Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Växling mellan 3G och GSM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har upptäckt ett märklig fenomen med min 3GS telialåst. Jag har full pott på 3G, mätaren ut och kan nästan stå jämte basstationen. Men när jag ringer så slår den automatiskt över till GSM och Edge. Varför gör den det? Ska den inte behålla 3G när man ringer? Sen tar det ca. 20-30 sek. innan den återgår till 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 09:34

Så har min alltid gjort, eller ja jag vet inte om den slår om egentligen men den tar bort 3G/Edge-ikonen under samtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 10:46

Jag har hört att Telia ofta skickar ner samtalen i GSM-nätet. Varför får du nog fråga Telia om, men jag misstänker att de tycker att det GSM-nätet är mer stabilt än 3G-nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 11:47
Ursprungligen av tony:

Jag har hört att Telia ofta skickar ner samtalen i GSM-nätet. Varför får du nog fråga Telia om, men jag misstänker att de tycker att det GSM-nätet är mer stabilt än 3G-nätet.

Och förmodligen billigare, förmodligen allokerar dom 3G till datatrafik, gsm tar telesamtal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 12:00
Ursprungligen av tony:

Jag har hört att Telia ofta skickar ner samtalen i GSM-nätet. Varför får du nog fråga Telia om, men jag misstänker att de tycker att det GSM-nätet är mer stabilt än 3G-nätet.

Detta får de inte göra.

En stor praktisk skillnad blir ju då att man inte har internetaccess under tiden man är i ett samtal, skulle man behöva hämta någon information från nätet under samtalets gång för att ge till den man pratar med så får man isåfall vackert lägga på för att sedan hämta infon och därefter ringa upp vederbörande igen.

Det är inte ok och det ska heller inte fungera på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 12:18
Ursprungligen av zinned:

Detta får de inte göra.

En stor praktisk skillnad blir ju då att man inte har internetaccess under tiden man är i ett samtal, skulle man behöva hämta någon information från nätet under samtalets gång för att ge till den man pratar med så får man isåfall vackert lägga på för att sedan hämta infon och därefter ringa upp vederbörande igen.

Det är inte ok och det ska heller inte fungera på det sättet.

Eh jo?

Då har du ju 3Gnätet ledigt för data.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-20 12:27

Ehm, nej?

Telefonen arbetar ju inte på flera frekvensband samtidigt i mobilnätet utan är den i UMTS-nätet så kör den packetswitched data, möjlighet till samtal och datatrafik samtidigt. Om den är i GSM-nätet så har den circuitswitched data och kan endast köra en sak i taget, antingen samtal eller datatrafik.

Om du inte längre har tillgång till UMTS-nätet pga täckning eller inställning i telefonen så gör den en hand-over till GSM-nätet för att nyttja det istället. Du kör inte båda samtidigt.

Jag håller med zinned förutom att EDGE inte är circuitswitched data. Det är packetswitched men de flesta mobiler kan inte köra GSM data och samtal samtidigt.

Jag är osäker på om någon kan men har ett svagt minne att det finns något som kallas för Type A mobiler och som ska kunna hantera data och tal samtidigt. Sedan så finns Type B som bara kan en sak i taget. Den behåller dataförbindelsen under ett samtal men det ligger nere för att återupptas när samtalet är klart. Och till sist Type C som tar ner dataförbindelsen under ett samtal för att ta upp den igen när samtalet är klart.

Skillnaden som jag har fattat det: Type B har samma ipaddress före och efter ett samtal. Type C får en ny ipadress

Men du blandar inte UMTS (3G) och GSM samtidigt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-21 11:40

Jag tycker det är bra då iphonen får längre batteritid med tre timmar om man pratar på gms/edge tror jag steve sa.

1
Bevaka tråden