Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på extern videomonitor?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-09-03 17:24

Funderar på att byta ut min externa Sony PVM-14M2U referensmonitor (modell tjock-tv) till något plattare och smidigare och som inte tar upp halva skrivbordet. Jag har inte hängt med i utvecklingen på ett tag och känner inte till vad som finns på marknaden just nu.

Sitter med Final Cut Studio på en Mac Pro. Kör firewire via Macen och en JVC HRDVS3U Mini-DV/S-VHS Combo och kör sedan scart från bandaren till monitorn. Nu har jag precis införskaffat en Panasonic AG-HMC151E kamera och kommer inte att köra DV-band längre - tack och lov! Funderar därför på att skippa Sonyn och JVCn helt och min fråga är egentligen om någon har tips på vad för sorts monitor man ska ha för att visa videobilden? Räcker det t.ex. med en vanlig platt-tv eller kanske t.o.m. en av Apples LED-skärmar? Kan man lita på att färgerna är någorlunda korrekta då?

Tacksam för alla tips och input!

Med
Matrox MXO2 Family for Mac - Overview
kan du koppla på valfri 1080-monitor/bildskärm med pixelmapping och HDMI.
Riktigt prisvärt om man är ute efter en i första hand previewmonitor, men har möjlighet till kalibrering.
Har både fördelar och nackdelar, läs gärna lite datablad om den och se om det kan passa.

Hittade annars ett annat alternativ när jag kollade runt idag - en Eizo med SDI-ingång, 115 000 kr exkl. moms

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-09-05 10:44
Ursprungligen av bedrockstudios:

Med
Matrox MXO2 Family for Mac - Overview
kan du koppla på valfri 1080-monitor/bildskärm med pixelmapping och HDMI.
Riktigt prisvärt om man är ute efter en i första hand previewmonitor, men har möjlighet till kalibrering.
Har både fördelar och nackdelar, läs gärna lite datablad om den och se om det kan passa.

Hittade annars ett annat alternativ när jag kollade runt idag - en Eizo med SDI-ingång, 115 000 kr exkl. moms

Tack för tipset! Ska ta en titt på Matrox hemsida.

Eizon verkar vara lite för dyr

Första frågan är om du ska arbeta med interlaced eller progressivt material, vad spelar Panasonic AG-HMC151E in med?
Ska ditt material visas interlaced eller progressivt?
Ska du arbeta med interlaced material så rekommenderar jag en CRT (tjock-TV) annars så välj en "platt" monitor. Vilken modell du hittar i ditt prisområde som är ok blir svårt att säga, kolla på olika skärmar och se om det passar ditt krav på färgåtergivning osv.

Senast redigerat 2010-09-05 13:12
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-09-05 12:14
Ursprungligen av hummel:

Första frågan är om du ska arbeta med interlaced eller progressivt material, vad spelar Panasonic AG-HMC151E in med?
Ska ditt material visas interlaced eller progressivt?
Ska du arbeta med progressivt material så rekommenderar jag en CRT (tjock-TV) annars så välj en "platt" monitor. Vilken modell du hittar i ditt prisområde som är ok blir svårt att säga, kolla på olika skärmar och se om det passar ditt krav på färgåtergivning osv.

Panan klarar av 1080/50i, 1080/25p, 720/50p och 720/25p. Materialet ska mest visas på LCD-projektorer i föreläsningssalar och webbsändningar.

Jag hade förr mig att progressivt material var mest lämpad för platta monitorer och interlaced för CRT.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-05 12:11

LCD är bäst för progressivt (ritar upp interlace uselt). Tjockisar (CRT) är interlace.
Tjockisar finns snart inte - köp INTE tjockis. Glöm CRT. Det är historia.
Snart är allt progressivt. Man proddar redan idag allt i progressivt. Däremot så sänder man interlace pga bandbreddsproblematik.

Senast redigerat 2010-09-05 13:30
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-09-05 12:17
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Tvärtom: LCD är bäst för progressivt (ritar upp interlace uselt). Tjockisar (CRT) är interlace.
Tjockisar finns snart inte - köp INTE tjockis. Glöm CRT. Det är historia.
Snart är allt progressivt. Man proddar redan idag allt i progressivt. Däremot så sänder man interlace pga bandbreddsproblematik.
Panan filmar allt progressivt om man väljer - UTOM 1080 som är interlace. Köp inte monitor baserad på denna begränsning.

Det var just min tanke också. Jag vill göra mig av med den gamle Sony CRT-klumpen som sagt.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Tvärtom: LCD är bäst för progressivt (ritar upp interlace uselt). Tjockisar (CRT) är interlace.
Tjockisar finns snart inte - köp INTE tjockis. Glöm CRT. Det är historia.
Snart är allt progressivt. Man proddar redan idag allt i progressivt. Däremot så sänder man interlace pga bandbreddsproblematik.
Panan filmar allt progressivt om man väljer - UTOM 1080 som är interlace. Köp inte monitor baserad på denna begränsning.

Självklart har du rätt vad gäller interlaced respektive progressivt, jag skrev fortare än tangentbordet fattade.

Ska materialet visas på en LCD-projektor är valet för progressiv skärm enkelt, en platt...

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2010-09-05 13:34
Ursprungligen av hummel:

Självklart har du rätt vad gäller interlaced respektive progressivt, jag skrev fortare än tangentbordet fattade.

Ska materialet visas på en LCD-projektor är valet för progressiv skärm enkelt, en platt...

Ja, jag känner igen det....händer mig dagligen

1
Bevaka tråden