- Alex Freeman
- Medlem ●
- Åmål
Hej!
Jag har läst på Internet att Steve Jobs uttalade sig om att alla som är missnöjda med sina iPhone 4 kan lämna tillbaka sina iPhone och få tillbaka pengar.
Min iPhone 4 som jag har köpt i en Tele2 butik strular som sjutton: knappen ''avsluta samtal" jag kan trycka i 2-3 minuter utan att det händer något, samtal bryts trots att jag håller iPhone med 2 fingrar, skärmen blinkar hela tiden vid samtal (proximity sensorn). O.S.V. Återställning hjälper ej.
Jag har aldrig haft några som helst problem tidigare med mina iPhone 3G o 3GS!!!
Jag bestämde mig att lämna tillbaka iPhone 4, men fick inte det - inget öppet köp i butiken. Tele2s produktchef - Stefan som jag fick prata med sa att det är inget öppet köp och att de på Tele2 känner inte till några sådana uttalande eller förpliktelser från Apple. På Äpples kundtjänst/support säger man att eftersom Äpplen fick inte sälja iPhone själva i Sverige utan genom operatörerna då ska man vända sig till respektive butik/korvkiosk.
Efter ett till besök till Tele2s butik fick jag veta att Apple sköter returer av iPhone 4 i det tysta via 0771-400484. Numret visade sig gå till Apple store och där efter en lång diskussion informerades jag om att det är butiken som bestämmer och hänvisades till Konsumentverket...
Har jag missuppfattat något?
Det låter nästan som att telefonen är trasig. Reklamera den och få en som är hel istället? Butiken har nog tre gånger på sig att rätta till ett fel om jag inte missminner mig. Efter det får man lämna tillbaka produkten.
Har du länk till Steve Jobs uttalande? Du säger att du läst på Internet och då känns det som att länk till källan kan vara bra att dela med sig av. Är det från apples hemsida så borde det vara korrekt, har du läst det i ett forum nånstans så är tillförlitligheten inte densamma. Viskleken typ
Spela upp sången i början på klippet som koss_boss länkade för personalen
Utifrån presskonferensen att döma så tolkade jag det som att det gällde deras kunder fram till datumet för presskonferensen, dvs. dom som köpt iPhone och var missnöjda. Har man köpt telefonen efter är man ju informerad typ...
Sen säger han även "undamaged iphone". Det låter inte som din iPhone är undamaged.
Jag hade nog fortsatt gå på Tele2 om jag var du. Sen tycker jag att Apple borde vara bättre på att informera sina återförsäljare om vad som gäller. Har dom informerat och Tele2 låtsas som ingenting så är väl Tele2 ett företag som man inte bör göra affärer med.
Maila lite med dom, skicka länk på presskonferensen etc. Redovisa alla svar här så vi får veta vad som gäller.
Ja jag kan få en ny iPhone 4 efter att den nuvarande skickas till reparation (minst 1 vecka väntetid)...
Pengar tillbaka kan jag få bara efter 3 servicetillfälle vid samma fel (EU regler)...
Så tyvärr, Steve Jobs, nästa gång var god och säg att "returrätt gäller i alla länder utom Sverige"!!!
Det är tråkigt att Tele2 gör så.
Apple borde synka sig mer över hela världen. Jag köpte mig en Applecare till min Ipad i London. Jag tvekade länge eftersom jag var rätt säker på att den inte skulle fungera i Sverige. Men affären var apple-auktoriserad och deras expert sa att den var worldwide, ringde till Macforum i Göteborg som sa samma sak. Nu har jag inlett diskussioner med Apple i Sverige. Jag drömmer om att jag eventuellt kommer kunna skicka in min Applecare och få en annan som fungerar för min Macbook istället.
Testa att klaga på dom här: Fairshopping - klagomål och beröm som hörs
Du kan fråga både Apple och Tele2
Apple svarar inte där.
Något officiellt uttalande? Eller bara att dom inte gjort det hittills? Funkar väl lite som så att ju fler som vill ha svar desto större press läggs på företaget att svara.
Något officiellt uttalande? Eller bara att dom inte gjort det hittills? Funkar väl lite som så att ju fler som vill ha svar desto större press läggs på företaget att svara.
Baserat på de som finns där så verkar de inte svara.
Äntligen!!!
Efter flera samtal i flera timmar här och där (i 2 veckor) fick jag tillåtelse att få tala med en produktansvarig på Tele2.
Jag frågade honom om han hade sett den video (16 juli presskonferens, Apple Campus Cupertivo, CA) som finns på Tele2s hemsida under iPhone4/support, just den 27-de minuten. Han sa att han inte gjorde det och bad mig vänta i luren. Precis som de andra av hans kollegor som jag fick prata med tidigare kunde han inte titta på videon för att det var en länk till Apples hemsidan (.mov filformat) och de hade inte Quick Time installerad på deras datorer. Men han var tydligen mer tekniskt begåvad och gick med på att titta på den här videon på YouTube.
Efter det sa han att de på Tele2 hade ingen aning om detta!!! Och i dagsläget vet han inte hur de ska hantera ärendet för att det är flera som måste informeras och Apple ska kontaktas och så vidare. Men jag blev lovad att bli kontaktad om några dagar och att jag ska kunna få mina pengar tillbaka eller kunna köpa någon annan lur.
Äntligen!!!
Efter flera samtal i flera timmar här och där (i 2 veckor) fick jag tillåtelse att få tala med en produktansvarig på Tele2.
Jag frågade honom om han hade sett den video (16 juli presskonferens, Apple Campus Cupertivo, CA) som finns på Tele2s hemsida under iPhone4/support, just den 27-de minuten. Han sa att han inte gjorde det och bad mig vänta i luren. Precis som de andra av hans kollegor som jag fick prata med tidigare kunde han inte titta på videon för att det var en länk till Apples hemsidan (.mov filformat) och de hade inte Quick Time installerad på deras datorer. Men han var tydligen mer tekniskt begåvad och gick med på att titta på den här videon på YouTube.
Efter det sa han att de på Tele2 hade ingen aning om detta!!! Och i dagsläget vet han inte hur de ska hantera ärendet för att det är flera som måste informeras och Apple ska kontaktas och så vidare. Men jag blev lovad att bli kontaktad om några dagar och att jag ska kunna få mina pengar tillbaka eller kunna köpa någon annan lur.
Det ār jävkigt uppenbart att Apple måste förbättra informationsflödet över världen... Om tele2 inte har en susning så lär inte telia eller telenor ha det heller...
På Äpples kundtjänst/support säger man att eftersom Äpplen fick inte sälja iPhone själva i Sverige utan genom operatörerna då ska man vända sig till respektive butik/korvkiosk.
För vem/vilka får äpplen själva inte sälja sina varor i Sverige?
Ja, det är ju bara äpplen själva som bestämmer det, ingen tvingar dem sälja via operatörer. Jag har beställt en iphone 4 olåst från borderlinx men kan säga som så att om möjligheten inte funnits hade de förlorat sina ca 7 000, inte ens chans att jag köpt en operatörsbunden lur.
Vad de har att vinna på och envisas med gå via operatörer är för mig en gåta. Än mer när de valt sälja olåsta i Norge och Danmark men inte i Sverige.
Folk har snöat in lite för mycket på det här med att bara för att apple råkar vara ett företag med internet-butik i Sverige så är det de som ska stå till svars för alla Apple-varor som säljs i landet. Riktigt så är det inte.
Inte fan börjar du ringa till Samsung om din LCD-TV strular?
Då ringer du ju till det ställe där du köpte teven.
Folk har snöat in lite för mycket på det här med att bara för att apple råkar vara ett företag med internet-butik i Sverige så är det de som ska stå till svars för alla Apple-varor som säljs i landet. Riktigt så är det inte.
Inte fan börjar du ringa till Samsung om din LCD-TV strular?
Då ringer du ju till det ställe där du köpte teven.
+1.
Sen verkar folk tro att man kan komma in i vilken Apple Premium Reseller som helst och byta sin trasiga iPhone-bilhållare tillverkad av "Chinese Crap Inc".
Folk har snöat in lite för mycket på det här med att bara för att apple råkar vara ett företag med internet-butik i Sverige så är det de som ska stå till svars för alla Apple-varor som säljs i landet. Riktigt så är det inte.
Inte ett dugg märkligt tycker jag. Det är ju Apple som vitt och brett utlovar att de som är missnöjda med telefonen skall få lämna tillbaka den inom 30 dagar från köp. De till och med använder detta löfte och statistik på hur få % som lämnat tillbaka luren som ett bevis på hur bra telefonen är (eller på hur små problemen med luren är).
När då kunden först vänder sig till sin ÅF och försöker lämna tillbaka luren och det inte går och till och med blir hänvisade till ett nummer som går till Apple Store, vari ligger då det märkliga med att man vänder sig till Apple för att få returnera sin lur när det är de som har givit löftet? Det är trots allt de som har tillverkat luren och som har ansvar för produktens kvalitet i slutändan.
Inte ett dugg märkligt tycker jag. Det är ju Apple som vitt och brett utlovar att de som är missnöjda med telefonen skall få lämna tillbaka den inom 30 dagar från köp. De till och med använder detta löfte och statistik på hur få % som lämnat tillbaka luren som ett bevis på hur bra telefonen är (eller på hur små problemen med luren är).
När då kunden först vänder sig till sin ÅF och försöker lämna tillbaka luren och det inte går och till och med blir hänvisade till ett nummer som går till Apple Store, vari ligger då det märkliga med att man vänder sig till Apple för att få returnera sin lur när det är de som har givit löftet? Det är trots allt de som har tillverkat luren och som har ansvar för produktens kvalitet i slutändan.
Nu var det ju inte specifikt den här frågan utan genrellt jag menade.
Sen är det ju uppenbart att det slagit fel i informationsleden hos Apple när deras återförsäljare inte vet vad företaget lovat eller inte.
Inte ett dugg märkligt tycker jag. Det är ju Apple som vitt och brett utlovar att de som är missnöjda med telefonen skall få lämna tillbaka den inom 30 dagar från köp. De till och med använder detta löfte och statistik på hur få % som lämnat tillbaka luren som ett bevis på hur bra telefonen är (eller på hur små problemen med luren är).
När då kunden först vänder sig till sin ÅF och försöker lämna tillbaka luren och det inte går och till och med blir hänvisade till ett nummer som går till Apple Store, vari ligger då det märkliga med att man vänder sig till Apple för att få returnera sin lur när det är de som har givit löftet? Det är trots allt de som har tillverkat luren och som har ansvar för produktens kvalitet i slutändan.
Varför skulle Steve Jobs kunna utlova något alls i en video på Internet om hur svenska återförsäljare ska agera? Vad han säger gäller i första hand när du köper den av Apple i USA och eventuellt i andra länder där Apple säljer den. Sedan kan ju återförsäljare välja att göra som Apple, men det skulle i så fall vara en ren bonus.
Varför publicera en webb-sändning på svenska Apples hemsida, där Jobs lovar att alla får lämna tillbaka telefonen om de är missnöjda, om det inte gäller i Sverige? Att det inte skulle gälla här, är det dummaste jag hört... nej förresten, det dummaste är att försvara företag när/om de blåser sina kunder.
Folk har snöat in lite för mycket på det här med att bara för att apple råkar vara ett företag med internet-butik i Sverige så är det de som ska stå till svars för alla Apple-varor som säljs i landet. Riktigt så är det inte.
Inte fan börjar du ringa till Samsung om din LCD-TV strular?
Då ringer du ju till det ställe där du köpte teven.
När det gäller teknikprylar brukar jag alltid vända mig till tillverkaren istället för någon inkompetent ÅF för felsökning.
När det gäller teknikprylar brukar jag alltid vända mig till tillverkaren istället för någon inkompetent ÅF för felsökning.
Håller med!!!!!!!
När det gäller teknikprylar brukar jag alltid vända mig till tillverkaren istället för någon inkompetent ÅF för felsökning.
Well, alla gör ju annorlunda. Jag brukar börja med att gå tillbaka till ÅF. Om de mot förmodan skulle jävlas eller inget händer så går jag på tillverkare. Så gör jag med det mesta jag köper om det går sönder
Återigen är det Apple som lovar det, inte deras återförsäljare.
På samma sätt som det är Apple som ger iväg gratis skal till Iphone4 och inte deras återförsäljare.
Om man vill lämna tillbaka sin öppnade Iphone4 och återförsäljaren vägrar är det således Apple man ska höra av sig till.