Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur pdf:ar man, i InDesign, en bitmap så svart adderas med färgen bakom

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en massa färgfiler. Över dessa lägger jag sedan en bitmap (enför varje färgfil) med svart.
Men den sparar liksom ur bitmappen så det bara är 100% svart fast filen bakom är, kanske 30/30/40/0 (eller vad som helst.
Hur gör jag för att få det 30/30/40/100 i det fallet?
Det är jag väldigt sugen på att veta.
Inte bara för att undvika misspass utan även för att få det att se svartare ut.
(jag är inte intresserad av göra bitmappen till 30/30/40/100 för jag vill inte riskera misspass åt det hållet heller.)

Det enda alternativ jag kan komma på nu är att photoshoppa ihop filerna och använda multiply i lageralternativet.
Men med tanke på bitmapparnas upplösning kommer ju det bli väldigt tunga filer, samt en massa onödigt jobb.

• Medlem
  • 2010-08-28 18:03

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra.
Skall det vara en svart ruta över en del av färgbilden?
För att den inte skall se mörkt grå utan riktigt svart gör du en djupsvart färg i InDesign.
Exempelvis 100% svart + 50% cyan och 50% magenta, Funkar också bra med svart och bara en av de andra två färgerna. Ger varmare eller kallare ton på svärtan bara. Gult kan du strunta i.
Skall dokumentet trycks i fyrfärg har du risken för misspass vare sig du gör det i InDesign eller om du gör allt i Photoshop

• Medlem
  • 2010-08-28 18:50

Är "Övertryck av [svart]" ikryssat i Inställningar/Utseende för svart?
Jag vet inte ens om det spelar någon roll vid pdf-export, men tills någon som vet svarar kan du ju testa.

Baron: har testat.
har även testat att göra en variant av svart 0/0/0/100 ifall just [Black] slog ut något. hjälpte tyvärr inte.

Poul: Så här är det: jag har en massa tecknade sidor. De är tuschade, och sedan inscannat för att slutligen hamna hos mig i bitmap. Knivskarpt. (bild 2 nedan)
Dessutom har en färgläggare levererat färgfiler till mig, utan svart (bild 1 nedan, ledsen för ordningen).
Dessa två monteras på varandra i inDesign.
och blir en hel bild (bild 3).
Problemet är att när jag pdf:ar så sparas det ur och blir vitt bakom det svarta (bild 4) när man släkt svartlagret – då vill jag alltså att det ska se ut som bild 1 gör).
Fast jag vill ha det svarta plus färgen bakom för att få bättre stuns i trycket.

Men jag får inte till det.

vad jag menade att man kan göra i photoshop är att öppna upp bitmappen, convertera den till cmyk och lägga in den som en svart i ett eget lager och använda multiply på lagret. Då går färgerna igenom det blir toppen (vill man sen ha extra drag i svärtan kan man markera allt det svarta i fd-bitmap-lagret och sedan minska markeringen med säg... en millimeter, och fylla den med valfri svart cmyk-kombo. jag brukar ha 30/30/40/100 för det har jag bra erfarenhet av, men jag r säker på att 50/50/0/100 också ger ett tillfredställande resultat...)
Men det är en massa jobb.

Jag vill att indesign ska, när jag pdf:ar, fixa det direkt så att, i det här fallet, den högra hästens sadel är 60/60/50/100 (som färgläggaren har avsett) istället för (som indesign gör det åt mig): 0/0/0/100.

Det slog mig precis att man kanske till tryckeriet kan lämna två pdf:er.
En med CMY och en med bara K.
Är det ett alternativ, tro?
Men då måste man kunna exportera bara svart i PDF:en. för det finns ju ofta svart i färgnyanser som finns där bitmappen aldrig är...
Men det kanske går.
Omständigt är det ju hursomhelst.

Ok.
jag fattar inte varför jag inte provade det här från början...
men man kan ju såklart använda multiply på lagret även i CS3.
För att vara säker ringde jag dock till Lucky Death Comics presents Kim W Andersson som jag misstänkte skulle kunna det (vet inte varför jag inte tänkte på honom heller innan...).
Jag kör på hans variant: markera bitmappen med den vita pilen och kryssa sen för Overprint Fill i Attributes.
Problemet löst.
Tack!

Ursprungligen av kimrin:

markera bitmappen med den vita pilen och kryssa sen för Overprint Fill i Attributes

Bra, poängen med att separera de svarta linjerna från färgläggningen när det gäller serier är ju att undvika raster i det svarta, vilket du skulle fått om du slagit ihop allt i Photoshop.

Fast... har man tillräckligt hög upplösning så löser det sig väl ändå? man ser inte rastreringen, det vill säga att det ser oskarpt ut i linjerna.
Eller?
Det är ialalfall min erfarenhet när jag gjort det på strippar vid enstaka tillfällen innan.
Men en stripp blir relativt tung bara den när man gör det.
men hanterbar.
men att göra det på helsidor skulle ju innebära en jävla massa mb och i princip vara helt omöjligt att hantera.

1
Bevaka tråden