nu Cydia på din hemskärm!

Har du inte fått Cydia? Starta om din telefon och om inte det hjälper, gör du en Restore i iTunes och gör om allt.

Om du nu vill låsa upp din iPhone gör du såhär:

1. Öppna Cydia och klicka på Manage. Välj Sources och tryck sedan påEdit och efter det på Add.

2. I rutan som kommer upp skriver du: http://repo666.ultrasn0w.com/ (det näst sista tecknet i ultrasn0w en siffra.
Klicka på Add Source.

3. Sök efter Ultrasn0w i Cydia och klicka på Install.

4. När Ultrasn0w har installeras trycker du på Reboot Device.

5. Pröva att stoppa in vilket simkort du vill, oavsett operatör.

//emilkihlström

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 16:20

Enkel guide, men glöm inte att om du sitter med en importerad iPhone så har Apple patchat de flesta aktiveringshack. Saknar du originalSIM att aktivera telefon med så är detta är en av få fungerande metoder. Just nu iaf

Bra att veta!

Citat:

4. Slajda!

Min fru köpte en begagnad iPhone 3GS och det funkar inte att slajda. Det händer ingenting.

Jag själv har en likadan iPhone och går jag in på jailbreakme med min så funkar det att slajda (höll på att jailbreakea min av misstag )

Vad är det som är fel? Har det något med det FreddeB skrev?

Ursprungligen av CarlRadikal:

Min fru köpte en begagnad iPhone 3GS och det funkar inte att slajda. Det händer ingenting.

Jag själv har en likadan iPhone och går jag in på jailbreakme med min så funkar det att slajda (höll på att jailbreakea min av misstag )

Vad är det som är fel? Har det något med det FreddeB skrev?

Jag vet inte vad som kan vara fel, pröva att göra en restore och börja om.

Citat:

Jag vet inte vad som kan vara fel, pröva att göra en restore och börja om.

Jag behövde inte göra jailbreak, jag körde restore bara och testade sim-kort från annan operatör. Det funkade.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-08-09 20:47

Fungerade ju väldigt smidigt

Så det här funkar INTE på 4.0.2 då?:tveksam:

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-08-16 18:07
Ursprungligen av Engalunda:

Så det här funkar INTE på 4.0.2 då?:tveksam:

Jailbreak fungerar inte på 4.0.2 - än i alla fall.

Ursprungligen av swe_ag:

Jailbreak fungerar inte på 4.0.2 - än i alla fall.

"over and out" Tack för det:cool:

Jätteenkel guide, tackar för det! Återkommer med resultat imorgon..

Som en dans, allting fungerar utmärkt! Tack!

Ursprungligen av Thompy:

Som en dans, allting fungerar utmärkt! Tack!

Varsågod, roligt att det fungerade för dig också!

Hmm...

Jag har gjort enligt instruktionerna och allting fungerar, förutom en sak, verkar det som. 3G! Det står ett ständigt E bredvid staplarna. Hur jag än gör, startar om, sätter av och på 3G så händer inget. Vad kan vara fel?

EDIT: Undersökte vidare och tog ur SIM-kortet och läste datumet: 990730. Kan vara dags för frugan att byta SIM-kort... ^^

Kan jag på något sätt återställa telefonen, blåsa ur den och stoppa in 4.0.1 så jag kan jailbreaka så här sen? Kan man undvika 4.0.2?

Ursprungligen av Thompy:

Kan jag på något sätt återställa telefonen, blåsa ur den och stoppa in 4.0.1 så jag kan jailbreaka så här sen? Kan man undvika 4.0.2?

Ja, om du redan jailbreakat med 4.0.1 och sparat SHSHs i Cydia på 4.0.1.

För att lägga tillbaka 4.0.1 då måste du redigera din hosts-fil enligt: http://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdaterat-din-3gs-till-3-1-3-av-misstag-se-hit.html

Samt så behöver du naturligtvis 4.0.1 firmware nedladdad på din dator.

En snabb fråga. Köpte precis en iPhone 3G till flickvännen som är på 4.0 så jag har kunnat jailbreaka den. Tyvärr så är den sjukt seg med 4.0 så behöver uppgradera till 4.0.1 men det är väl inte möjligt i nuläget eftersom mitt shsh inte är sparat (den har inte varit jailbreakat tidigare)?

Ursprungligen av schnider:

En snabb fråga. Köpte precis en iPhone 3G till flickvännen som är på 4.0 så jag har kunnat jailbreaka den. Tyvärr så är den sjukt seg med 4.0 så behöver uppgradera till 4.0.1 men det är väl inte möjligt i nuläget eftersom mitt shsh inte är sparat (den har inte varit jailbreakat tidigare)?

Det går nog inte då.. Jag antar att du måste vänta på en jailbreak till 4.0.2 eller senare när dessa kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-23 20:33
Ursprungligen av schnider:

En snabb fråga. Köpte precis en iPhone 3G till flickvännen som är på 4.0 så jag har kunnat jailbreaka den. Tyvärr så är den sjukt seg med 4.0 så behöver uppgradera till 4.0.1 men det är väl inte möjligt i nuläget eftersom mitt shsh inte är sparat (den har inte varit jailbreakat tidigare)?

Nej, SHSH går inte att spara för 4.0.1 längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 21:19
Ursprungligen av schnider:

En snabb fråga. Köpte precis en iPhone 3G till flickvännen som är på 4.0 så jag har kunnat jailbreaka den. Tyvärr så är den sjukt seg med 4.0 så behöver uppgradera till 4.0.1 men det är väl inte möjligt i nuläget eftersom mitt shsh inte är sparat (den har inte varit jailbreakat tidigare)?

En 3G kan du nedgradera hur du vill, ladda hem valfri fw och Option (Mac) eller SHIFT (Windows) Restore i iTunes.

3GSen lider av SHSH, 3Gn lider bara av seghet

Det har du helt rätt i FreddeB, tänkte in på att det var en 3G, den är ju ändå ett par år nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-23 21:47
Ursprungligen av keptang:

Det har du helt rätt i FreddeB, tänkte in på att det var en 3G, den är ju ändå ett par år nu.

Samma, läste också 3GS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-23 22:01

Vi får skylla på old age och borttappade glasögon

Jag reflekterade precis över det låga antalet användare som har problem med det senaste jailbreakat, det är lugnt i JB-forumet är på 99.se. Till skillnad från Blackra1n så verkar detta JB ha tillåtits gå igenom en riktigt grundlig QA hos Musclenerd innan release och om det fortsätter så här även framöver så lär snart varannan lur vara JBad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 13:55

Funkar detta för 3g också? Vad är det absolut värsta som skulle kunna hända med detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 15:08
Ursprungligen av 99Mark:

Funkar detta för 3g också? Vad är det absolut värsta som skulle kunna hända med detta?

Precis som första posten beskriver - så länge du har en fw lägre än 4.0.2 så fungerar Jailbreakme.com även på en iPhone 3G. Det värst som kan hända är att det inte fungerar första gången, då är det bara att starta om telefonen och testa igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 18:55
Ursprungligen av FreddeB:

Precis som första posten beskriver - så länge du har en fw lägre än 4.0.2 så fungerar Jailbreakme.com även på en iPhone 3G. Det värst som kan hända är att det inte fungerar första gången, då är det bara att starta om telefonen och testa igen.

Eller restora och göra om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 19:41
Ursprungligen av zappee:

Eller restora och göra om.

Jag har aldrig hört om ngn som behöver köra en restore efter att jailbreakme failat, i de flesta fall räcker det med en reset eller reboot

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-24 23:22
Ursprungligen av FreddeB:

Jag har aldrig hört om ngn som behöver köra en restore efter att jailbreakme failat, i de flesta fall räcker det med en reset eller reboot

I början hörde jag om flera som hängde sig på äpplet och var tvungna att restora.

Ursprungligen av zappee:

I början hörde jag om flera som hängde sig på äpplet och var tvungna att restora.

Det handlade som vanligt om hetsiga människor. Min Ipad hängde sig vid äpplet, jag lät den ligga en stund och sen vart den igång som vanligt. När något hänger sig vid ett jailbreak känns det som att det i 8/10 fall är någon hispig människa som fuckar upp det genom att hetsa upp sig och TRO att det redan skitit sig för att det tar tid vid någon process...

Hej!
Är ny i iphone världen, men har en iphone 4 med 4.0.1, undrar hur det går med garantin om jag jailbreakar!

Bevaka tråden