Hej,
Ber på förhand om ursäkt ifall detta finns avhandlat i någon annan tråd (har sökt men inget funnit), eller om jag postar i fel forumdel.
Jag använder idag en egenbygg Windows Home Server för lagring och streamning av media till min mediadator (en windowsmaskin byggd för ändamålet). Servern är byggd i ett gammalt antec chassi och huserar totalt fyra diskar (2*2 TB och 2*1 TB). Nu har jag dock blivit sugen på två saker, dels skapa ett all apple system, dels frigöra lite utrymme genom att använda en mindre enhet som server.
En potentiell lösning jag funderat på är att dedikera min Macbook Pro (late 2007) och använda den som server tillsammans med en extern lösning där jag kan använda mina fyra diskar inkopplade till datorn via FW eller USB. Vad tror ni om den lösningen? Den stora utmaningen som jag ser det är att lösa backupfrågan. Windows Home Server har den enligt mig utmärka funktionen att automatiskt säkra upp alla data genom samtliga filer läggs på två separata diskar, alltså en raid lösning fast via mjukvaran(?). Frågan är om det går att hitta en motsvarighet till macen, dvs. en lösning som för valda kataloger automatiskt lägger filerna på två diskar (och därmed säkrar upp filerna ifall en hårddisk ger upp). Alternativet är att köra en äkta raidlösning för de externa diskarna, men alla sådana alternativ jag hittat är extremt dyra. Några tips där?
För att sammanfatta:
Hur skulle Macbook Pro (late 2007) fungera som filserver 24/7?
Hur kan man lösa så att de externt inkopplade diskarna automatiskt lägger filerna över två diskar?
Stort tack på förhand!