Jag fick ett PM från Ridax, och jag har en känsla av att han skulle ha velat skriva det här i tråden, om tråden inte varit stängd redan. Så jag ska bemöta och svara på det här i tråden:
Du skriver att det är så man brukar göra att skriva "från"...
Hur hade du själv tyckt att det varit om Saab lanserar sin nya helt omdesignade Saab 9-5 som alla Saab-fanatiker trängtar efter. De har bilder på denna 9-5 i dagstidningen och skriver "från 200,000:-" i annonsen (eller hemsidan). Sedan när man ringer bilhandlaren så visar det sig att det är den gamla sunkiga Saab 9-5 som ingen vill ha, som kostar 200,000:- medan nya 9-5 kostar 400,000:-. Då hade du fortfarande tyckt att det var helt OK marknadsföring?
Ja, det hade jag.
Det förekommer hela tiden att man skriver "från...", och så är det en gammal modell, eller den enklaste instegsmodellen. Men detta är ju så vanligt så det är inget som jag reagerar på.
Att Apple (och alla andra) använder sådana formuleringar i sin annonsering påverkar inte min syn på deras marknadsföring det minsta.
Och det har ingenting med det aktuella fallet här att göra.
I det aktuella fallet så skulle jag göra ett snabbt räkneexempel på CDONs (och andras) hutlösa iPhone-priser, och råkade ta fel pris. Ett rent slarvfel och läsfel från min sida.
Om man verkligen ska köpa något så tittar man förmodligen mera noga på priserna.