Jag har gjort så på några sajter att man kan logga in direkt på sajten. Alltså att man inte behöver gå till /wordpress/wp-admin/ för att få inloggningsformuläret. När man loggar in så stannar man kvar på den sidan man är på för tillfället.
Det gör man enkelt med WP:s standardfunktioner. Jag har inte kommenterat koden, men den är nog ganska självförklarande.
Lägg följande i sidospalten på temat. Tänk på att ha rätt sökväg i <form-taggen till wp-login.php.
<div class="login">
<?php if (is_user_logged_in()) { ?>
<div class="notice">
<h6>Du är inloggad som <br /><strong><?php echo $user_identity ?></strong></h6>
<p class="align02"><?php wp_register('',''); ?><br /><span><a href="<?php echo wp_logout_url(get_bloginfo('url').$_SERVER['REQUEST_URI']); ?>"><?php _e('Log out'); ?></a></span></p>
</div>
<?php } else { ?>
<h6><?php _e('Log In'); ?></h6>
<form id="loginform" action="/wordpress/wp-login.php?redirect_to=<?php echo get_bloginfo('url').$_SERVER['REQUEST_URI']; ?>" method="post">
<div><label for="login"><?php _e('Username'); ?></label><input type="text" name="log" id="login" /></div>
<div><label for="password"><?php _e('Password'); ?></label><input type="password" name="pwd" id="password" /></div>
<div><label for="rememberme"><input name="rememberme" type="checkbox" id="rememberme" value="forever" /> <?php _e('Remember Me'); ?></label></div>
<div><input type="hidden" name="testcookie" value="1" /></div>
<div><input type="submit" name="submit" value="<?php _e('Log in'); ?>" /></div>
</form>
<?php } ?>
</div>
Det ligger lite klasser, div:ar och span som kanske inte är intressant för dig, men det är bara att rensa isf. Vill du se just det här där det används så är det från Unicum som jag tagit koden.