Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Iphone 4 och 3G anslutning

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag vet inte vad som är fel med min iphone..
Jag köpte min ip på comviq.se och använder tele2 sim-kort till den..
Problemet är att jag inte kan surfa eller använda apps som kräver internetuppkoppling.
Det står 3G högst uppe till vänster men jag får upp en ruta i safari om att det inte finns någon uppkoppling, och samma sak när jag öppnar FB appen t.ex.

Jag testade att dela anslutningen med min mac och då funkar det helt plötsligt ?! Jag kan alltså använda 3G-anslutningen till min mac men inte om jag vill använda den med apps/safari direkt i iphone.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?!

tackar på förhand!

Felaktigt sim, tele2 och Comviq är inte samma sak.

Fel nätverksinställningar?

Jag hade börjat med rätt SIM-kort.

Ursprungligen av Goflorp:

Felaktigt sim, tele2 och Comviq är inte samma sak.

Fel nätverksinställningar?

Jag hade börjat med rätt SIM-kort.

Tror du att det kan vara problemet ?
telefonen aktiverades o allt helt utan problem med mitt tele2 kort isatt..

Om jag inte hittar en annan lösning ska jag nog testa tanka ett comviq kontantkort o testa med det.

Är det någon teknisk skillnad? Vad ÄR egentligen skillnaden mellan dessa två varumärken? Är det någon som listat ut det? Googling ger inga svar.
Jag misstänker att det bara är en skatteteknisk sak som Stenbeck hittade på i begynnelsen.

Ursprungligen av Goflorp:

Felaktigt sim, tele2 och Comviq är inte samma sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 12:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon teknisk skillnad? Vad ÄR egentligen skillnaden mellan dessa två varumärken? Är det någon som listat ut det? Googling ger inga svar.
Jag misstänker att det bara är en skatteteknisk sak som Stenbeck hittade på i begynnelsen.

Comviq finns kvar för att det klingar bättre hos ungdomar än Tele2.

  • Medlem
  • 2010-08-07 12:53
Ursprungligen av zappee:

Comviq finns kvar för att det klingar bättre hos ungdomar än Tele2.

Är det inte att comviq är kontant och tele2 grejar med abbonemang?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 13:34
Ursprungligen av Spata:

Är det inte att comviq är kontant och tele2 grejar med abbonemang?

Jo, för att locka unga...

omg, nu vill jag inte fira i förväg, men jag gjorde en restore för 9999e gången och istället för att synca med en gammal backup tog jag ny telefon och nu verkar det alltså fungera!

woho blir skitglad om jag slipper skicka in den till comviqs usla leverantör.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-07 17:01
Ursprungligen av eightyseven:

omg, nu vill jag inte fira i förväg, men jag gjorde en restore för 9999e gången och istället för att synca med en gammal backup tog jag ny telefon och nu verkar det alltså fungera!

woho blir skitglad om jag slipper skicka in den till comviqs usla leverantör.

Vilken iPhone hade du innan och var den JB'ad?

Ursprungligen av frojk:

Vilken iPhone hade du innan och var den JB'ad?

Hade iPhone 2g jb + unlock..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-08-07 20:54
Ursprungligen av eightyseven:

Hade iPhone 2g jb + unlock..

Jag tror nog det ska undvikas att köras återskapning av 2G säkerhetskopia till iPhone 4, iaf vad jag har märkt av så har de flesta som haft problem att få 3G anlsutning gjort en backup på 2G innan.
Skönt att det löste sig för dig iaf!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-09 23:27
Ursprungligen av eightyseven:

Hade iPhone 2g jb + unlock..

Dum fråga kanske men hur blir det med alla prog som du köpt? Är det bara att synka över sen rakt av igen? Och skita i den gamla kopian.

Sitter i samma sits förutom att jag inte har någon fyra ännu.

Ursprungligen av eightyseven:

omg, nu vill jag inte fira i förväg, men jag gjorde en restore för 9999e gången och istället för att synca med en gammal backup tog jag ny telefon och nu verkar det alltså fungera!

woho blir skitglad om jag slipper skicka in den till comviqs usla leverantör.

det blir väl till att testa det även för mig :). hade nämligen också en 2g innan 4:n

Ursprungligen av iphonesnubben:

det blir väl till att testa det även för mig :). hade nämligen också en 2g innan 4:n

Funkade!

Jag hade Comviq abbonemang i 15 år.

Ursprungligen av Spata:

Är det inte att comviq är kontant och tele2 grejar med abbonemang?

Kolla att de inställningar du skall ha under Nätverk är som de skall.
"APN" är viktigt att den blir rätt.Det skall vara "surf.tele2.se"

Du kan behöva starta om luren efter det (för säkerhets skull).

Jag lekte med en kompis telefon som har Tele2. Och vi fick samma fel, men jag aktiverade 3G och starta om den så funka det surfa samt stänga av 3G:n och gå på EDGE..

Hmm, dubbelkollat inställningarna, har aktiverat 3g, startat om men
samma problem återstår.. :/
Det konstiga är att när jag startat om mobilen o öppnar safari, så kan jag ladda en sida (den laddar bara in texten, inga bilder/stilmallar) men om jag sedan ska in på någon annan sida så får jag åter meddelandet om att jag inte har någon anslutning..

Ursprungligen av eightyseven:

Hej, jag vet inte vad som är fel med min iphone..
Jag köpte min ip på comviq.se och använder tele2 sim-kort till den..
Problemet är att jag inte kan surfa eller använda apps som kräver internetuppkoppling.
Det står 3G högst uppe till vänster men jag får upp en ruta i safari om att det inte finns någon uppkoppling, och samma sak när jag öppnar FB appen t.ex.

Jag testade att dela anslutningen med min mac och då funkar det helt plötsligt ?! Jag kan alltså använda 3G-anslutningen till min mac men inte om jag vill använda den med apps/safari direkt i iphone.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?!

tackar på förhand!

Har exakt samma problem fast kör en engelsk-importerad lur och tele2-abonnemang.

Ursprungligen av iphonesnubben:

Har exakt samma problem fast kör en engelsk-importerad lur och tele2-abonnemang.

Jaha, säg till om du hittar någon lösning..

Testade igen imorse att använda ip4 som modem, kan surfa snabbt o smärtfritt med min mac.. men återigen, går jag in på safari eller FB t.ex. i iphonen så funkar det inte .

Fel på mobilen? Bugg i mjukvara ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 10:49

Har ni prövat både:
APN surf.tele2.se
APN internet.tele2.se

Ursprungligen av Cokey:

Har ni prövat både:
APN surf.tele2.se
APN internet.tele2.se

testat båda ja..

och angående användning av tele2 kort på comviqköpt mobil
Köp iPhone 4 med Comviq kontantkort här står det klart o tydligt "Telefonen är operatörslåst till Comviq/Tele2." så det borde inte vara problemet, självklart kan man inte utesluta det, men testar det när jag inte hittar någon annan lösning då jag inte har något comviq kontantkort med pengar i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-07 12:28
Ursprungligen av eightyseven:

testat båda ja..

och angående användning av tele2 kort på comviqköpt mobil
Köp iPhone 4 med Comviq kontantkort här står det klart o tydligt "Telefonen är operatörslåst till Comviq/Tele2." så det borde inte vara problemet, självklart kan man inte utesluta det, men testar det när jag inte hittar någon annan lösning då jag inte har något comviq kontantkort med pengar i.

Har du testat både OCH startat om telefonen däremellan?
Jag kör på surf.tele2.se och det funkar finfint.

Låter som om port80 (www) är blockad på ngt vis.

tror fortfarande på att du behöver ett nytt SIM-kort av rätt märke.

Vad säger deras kundtjänst då?

De kanske löser problemet åt dig på två röda ?

Skumt... Men så gör ju Tele2 reklam med svarta får så...

Skämt åsido, har ni provat med att ställa om inställningen för dataroaming? Det är lite hokuspokus men jag vet att jag hade problem med Shazam som av någon anledning krävde att dataroaming var på.

Jag tror iofs inte att det kommer att hjälpa men det skadar aldrig att prova...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-07 11:33

Hade den varit Comviq eller Tele2 låst och du har det "andra" så hade det inte gått att ringa heller. Så det beror absolut inte på det.

Jag tycker du ska ringa kundtjänst och prata med dom, det kan ju även vara så att det inte ligger rätt "APN" på ditt abonnemang kontra det du försöker använda.

Jobbar själv på en operatörs kundtjänst och har löst liknande problem på detta sätt.

Jag har också en iphone från comviq med tele2 sim. Gå in på tele2.se och kolla inställningarna bara så är det inga problem, dom finns där. Angående operatörslås så är comviq och tele2 samma sak. Precis som 3 och 3kontant

Ja, bara att "köpa"/ladda ner igen från Appstore, kostnadsfritt såklart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-10 09:48

Har du dem i iTunes behöver du inte ens ladda ner dem igen, bara att synka över.

1
Bevaka tråden