Hur gick det med detta?
Jag kapar tråden för ett liknande problem som drabbat mig. Den extra interna disken och den externa FW-disken kopplas plötsligt ur, men inte nödvändigtvis samtidigt. Jag får ett felmeddelande och en uppmaning om att jag ska koppla ur dem på ett korrekt sätt nästa gång.
Den interna disken är partitionerad och den ena volymen används av Time Machine. Och det verkar hända i samband med att Time Machine drar igång, fast inte alltid utan till synes slumpmässigt. Första gången i juni och nu två gånger på samma dag.
Jag kan fortsätta att jobba såvida jag inte behöver filer på de försvunna diskarna. Ja, de är verkligen försvunna. jag kan inte hitta och montera dem igen med hjälp av Skivverktyg. Den externa disken kommer tillbaka om jag drar ur FW-kabeln (i datorändan) och stoppar in den igen. Men de interna volymerna kommer bara tillbaka efter en eller flera omstarter.
Tror ni att det är Time Machine eller något annat mjukvarurelaterat som spökar, eller är det diskarna som håller på att ge upp? De är dock felfria enligt Skivverktyg.
Mac Pro 2008 8-core 2.8G (3,1), Mac OS 10.6.4. Den interna hårddisken är en Samsung "server grade" 1 TB c:a 1 år gammal.