Baron: har testat.
har även testat att göra en variant av svart 0/0/0/100 ifall just [Black] slog ut något. hjälpte tyvärr inte.
Poul: Så här är det: jag har en massa tecknade sidor. De är tuschade, och sedan inscannat för att slutligen hamna hos mig i bitmap. Knivskarpt. (bild 2 nedan)
Dessutom har en färgläggare levererat färgfiler till mig, utan svart (bild 1 nedan, ledsen för ordningen).
Dessa två monteras på varandra i inDesign.
och blir en hel bild (bild 3).
Problemet är att när jag pdf:ar så sparas det ur och blir vitt bakom det svarta (bild 4) när man släkt svartlagret – då vill jag alltså att det ska se ut som bild 1 gör).
Fast jag vill ha det svarta plus färgen bakom för att få bättre stuns i trycket.
Men jag får inte till det.
vad jag menade att man kan göra i photoshop är att öppna upp bitmappen, convertera den till cmyk och lägga in den som en svart i ett eget lager och använda multiply på lagret. Då går färgerna igenom det blir toppen (vill man sen ha extra drag i svärtan kan man markera allt det svarta i fd-bitmap-lagret och sedan minska markeringen med säg... en millimeter, och fylla den med valfri svart cmyk-kombo. jag brukar ha 30/30/40/100 för det har jag bra erfarenhet av, men jag r säker på att 50/50/0/100 också ger ett tillfredställande resultat...)
Men det är en massa jobb.
Jag vill att indesign ska, när jag pdf:ar, fixa det direkt så att, i det här fallet, den högra hästens sadel är 60/60/50/100 (som färgläggaren har avsett) istället för (som indesign gör det åt mig): 0/0/0/100.