Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV - Ett sista försök?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Varför är hårdvaran så krypplad för? Jag strömmar idag 1080p filer på 25-35 Mbit till min Playstation 3. Kom igen för i helvete Apple, det här är en produkt som släpptes november 2006...

Jag tror det är ett symptom av Apples bedömning av vad som är *tillräckligt* bra för en majoritet av kunderna. Precis som grafikkorten i Macar ofta bara är *tillräckligt* bra för att många kunder ska vara nöjda, men nästan aldrig top-of-the-line. Vi som är teknikintresserade och insatta i frågorna kräver ofta mer och bättre än vad många andra skulle nöja sig med (ibland på goda grunder, ibland bara "för att"). Majoriteten av kunderna kanske inte ens ser någon större skillnad på 720p och 1080p på den utrustning som finns i hemmet.

Apple TV är ju gjord för iTunes i första hand och inte som en allmän uppspelare av alla tänkbara videoformat. Kanske är valet av 720p påverkat av vad Apple kan/vill strömma som högsta upplösning. Om iTunes bara erbjuder video 720p, då finns inte behovet (i Apples ögon) av 1080p. Bara spekulation från min sida, men inte helt ologiskt med Apple-logik. Även iPhone filmar ju bara i 720p.

Men givetvis kommer Jobs att göra en stor grej av 1080p den dagen Apple TV, iPhone och iTunes stödjer detta. Då kommer det att låta som en nyhet som äntligen kommit och Apple är först ut...

Ursprungligen av Adrian B:

Men givetvis kommer Jobs att göra en stor grej av 1080p den dagen Apple TV, iPhone och iTunes stödjer detta. Då kommer det att låta som en nyhet som äntligen kommit och Apple är först ut...

Precis som MMS och videosamtal

Ursprungligen av PeeMaN:

Precis som MMS och videosamtal

MMS: Håller med. Videosamtal: Både och. Å ena sidan håller jag med, å andra sidan tror jag Apple ibland försöker få fram att de inte är först med funktionen, men att de gör den bättre än andra (sen om det stämmer är väl olika) och det är nyheten.

Men det var OT, tillbaka till Apple TV

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 14:51

Jag håller med. Jag skulle vilja se Apple släppa en egen NAS server som fungerar som drobo och kan dela iTunes biblioteket till alla i hushållet. Det är fler och fler hushåll som har mer än en dator och fler köper iPad/iPhone. Det skulle vara perfekt om man kan komma åt iTunes biblioteket överallt i hemmet och kunna ha en bra backup server. Time Capsule även om den har rätt bra specs så är det lite opålitlig.

//Rob

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-09 17:07
Ursprungligen av Robo-X:

Jag håller med. Jag skulle vilja se Apple släppa en egen NAS server som fungerar som drobo och kan dela iTunes biblioteket till alla i hushållet. Det är fler och fler hushåll som har mer än en dator och fler köper iPad/iPhone. Det skulle vara perfekt om man kan komma åt iTunes biblioteket överallt i hemmet och kunna ha en bra backup server. Time Capsule även om den har rätt bra specs så är det lite opålitlig.

//Rob

Apple tycker nog att man kan köpa en Mac mini server och använda som NAS/iTunes-server.

Själv så använder jag en PM G5 som iTunes-server.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 17:42
Ursprungligen av Macus:

Apple tycker nog att man kan köpa en Mac mini server och använda som NAS/iTunes-server.

Själv så använder jag en PM G5 som iTunes-server.

Kanske det men det är lite overkill tycker jag. Samt inget raid backup om disken skulle gå sönder som man t ex har i en drobo.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-09 18:39
Ursprungligen av Robo-X:

Kanske det men det är lite overkill tycker jag. Samt inget raid backup om disken skulle gå sönder som man t ex har i en drobo.

Jag har funderat på en tidig Mac mini Intel 1.66 eller 1.83GHz - kompletterad med extern fettodisk - som mediaserver. Själva prestandan är ju av underordnad betydelse - huvudsaken är att den klarar av Snow Leopard och kan stream iTunes.

Sedan hjälper ju inte en drobo om lägenheten brinner upp eller den blir stulen. Det är inte en katastrof om mina mediefiler försvinner eftersom nästan allt är rippade dvd'er jag har på skiva.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-09-09 22:19
Ursprungligen av Robo-X:

Kanske det men det är lite overkill tycker jag. Samt inget raid backup om disken skulle gå sönder som man t ex har i en drobo.

//Rob

Du kan ha raid i PM G5 också. Priset för en begagnad G5:a är väl ungefär som för en NAS.
Fördelen är att man kan köra Handbrake på G5:an och använda den till annat också.

Lite stor och klumpig bara. Men bor i stort hus så är ju inte det något problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 01:54
Ursprungligen av Macus:

Du kan ha raid i PM G5 också. Priset för en begagnad G5:a är väl ungefär som för en NAS.
Fördelen är att man kan köra Handbrake på G5:an och använda den till annat också.

Lite stor och klumpig bara. Men bor i stort hus så är ju inte det något problem.

Visst men den tar för mycket ström för något så enkelt som att köra raid backup och server.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-09 16:07

Dessutom är det så att det inte går att konsumera 1080p material lagligt annat än som rippade BlueRay eller egna hemvideos.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 16:20

I mitt fall gäller det helt eget-producerat material. Jag tänker också för framtiden. Men Apple TV är en modul för iTunes Store och där har man nöjt sig med 720p. Vilken bitrate man kör vet jag inte men det är fortfarande dumt att begränsningen sitter i hårdvara i slutet av kedjan.

Det vore onekligen häftigare om Apple TV hanterade native MPEG4 / AVC / H264 upp till säg 50 mbit och var en naturlig "media station" för alla som filmar med sina video- och stillbildskameror. För proffs skulle den fungera fantastisk som en "visningsstation" men nu med 720p vid rel. låga bitarates är både proffs och hemanvändare låsta i att konvertera sitt material.

Som många har sagt - Apple måste tänka mycket större med Apple TV för att det ska bli något av det tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 19:07

Det är nor mer sannolikt att en hårddisk krashar än att du får inbrott och den blir snodd eller att din lägenhet brinner upp..

Men som sagt, Apple kan inte lösa allas behov därför tycker jag det är bättre att då ha en hyfsat bred bas. En Apple TV skulle inte vara värdelös för mig men det täcker inte *allt*. Lite kraftfullare hårdvara (stöd för 1080p säg hela BluRay spec:en) hade räkt långt. En iOS-bas hade varit ännu bättre. Jag tror ingen av dessa hade behövt kosta så mycket mer heller och du hade verkligen haft en potentiell "break though" produkt.

Min PS3 streaming server lösning är verkligen idiotisk (MacPro:n strömmar och om det behövs konverterar media så PS3:an kan spela upp det). Men det fungerar galet bra för att se en film då och då, inte för att ha PS3:an som en permanent "mediastation" - på tok för resurskrävande på serversidan och GUI:et är inte speciellt bra. PS3:an är också väldigt dyr för ändamålet. En AppleTV-lösning ser jag som något biligt nog att köpa till alla rum i hemmet som har en TV / ljudanläggning. Alternativet är att det kommer mer "AirPlay" liknade lösningar fast för både bild och ljud blir det helt plötsligt jäkligt svårt att lösa bra utan en AppleTV liknande produkt tror jag.

Skulle ovan finnas (dvs den kan strömma nästan alla format en Mac / iPhone / iPod klarar av att spela idag), kosta kring 1000 kr så blir det en låda man kan köpa 2-3 stycken av utan att må dåligt. The key är just hårdvaran och mjukvaran inte får ha de begränsningar som uppenbarligen finns idag. True AirPlay hade vi pratat om då. Man kanske inte har en Apple TV (dumt namn för det har inget med TV att göra - Apple AirPlay eller något är mer korrekt) vid varje stereo / tv i hemmet, men som sagt - lätt en i vardagsrummet och en i sovrummet.

Som sagt, väldigt synd att detta var det Apple lurat på i vad det nu är, 2 år? Same shit, a bit smaller, a bit smarter men nej, det kommer aldrig vara den revolution iPhone var.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-09 22:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är nor mer sannolikt att en hårddisk krashar än att du får inbrott och den blir snodd eller att din lägenhet brinner upp..

Jag är inte säker på det. 20 års aktivt datorägande och inte en hårddisk har pajat.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-09-09 19:26

Jag har alltid varit tveksam till strömmning, jag vill ha materialet själv, tillgänglig alltid, utan kompromisser eller problem, strömmningen fungerar skitbra tills dess att något krånglar, när det väl krånglar så är det sjukt frustrerande.

Även om man har en snabb uppkoppling så finns det tillfälle då nätet kanske inte är så stabilt det borde vara och filmen man ser på inte hinner buffra osv osv, visst går det att sätta igång filmen och vänta ett par minuter så den hinner buffra men det tar bort lite av poängen med att alltid ha allt tillgängligt.

Dessutom är det gött att ta med sig filmer till platser utan internet.

Dessutom, en RIKTIG iTunes server tack! Med möjligheter att själv sköta strömmningen från sina egna produkter (tex en Mac Mini Server hemma med iTunes server som strömmar direkt till min bärbara eller iOS enhet oavsett vart på jorden jag är och utan att en enda bit går igenom Apples bandbredd), och om jag köper en låt på en av mina auktoriserade (med alla enheter folk har nu borde dom höja gränsen till minst 10 enheter) så överförs den till iTunes servern och dessutom till alla mina andra enheter jag valt skall synkas, att ha flera iTunes bibliotek idag är en pers

Ursprungligen av x-per:

Jag har alltid varit tveksam till strömmning, jag vill ha materialet själv, tillgänglig alltid, utan kompromisser eller problem, strömmningen fungerar skitbra tills dess att något krånglar, när det väl krånglar så är det sjukt frustrerande.

Jag känner igen det, men jag har ändrat uppfattning delvis när det gäller musik. Jag tyckte länge att prenumerationsmodellen inte var något att ha, man förlorar ju allting så fort man slutar betala. Men så kom Spotify med ett bra utbud (hyfsat iaf), ett vettigt program och en reklambaserad modell och numera är jag inte så negativ längre.

Men när det gäller film är det lite annorlunda. Speciellt om man t.ex. vill titta när man inte har bra uppkoppling (HD-film över 3G-nät är väl inte optimalt t.ex.) eller ingen alls.

Nu finns det två vägar Apple kan gå för att göra AppleTV till en utmärkt produkt att koppla till varje TV. Antingen utökar de MobileMe upp till i alla fall 1TB för säker förvaring av egen media eller så uppgraderas TimeCapsule till att fungera som AirPlay server av egen media och backup. Det senare alternativet skulle vara en utmärkt lösning.

Jag skulle även gärna se en iPhoto Server som ett tillägg till iTunes Server.

Alla familjemedlemmar lägger upp bilderna med iPhoto i sin dator som senare kan synkroniseras med iPhoto server (t.ex.när datorn inte används). Sedan att varje familjemedlem kan bestämma vilka bilder som får delas och till vem.

Då skulle AppleTV få mycket större potential än nu.

Håller helt och hållet med Erik.dv om AppleTV, att den är FÖR begränsat. Vill man t.ex. visa egen matarial som är gjort i 1080p så bör man väl kunna göra det. Eller visa stillbilder i 1020 x 1080 för den delen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-10 13:41
Ursprungligen av The Real Viking:

Vill man t.ex. visa egen matarial som är gjort i 1080p så bör man väl kunna göra det. Eller visa stillbilder i 1020 x 1080 för den delen.

Apple har tydligen profilerat den mot tjänsterna som det går att tjäna pengar på.

Dessutom ville de säkert hemskt gärna kunna använda A4 processorn, och den kanske inte klarar av mera än 720p.

Ursprungligen av planB:

Apple har tydligen profilerat den mot tjänsterna som det går att tjäna pengar på.

Dessutom ville de säkert hemskt gärna kunna använda A4 processorn, och den kanske inte klarar av mera än 720p.

Jag tror faktiskt att A4 processorn klarar av 1080p. Gamla iPhone 3GS som var jailbreakad klarade av att köra 1080p, med enstaka hack. A4 är snabbare. Jag misstänker att Apple inte vill det skall köra 1080p för att det bara finns 720p i iTunes store.

En marknadsföringsbegränsning alltså…:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 09:17

Finns det någonting som skulle hindra den som har en US iTunes konto att använda AppleTV fullt ut här i Sverige?

Ursprungligen av Daner:

Finns det någonting som skulle hindra den som har en US iTunes konto att använda AppleTV fullt ut här i Sverige?

Ja, du kan fortfarande inte använda Netflix.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 10:24
Ursprungligen av Capeman:

Ja, du kan fortfarande inte använda Netflix.

Om man inte gör så här: Netflix i Sverige på iPad/iPhone/Mac | Mac OS X Tips

Ursprungligen av Daner:

Hur löser du det på en Apple TV?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 16:47
Ursprungligen av Capeman:

Hur löser du det på en Apple TV?

Du har rätt. Netflix skulle iofs funka på en av datorerna, men jag tror ärligt att jag blir nöjd med US iTunes utbudet.

Ursprungligen av Capeman:

Hur löser du det på en Apple TV?

En idée är om man har en dator i närheten att dela ut det trådlösa nätverket (Går såklart bara om man kör internet över kabel på den datorn) till Apple TV och köra all den trafiken genom USA VPN.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-01 17:04
Ursprungligen av GoYoghurt:

En idée är om man har en dator i närheten att dela ut det trådlösa nätverket (Går såklart bara om man kör internet över kabel på den datorn) till Apple TV och köra all den trafiken genom USA VPN.

Alternativt om du har en router som klarar VPN, det är ganska många som gör det. Då behöver du inte låta din mac agera VPN router.

Ursprungligen av studiox:

Alternativt om du har en router som klarar VPN, det är ganska många som gör det. Då behöver du inte låta din mac agera VPN router.

Finns det någon router som klarar av att bara köra t.ex Apple TV över VPN eller måste alla då som sitter på den routern köra sin trafik genom VPN?
Det skulle ju isåfall vara en väldigt smidig lösning.

Ursprungligen av GoYoghurt:

Finns det någon router som klarar av att bara köra t.ex Apple TV över VPN eller måste alla då som sitter på den routern köra sin trafik genom VPN?
Det skulle ju isåfall vara en väldigt smidig lösning.

Tror det går på vissa modeller om du kör fasta IP-adresser eller reserverade...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-01 21:14
Ursprungligen av GoYoghurt:

Finns det någon router som klarar av att bara köra t.ex Apple TV över VPN eller måste alla då som sitter på den routern köra sin trafik genom VPN?
Det skulle ju isåfall vara en väldigt smidig lösning.

Naje inte så lätt. Men alla andra datorer behöver ju inte gå via den routern, men då måste du ha två såklart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-09 22:32
Ursprungligen av GoYoghurt:

Finns det någon router som klarar av att bara köra t.ex Apple TV över VPN eller måste alla då som sitter på den routern köra sin trafik genom VPN?
Det skulle ju isåfall vara en väldigt smidig lösning.

Om man har en router som kör linux (t.ex. Bubba eller hemmabygge) så går det att lösa med lite iptables- och iproute-magi.

10.4. Multiple Connections to the Internet

Kort beskrivet:
- Öppna vpn-tunnel utan att ange den som defaultroute
- Skapa sekundär routingtabell som anger VPN som defaultroute
- Låt iptables markera paket (med fw-mark) från ett specifikt IP
- Hänvisa markerade paket till den sekundära routingtabellen.

Bevaka tråden