Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matlab

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-09 20:29

Är det någon som vet om matlab för mac är "sämre" än matlab för windows? Alltså om det saknar några funktioner..
Hur är det med vba, saknar denna macversion också funktioner som finns i pc eller borde man bara implementera funktionerna på olika sätt?

Vet inte om Matlab skulle vara "sämre" för Mac, (begriper inte varför det skulle vara så iaf). Har iaf inte hört något om det.

Testa ladda ner demon eller läs på Mathworks hemsida.

[ 09 Januari 2003, 20:37: Meddelandet ändrat av: streko ]

Matlab till mac finns nu i version 6.5, för OSX och i gammal version 5.2 för Classic. 5.2 är gammal och stöds inte längre, men fungerar bra även i classic.

6.5 versionen är baserad på Matlab´s unixversion, medans jag tror att PC versionen inte är det. Mac versionen kräver X-Windows (apples X11 verkar fungera, fast Mathworks rekommenderar OroborusX).

Det grafiska interfacet till Matlab tror jag körs under java, och går ganska segt faktiskt. Bra, men segt. Helpbrowsern har en benägenhet att få lite ränder över displayen, men det funkar att köra.

Vissa toolboxar stöds inte ännu på mac, tex symbolic toolbox. Tror att dessa baserar sig på Maple´s motor, vet inte hur det är med den i OSX.

Så sammanfattningsvis kan man säga att det är kanon att kunna köra matlab på mac igen, och senaste versionen. Det verkar stabilt, men känns lite i beta stadiet, framförallt på GUI´et och help browsern som går rätt segt.

Vi har fått 5.2 på årets "kth-mac cd", men jag skulle vilja få licens till r13 (6.5), men det verkar inte som om kth har fått de än.
Skolans licens filer till 6 under windows funkar iallafall inte till r13 på min mac.
Gör jag nått fel?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kitesurf:
Vi har fått 5.2 på årets "kth-mac cd", men jag skulle vilja få licens till r13 (6.5), men det verkar inte som om kth har fått de än.
Skolans licens filer till 6 under windows funkar iallafall inte till r13 på min mac.
Gör jag nått fel?

Nej, macversionen härstammar från unix versionen av matlab, skulle möjligtvis kunna tänka mig att det är samma licensfil som för linux, men antagligen så är det en speciell Synd om de inte stöder matlab-mac på KTHs studentskiva, men har för mig att de är väldigt positiva till mac (osx) där, så det borde väl gå pusha?

Inte en enda mac här på kth syd i södertälje
Kanske det går att hitta nån att gnälla på vid kth i stan, men de är totalt insnöade här ute, flinar elakt när man frågar om mac installationshjälp eller nått...suck.

Det ÄR samma licensfil för Unix och för Mac OS X. Vi har det här på LTH.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tit:
Är det någon som vet om matlab för mac är "sämre" än matlab för windows? Alltså om det saknar några funktioner..
Hur är det med vba, saknar denna macversion också funktioner som finns i pc eller borde man bara implementera funktionerna på olika sätt?

Man måste väl ibland ha en .m fil i macversionen, för att plotta en kurva t.ex?
Under windows i sexan kan man ju skriva in sin funktion direkt? eller var det tvärt om...?...

Äh!, jag saknar inte matlab, har fortfarande en dag kvar på jullovet bl.a 5p hållfasthet drar igång på onsdag...

  • Medlem
  • 2003-02-09 19:25

Matlab 6.5 för OS X är kanon, ... bara man får det igång.
Vi har det på Chalmers (kan lånas på biblioteket), full version med alla toolboxar.
Dock, "symbolic math toolbox" finns inte med. (Mathematica istället).
Efter att jag har installerat Jaguar "patch" och fixat det med dynamiska hostnames funkar det utmärkt nu.
Håller med att det är lite beta-känsla över det hela, men GUI har aldrig varit Matlabs starka sida.

  • Medlem
  • 2003-02-09 19:41
Citat:

citera:Man måste väl ibland ha en .m fil i macversionen, för att plotta en kurva t.ex?
Under windows i sexan kan man ju skriva in sin funktion direkt? eller var det tvärt om...?...

Äh!, jag saknar inte matlab, har fortfarande en dag kvar på jullovet bl.a 5p hållfasthet drar igång på onsdag... [/QB]

".m"- och ".mat"-filer är fullt kompatibla mellan alla platformer, UNIX, Mac och Windows.
Jag kör Matlab 6.5 på alla tre och skickar filer fram och tillbaka, ... inga problem (.mdl- filer går också bra).
En .m-fil är inte nödvändig för att plota en kurva.
Man kan plota en kurva antigen direkt från kommandotolken, eller genom att exekvera en .m-fil i Mac OS X.

  • Medlem
  • 2003-02-09 19:51

Så här ser Matlab 6.5 i min Pismo 500.

  • Medlem
  • 2003-02-12 19:04

Hm ... startknappen längst ner till vänster.

1
Bevaka tråden