Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så varför undviker IT-avdelningen Mac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 23:00

Något som vi ÅF ibland råkar på hos större kunder. Dessvärre blir det ofta rena farsen.
Läs intressant artikel. Självklarheter kan tyckas, men det är sällan någon skriver om det i media.

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 09:16

Pratade med min bror som har ansvar för hårdvara på ett företag senast i helgen om varför det inte finns mer Mac ute. Han var mycket positiv till Macen men beslutet att sluta med Mac togs för flera år sedan. Han tycker också det är jättebra att alternativet Mac finns. Han skulle bara inte köpa en privat. Han räknade upp bank kompabilitet, barnspel och kännedom om pc som svar varför. Den länkade artikeln är annu ett exempel på att peka finger på fel personer. Artikelförfattarens utpekande av att "Macs threaten the livelihood of IT staffs." och det är därför Macen försvinner från företag är rent trams.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-19 09:31

Jag tror inte det är trams. Självklart finns det de som inte har något emot olika plattformar och inte är trångsynta även bland IT-chefer och -tekniker.

Men jag har mött tillräckligt många som hävdar renrasighet med MS som deras mål i livet och fnyser och spottar åt Mac, Linux, Sun, SG och allt annat man inte kan köra windows på.
Och självklart vill de inte bli av med sina jobb. Det vore ju mot människans självbevarelsedrift. Alltså tar vi den minst lättanvända och mest supportkrävande plattformen och använder den och bara den.

Att de sen hävdar att påbudet kom uppifrån är ju bara bull. Det är ju en IT-nisse som givit ledningen underlag för beslutet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-19 10:00

Det kan finnas anledningar till att man väljer PC istället på många företag. T.ex att det saknas tillfredställande mjukvara för den ena eller andra plattformen.

Om ni har förslag på fungerande affärssystem till Mac med OS S för butikshantering/kassafunktion, filialer, lager, returer, transportdokument så är det bara att meddela mig dessa.

Hansa och Montania Integra är inte tillfredställande i funktionen. Det känns som om de är gjorda av folk som inte använder de själva.

Mängden falska skäl att rata Mac på ett företag är oändlig. Men, tror vi verkligen att mängden gilltiga skäl är noll?

Det finns bara en leverantör av hårdvara.
Apple har haft notoriskt svårt att leverera populära maskiner enligt sina egna löften.
Ett återkommande problem är att Apple bundlar saker i sina begränsade hårdvarukonfigurationer som antagligen inte ger mervärde för en kontorist på det stora företaget. Superdrive, t ex.

Men, det största hindret som Apple kämpar mot för att komma in på större företag är självklart dom kritiska programvarorna. Då menar jag inte att öppna word-filer. Stora affärssystem. Siebel, SAP osv. Många företag lever nog efter Dr Phil-devisen "att dom hellre är lyckliga än har rätt". Nästan ALL programvara fungerar bra på Win32 och X86. I en perfekt värld skulle stödet för öppna standarder vara högre, men IT-chefer som väljer datorplattform är inte ute efter att förbättra världen, utan att maximera sitt företags vinst.

Visst dyker det upp mer eller mindre korkade argument mot Mac. Mitt standardsätt att möta sådana är att ganska lugnt fråga. "Kan du mycket om Mac?". Det brukar få dom flesta att lugna ner sig utan förstöra dialogen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Det kan finnas anledningar till att man väljer PC istället på många företag. T.ex att det saknas tillfredställande mjukvara för den ena eller andra plattformen.

Om ni har förslag på fungerande affärssystem till Mac med OS S för butikshantering/kassafunktion, filialer, lager, returer, transportdokument så är det bara att meddela mig dessa.

Hansa och Montania Integra är inte tillfredställande i funktionen. Det känns som om de är gjorda av folk som inte använder de själva.

Filemaker.

/Miggs

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Pratade med min bror som har ansvar för hårdvara på ett företag senast i helgen om varför det inte finns mer Mac ute. Han var mycket positiv till Macen men beslutet att sluta med Mac togs för flera år sedan. Han tycker också det är jättebra att alternativet Mac finns. Han skulle bara inte köpa en privat. Han räknade upp bank kompabilitet, barnspel och kännedom om pc som svar varför. Den länkade artikeln är annu ett exempel på att peka finger på fel personer. Artikelförfattarens utpekande av att "Macs threaten the livelihood of IT staffs." och det är därför Macen försvinner från företag är rent trams.

Jaha, du passade inte på att fråga din bror varför beslutet togs att sluta med Mac på företaget? Det är väl det som är det intressanta? Eller menar du att han använde samma skäl som för datorn hemma?

Sen är väl den sista orsaken han anger det bästa allmänna rådet, köp det du kan och känner till (även om det är PC). Inte så konstigt att även IT-admins tänker så... (även om man kanske kan tycka att de borde försöka lära sig den teknik/plattform som är bäst/billigast för företaget.)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-19 11:03

En annan anledning är hur väl Microsoft har lyckats med att få hela utbildningsväsendet inom IT-området att jobba åt dem.

Jag har själv gått en utbildning till nätverkstekniker och det enda som verkade existera var Windows i olika inkarnationer och lite Linux.

Min kusin som jobbar med IT-frågor på ett av universiteten har förklarat att deras IT-tekniker är uppdelade i två läger. Ett läger som alltid förespråkar Windows-lösningar och ett läger som alltid förespråkar Linux-lösningar.

Mac är inte ens med på banan. Tyvärr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 12:28

När det gäller affärssystem är PeopeSoft 8 och senare helt webbaserade. Det finns en fungerande Lotus Notes-klient för Mac och Outlook-funktioner är på väg från Microsoft. MS Office finns ju och OpenOffice är på väg, och kanske underbara Ximian Evolution. Så visst går det att ha Mac på kontoret.

Största problemet som jag ser det är att Apple inte har några billiga maskiner som är skräddarsydda för kontorsanvändning på företag, kanske därför att Apple har svårt att se hur de skulle kunna tjäna pengar på en sådan massmarknad där Dell, Compaq, HP osv vräker ut billiga dussinmaskiner.

Exempelvis är IBM, PC-häckens skapare, fortfarande med på marknaden för billiga kontorsdatorer men får det inte att gå med vinst. Det enda företag som har lyckats med det är Dell, men man får å andra sidan vad man betalar för...

Apple är nog mer intresserade, tror jag, av att sälja mer genomtänkta lösningar med högre vinstmarginal och är inriktade på sina traditionella marknader: grafik- och musikproffs, skolor och hemanvändare. Och det tror jag är helt rätt för Apple.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-19 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
När det gäller affärssystem är PeopeSoft 8 och senare helt webbaserade. Det finns en fungerande Lotus Notes-klient för Mac och Outlook-funktioner är på väg från Microsoft. MS Office finns ju och OpenOffice är på väg, och kanske underbara Ximian Evolution. Så visst går det att ha Mac på kontoret.

Största problemet som jag ser det är att Apple inte har några billiga maskiner som är skräddarsydda för kontorsanvändning på företag, kanske därför att Apple har svårt att se hur de skulle kunna tjäna pengar på en sådan massmarknad där Dell, Compaq, HP osv vräker ut billiga dussinmaskiner.

Exempelvis är IBM, PC-häckens skapare, fortfarande med på marknaden för billiga kontorsdatorer men får det inte att gå med vinst. Det enda företag som har lyckats med det är Dell, men man får å andra sidan vad man betalar för...

Apple är nog mer intresserade, tror jag, av att sälja mer genomtänkta lösningar med högre vinstmarginal och är inriktade på sina traditionella marknader: grafik- och musikproffs, skolor och hemanvändare. Och det tror jag är helt rätt för Apple.

Då får Apple nöja sig med en marknadsandel på ca 6 %. Större än så är inte det segmentet.

Faktum är att Apple har tappat bland hemanvändare p g a av Macens reträtt som spelplattform, personalköpseländet samt prisnivån på Macarna.

Skolorna väljer också PC i allt större utsträckning. Microsofts argument att man skall lära sig att använda PC eftersom det används i arbetslivet, biter både på företagen som beställer personaldatorerna, utbildningssektorn, privatkunderna och regeringen som införde PC-subventionerna.

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 14:07

Ja, att IT-avdelningar i största allmänhet stänger av hjärnan innan dom kommer in på morgonen är väl inget nytt.

Där jag jobbar får inte Mac:ar användas...

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av fraggelpjott
Ja, att IT-avdelningar i största allmänhet stänger av hjärnan innan dom kommer in på morgonen är väl inget nytt.

Där jag jobbar får inte Mac:ar användas...

Jag och fraggelpjott jobbar på samma ställe. 5 meter ifrån varann. Stackars oss...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:32
Citat:

Jag jobbade (en kort tid...) på ett utbildningsföretag där it-chefen var en hysterisk, fanatisk, rabiat Mac-hatare. (Jag pratar här om en vuxen, välutbildad man i 45-årsålden, inte någon snorig tonårs"hacker".)

Naturligtvis kunde jag inte hålla käften i vanlig ordning, så jag blev inkallad på hans rum en dag. Han spände ögonen i mig, så där som somliga gör med småbarn som kastar grus i varandras mat, och sa:

"-Du ska veta at här hatar vi Mac. Här kör vi bara Windows. Så är det."
"-OK." sa jag. "Jag slutar." (Fast det lät inte riktigt lika coolt då.)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 14:41
Citat:

"-OK." sa jag. "Jag slutar."

Dagens hjälte!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:49

Om äpple ska kunna sälja Xserv så måste det portas mer serverprogramvara till OSX server.
Tyngre DB typ Oracle och kanske fler appservrar (WebObjects räcker inte) och andra back end lösningar.
Sedan måste det till en hög med systemlösningar så att systemintegratörerna kan sälja lösningarna...

Marginalerna på servermarknaden är troligen bättre (På unix, läs sun, sidan måste det vara det om man ser på priserna)
och dessutom är mina UNIX bekanta rätt nyfikna på OSX.

Men sedan är det också en service och supportfråga.

OSX är ett bra workstation OS, men Äpple måste få till en komplett systemlösning om de ska komma någon vart.

Sedan har Mac fortfarande en "leksaks" stämpel på IT avdelningarna som jag jobbat på....

/J

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-19 14:51

Jag jobbade som Mac-säljare hos en återförsäljare 89-90, som sålde både Mac och PC. Det var inte tillåtet att sälja Mac annat än till kunder som absolut inte ville ha PC. Anledningen var att vi tjänade mer på att sälja PC (samt att den största kunden hade en IT-chef som var ordförande i IBM:s användarförening för hela Europa).

1990 bestämde sig företaget att sluta sälja Mac. När jag fick höra det så sa jag upp mig i protest. På den tiden var man ung idealist. Numera är jag bara idealist.

Men jag blir fortfarande lika upprörd när jag hör att Apples återförsäljare nöjer sig med att bara sälja till vissa kunder. Inte konstigt att Steve Jobs blir förbannad på återförsäljarna och öppnar egna butiker. Apple har givetvis en mycket högre ambitionsnivå än att enbart sälja till reklambyråer och musikproducenter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:52
  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Men jag blir fortfarande lika upprörd när jag hör att Apples återförsäljare nöjer sig med att bara sälja till vissa kunder.

Det där är inte riktigt sant!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-19 21:13

Frustrationen sprutar och det förstår jag.
Jag känner igen den själv.

Man använder de produkter som är enklast, billigast och fungerar.
Så är det.

MS har lyckats komma med rätt produkt i rätt tid. Även om man inte har varit/är bäst på alla punkter är man tydligen tillräcklig bra för att tillfredsställa kunderna. Totalkonceptet, Wintel, tilltalar kunderna framför konkurrenterna.
Man har lärt sig av sina konkurrenter. Inte endast av Mac utan även Novell m.m.
Man har inte haft en nedgång som Apple hade ett tag, då Apple förlorade sina flesta kunder. En verklig kass tid och smärtsamt resultat som hänger med.
Och att idag byta system kostar mycket pengar. Alla nissar måste gå nya utbildningar, tiden att byta system mm.

Sedan är det ju så..... (hmmmm) att även om man så ville skulle det vara mycket svårt och för många omöjligt att förlita sig på MAC OS. Det saknas program m.m.

Jag tror inte de flesta IT-nissar har hatkänslor mot Macen. Men de har dålig kunskap om den. Många har negativa känslor mot MS. Men de anser att det inte finns ett riktigt alternativ.
Men att därifrån bara byta är det en bit till.
Grunden till att man inte vill använda ex Mac har inte med Mac att göra. Utan man vill helst ha så renodlat som möjligt. Det blir enklast. Ex bara Dell datorer m.m. Så det utesluter alla andra PC datorer också.

Så enkelt är det tyvärr nog.

Senast redigerat 2003-08-21 00:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 21:27
Citat:

Grunden till att man inte vill använda ex Mac har inte med Mac att göra. Utan man vill helst ha så renodlat som möjligt. Det blir enklast. Ex bara Dell datorer m.m. Så det utesluter alla andra PC datorer också.

Det där är som om alla anställda på förtaget skulle vara tvungna att köra Volvo eller att alla skulle vara tvungna att ha blå uniform på jobbet, äta samma standardiserade och mat, lyssna på samma musik osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 21:34
Citat:

Det där är som om alla anställda på förtaget skulle vara tvungna att köra Volvo eller att alla skulle vara tvungna att ha blå uniform på jobbet, äta samma standardiserade och mat, lyssna på samma musik osv.

Tja, valfriheten offras för enklare handhavande.
Hörde idag att kostnaden för ett system (ur en systemägares synvinkel) består till 66% av personalkostnader och runt 20% hårdvara, resten är mjukvara och support.

(Gäller för UNIX lösningar på ett telebolag (kan inte berätta vilket))

/J

• Medlem
  • 2003-08-19 22:54

gjorde en ny tråd med frågor kring detta, den hetr affärssystem.

mvh hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-19 23:36
Citat:

Men det är ju delvis så. När landsting och kommuner köper in bilar, blir det från samma märke. Är det några som klagar då?

Liknelsen kan mer liknas med om man förutom att köpa bilarna också själv ha egna tekniker och serva bilarna med delar och apparaturer, då vill man nog också ha samma märke.

Vi får hoppas på att man gör revolt mot MS. ex. Men då blir det kanske Linux.

Citat:

Miljöpartiet har lagt fram en motion om att Bromölla kommun ska se över om användandet av fri mjukvara kan minska kommunens kostnader. Stefan Brandt har skrivit motionen.
–_Vist går det tjäna pengar på det här. Kanske inte på en gång, men på sikt.
Själv tror han att en övergång till fri mjukvara skulle kunna kapa kommunens kostnader för data och IT med 30 procent inom fem år.
–_Det går inte att skära ner i sociala sektorn utan att se över det här. Det är en skyldighet att hushålla med skattebetalarnas pengar.

En frihetsfråga
I dag är de flesta företag, kommuner och privatpersoner hänvisade till Microsoft som dominerar marknaden och operativsystemet Windows. Ofta innebär det dyra licensavgifter och uppdateringar. Stefan Brandt säger att det är en monopolsituation.
–_De kan i princip sätta vilka priser som helst.
Avtalen löper ofta under lång tid. Har du tillexempel ett avtal med Microsoft kan du inte byta ut produkten.
–_Det är en frihetsfråga. Ska vi ha konkurrens så måste kunderna fritt få välja. Kristianstadsbladet 030819

"Alla företag borde stämmma Microsoft för deras säkerhetsluckor."

Citat från en IT-chef som har varit med om datorernas och senare Microsofts intåg på företagen och som i dag fick reda på att företaget han jobbar på har fått in virus på en klient.

Där jag jobbar har företaget valt att standanisera på Dell och Microsoft så långt det är möjligt. Vi är ett par Macar i organisationen men vi möter inget motstånd från vårt IT-folk.

/c

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-20 09:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Det där är inte riktigt sant!

Det är helt sant i mina ögon. Jag har själv jobbat hos flera återförsäljare och träffat ännu flera på olika leverantörsträffar.

Gemensamt för de flesta är att de är lata och bekväma och umgås helst med reklamfolk.

Det finns väldigt få riktiga säljare som är kvar som Mac-åf, som dessutom är beredda att nöta skosulor. De har istället gått över på att sälja PC, som ger bättre utväxling på gjorda säljinsatser.

Jag har precis stött på en inkompetent "nätverkstekniker" som nekar mig Mac - trots omfattande arbete med trycksaker, enklare videoproduktion och andra "kreativa" saker...denna man är tyvärr av den sorten som är nej-sägare och totalt obenägen att lära sig något nytt och accepterar alla problem med windows...som att det finns inga alternativ. och hade det varit i nazityskland så hade han varit den som stått vid ugnarna...farlig kombination obegåvad, outbildad och indoktrinerad

varför accepterar bolagen:

ABB lamslaget av virusattack (2003-08-20)

Västerås. ABB i Sverige drabbades på tisdagen av en virusattack. 12.000 datorer på verkstadskoncernen slogs ut. Produktionsbortfallet riskerar att bli mycket kostsamt.

- Nättrafiken fungerar inte alls eller i bästa fall väldigt långsamt, säger ABB:s informationsdirektör Ingalill Östman till Vestmanlands Läns Tidning.

Virusattacken gör att anställda som arbetar inom företaget på olika orter i Sverige inte kan kommunicera med varandra. Även extern interntetkommunikation har upphört att fungera.
Problemen påverkar även produktionen som störts kraftigt på flera enheter inom företaget. Ingalill Östman befarar att produktionsbortfallet kan bli mycket kostbart.

- Jag törs inte svara exakt hur mycket just nu. Allt beror förstås på när trafiken fungerar igen. Jag hoppas bara att det sker så snart som möjligt.

Våren 2002 sålde ABB sin dataavdelning till IBM, och de båda företagens experter arbetar för att hejda virusattacken. På tisdagen var prognosen att system som är viktiga för stora ABB-orter ska fungera på onsdagseftermiddag.

- Min förhoppning är att de motmedel som vi sätter in ska ge snabb och nödvändig effekt, säger Ingalill Östman.

fick detta precis - den mänskliga faktorn finns inte!:

Hej,

Viktig information angående VIRUS

Vi har tre skydd för virus!!!
Första skyddet är på servernivå - När ni får ett virusmail tar Exchange Servern hand om detta och skickar ett mail till er med Ämnesraden så här: VIRUS WARNING! (was:Re: befintlig text) Detta mail är bara en information till er att ni har fått ett virusmail och det är rent ofarligt, det är bara att kasta dem!

Andra skyddet är på klientnivå - Som är ett måste då inte all information kommer från vårt Email, utan det kan kommar in andra håll!

Tredje skyddet är den mänskliga faktorn - Det är den viktigaste! (jag litar på Er och alla litar på alla!)

Vad skall vi göra för att skydda oss!
I första hand så gäller det att se till att man har ett uppdaterat virusskydd

I andra hand så gäller det att hålla sitt operativ system uppdaterat med de senaste säkerhetspatcharna - hämtas från Windows update http://v4.windowsupdate.microsoft.com/sv/default.asp

Ni som vill köra F-Secure hemma - Då går det bra att ladda hem vår senste Standalone från CDSERVER \\cdserver\Program\DiverseProgram\F-Secure\F-Secure5.40\Standalone5.41

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-20 10:16

Ibland kan man förhandla sig till ett tillstånd att köpa Mac om man samtidigt förhandlar bort möjligheten att få support från IT-avdelningen.

Frågan man bör ställa sig är om IT-avdelningen är till för att ge service till övriga organisationen eller om övriga organisationen är till för att försörja IT-avdelningen?

Riktigt jobbigt kan det bli på ett företag som ABB där man har outsourcat hela dataavdelningen till IBM. Då kan man inte förvänta sig att några andra än IBM:s datorer är populära hos IT-avdelningen.

Apple skulle kanske kunna sälja sina Power Mac G5 med IBM-loggan utanpå? Det sitter ju trots allt en PowerPC från IBM i datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 10:47
Citat:

Jag har precis stött på en inkompetent "nätverkstekniker" som nekar mig Mac - trots omfattande arbete med trycksaker, enklare videoproduktion och andra "kreativa" saker...denna man är tyvärr av den sorten som är nej-sägare och totalt obenägen att lära sig något nytt och accepterar alla problem med windows...som att det finns inga alternativ. och hade det varit i nazityskland så hade han varit den som stått vid ugnarna...farlig kombination obegåvad, outbildad och indoktrinerad.

Visst, såna inkompetenta träskallar finns på var och varenda företag i Sverige. I regel är de både inkompetenta och extremt otrevliga - en intressant kombination. Jag känner igen typen. Rekord var när en av dem fick ett utbrott för att jag hade tagit med mig min bärbara dator med Linux - trots att den inte ens var inkopplad på företagets nät...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 10:49
Citat:

Apple skulle kanske kunna sälja sina Power Mac G5 med IBM-loggan utanpå? Det sitter ju trots allt en PowerPC från IBM i datorn.

Ingen dum idé alls. IBM skulle kunna sälja Apples G5 via IBM Global Services, men med Apples logga så klart.

Bevaka tråden