Vad gäller App Store för Mac OS X så tror jag inte det kommer att ske än på ett bra tag. App Store är starkt knutet till iOS och Apple kontroll över systemet som är på en helt annan nivå än i Mac OS X.
2002 skrev jag en rätt lång grej om hur jag skulle vilja att Apple skapade ett installationssystem likt apt-get från Linux:
Min tanke är denna: Apple borde skapa ett centraliserat installationssystem. Där skulle du kunna leta reda på det program du vill ha och låta det installeras genom ett installationsprogram. Sedan kan detta installationssystem automatiskt hämta nya uppdateringar allteftersom de blir tillgängliga.
Låter det lite likt nuvarande Programuppdatering (Software Update)? Jepp, det är det som är tanken. Men den stora skillnaden är att Apple hostar en databas med samtliga macprogram som finns. Dit alla utvecklare kan anmäla sina program och uppdateringar. Och detta ska vara skilt från Programuppdatering för att skilja på Apples egna godkända uppdateringar för själva Mac OS X och resten av alla världens macprogram.
Läs hela här: Önskning nr 1: Installationssystem
Snabbspola framåt i tiden åtta år och vi har fortfarande inte något sådant system och jag tror inte det kommer från Apple heller.
En sak som gjort det mindre intressant (och som även gjort Versiontracker mindre intressant för att knyta an till tråden) är att nästan alla program numera innehåller funktioner för att kolla och säga till (och ofta installera) när det finns uppdateringar. Detta gör att tiden är förbi då man manuellt fick gå in på VT för att kolla om det kommit uppdateringar.
Förresten vad jag tyckte var bra med versiontracker och macupdate är kommentaren. Där står vilka fel finns, hur man löser fel eller t o m ger tips om program som gör samma sak men är gratis.
Exakt, det är enda skälet till att jag överhuvudtaget besöker programmens sidor på webben (jämfört med att bara läsa om uppdateringarna via RSS). Speciellt om ett program är nytt och man är osäker på om det är bra eller inte.