Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första betaversionen av iOS 4.2 ute nu.

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-08 07:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kunde vara värre... Tänk om det hade varit Verizon istället för AT&T... Brr...

Det kommer snart en iPhone för Verizon.

Apple Making Verizon-Ready iPhone by Year End - WSJ.com

Jag tycker inte om att det skall finnas flera standarder när de gäller mobil kommunikation. Tänk om det var likadant med TV. För att byta och titta på en annan kanal måste man köpa en ny tv!

En mobilkommunikation standard räcker! Likadant med att bara ha en kommunikations standard mellan växlarna. Däremot kan komponenterna, gränssnittet och design variera och konkurrera med varandra.

Alla mobiloperatörer, växel-, telefon och mobiltillverkare samt komponenttillverkare kan ingå i standard kommittén för att yttra sig och lägga fram förslag.

Då blir världen bättre för oss konsumenter (se hur bra WiFi funkar!)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-08 09:16
Ursprungligen av The Real Viking:

Tänk om det var likadant med TV. För att byta och titta på en annan kanal måste man köpa en ny tv!

Men... precis så är det ju. Nu är det i huvudsak tre system som används DVB-T, DVB-C och DVB-S. Alla bolag använder inte samma system och sänder inte ut samma kanaler. Du kanske inte måste byta hela tvn, men väl köpa en extra låda som tar emot rätt signaler.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-08 10:09
Ursprungligen av Mija:

Men... precis så är det ju. Nu är det i huvudsak tre system som används DVB-T, DVB-C och DVB-S. Alla bolag använder inte samma system och sänder inte ut samma kanaler. Du kanske inte måste byta hela tvn, men väl köpa en extra låda som tar emot rätt signaler.

Eller så har man en tv som klarar alla dessa inbyggt.
Troligen blir det så med iPhone också, en enhet som klarar flera standarder. (Skulle jag tro i alla fall)

Ursprungligen av Mija:

Men... precis så är det ju. Nu är det i huvudsak tre system som används DVB-T, DVB-C och DVB-S. Alla bolag använder inte samma system och sänder inte ut samma kanaler. Du kanske inte måste byta hela tvn, men väl köpa en extra låda som tar emot rätt signaler.

Att det finns tre standarder här beror på att bärsignalernas frekvens är optimerade för det transportmediat (själva meddelande signalen är borde vara detsamma):

  • DVB-T & DVB-T2 är optimerade för Marksänt – Terrestical

  • DVB-C är optimerat för Kabel - Cable

  • DVB-S & DVB-S2 är optimerade för Satellit – Satelite

Men mottagarna måste lyssna på rätt bärsignal innan de kan avkoda själva meddelande signalen. Har du inte rätt bärfrekevensmottagare får du inte med meddelande signalen trots att tunern klarar av koda av den.

Sony har TV apparater som klarar alla tre (DVB-T, DVB-C, DVB-S2): KDL-46NX705, KDL-40NX805, KDL-52NX805, KDL-32EX505, KDL-37EX505, KDL-40EX505, KDL-40EX705, KDL-46EX505, KDL-46EX705. Det verkar som det endast är TV apparater från Sony som slutar med 05 som har alla tre mottagare. Var observant på att det endast är DVB-T och inte DVB-T2.

Det finns säkert andra märken som kommer med stöd för alla tre

Vad jag förstått har DVB-T2 en modifierad bärfrekvens och meddelande signal, vilket innebär att TV apparater med DVB-T inte kan ta emot en DVB-T2 signal!

Men GSM och CDMA är det inte bara frekvensen som skiljer åt utan också självaste meddelande signalen! Hade det bara varit frekvensen så hade det varit en smal sak att fixa men så är det tyvärr inte. De är fullständigt inkompatibla med varandra.

De har bara en gemensam transportmedia (luften), så varför måste de ha olika standarder…??? TVn har tre transportmedium (marksänt [luft], kabel och satellit).

Telefonväxlarna har också bara en gemensam transportmedia (kabel). Ändå kunde du inte koppla en standard Ericsson Växel mot t.ex. en standard Nortel Växel. Man var då tvungen att köpa mycket dyra "översättare". Nu är situationen bättre, men många operatörer sitt fortfarande med gamla växlar. Ta bort alla varianter/dialekter av SS7 och ha bara en, så försvinner problemet! Samma problem verkar finnas i IP telefonen. Ha bara en IP telefonvariant, t.ex. SIP.

För mobiltelefonen hade det räckt med en standard!

Senast redigerat 2010-10-08 13:58
Ursprungligen av zappee:

Det kommer snart en iPhone för Verizon.

Apple Making Verizon-Ready iPhone by Year End - WSJ.com

Det var en nyhet, den har jag aldrig hört förr;)

Varför skulle det bli värre med Verizon? Nu när iPhonen har tagit så stora andelar så kan jag faktiskt inte se varför dom fortfarande vill vara så hårt knutna till AT&T? Apple skulle ha släppt den operatörslös för länge sen precis som iPad 3G. Det som är stort är ju att trots all klagande på deras värdelösa nät så har dom ändå sålt så sjukt många enheter!

Ursprungligen av westerlu77:

Varför skulle det bli värre med Verizon? Nu när iPhonen har tagit så stora andelar så kan jag faktiskt inte se varför dom fortfarande vill vara så hårt knutna till AT&T? Apple skulle ha släppt den operatörslös för länge sen precis som iPad 3G. Det som är stort är ju att trots all klagande på deras värdelösa nät så har dom ändå sålt så sjukt många enheter!

Nu handlar det ju dock inte bara om att iPhone ska vara operatörsolåst i USA för att den skall fungera på Verizon. De kör ju en helt annan mobil standard (CDMA), d v s en ny iPhone krävs. iPad 3G fungerar ju inte heller på Verizon även om den är olåst.

Ursprungligen av westerlu77:

Varför skulle det bli värre med Verizon? Nu när iPhonen har tagit så stora andelar så kan jag faktiskt inte se varför dom fortfarande vill vara så hårt knutna till AT&T? Apple skulle ha släppt den operatörslös för länge sen precis som iPad 3G. Det som är stort är ju att trots all klagande på deras värdelösa nät så har dom ändå sålt så sjukt många enheter!

Verizonbiten blir så offtopc för denna tråd så jag tror att jag avstår.

Men för att komplettera capemans svar om mobilsystem så är det bara AT&T som har ett nätverk som iphone fungerar på. Sprint och Verizon kör Cdma2000 och T-mobile kör visserligen UMTS men på ett obskyrt frekvensband som de nästan är ensamma i världen på (och som iphone inte stödjer)

  • Medlem
  • 2010-10-08 10:09

HJÄLP! Glömde regga mitt serienummer på developer-sidan. Nu kan jag inte återställa iPaden till 3.2.2. Hur får jag fram serienumret? Help please.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-08 12:22
Ursprungligen av Dalle:

HJÄLP! Glömde regga mitt serienummer på developer-sidan. Nu kan jag inte återställa iPaden till 3.2.2. Hur får jag fram serienumret? Help please.

Det är väll inte meningen att man skall kunna nedgradera ifrån beta versionerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 12:55
Ursprungligen av kainen:

Det är väll inte meningen att man skall kunna nedgradera ifrån beta versionerna?

Helt korrekt... bara vänta tills riktiga 4.2an kommer.

  • Medlem
  • 2010-10-08 13:26

Vill inte nedgradera. Vill bara komma åt UDID så att jag kan regga den på Developer-sidan. Har skaffat ett konto, men tydligen har det blivit en miss när jag försökte regga den på sidan, så när iTunes skulle aktivera iOS 4.2 så gick det inte.
Vet någon hur jag kommer åt numret nu? Funkar det med hjälp av Xcode?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-08 13:29
Ursprungligen av Dalle:

Vill inte nedgradera. Vill bara komma åt UDID så att jag kan regga den på Developer-sidan. Har skaffat ett konto, men tydligen har det blivit en miss när jag försökte regga den på sidan, så när iTunes skulle aktivera iOS 4.2 så gick det inte.
Vet någon hur jag kommer åt numret nu? Funkar det med hjälp av Xcode?

Ja det ska fungera med Xcode. Öppna organizer, välj din telefon och tryck på knappen som heter ”use for developblablabla” så slipper du skriva in koden själv.

  • Medlem
  • 2010-10-08 22:12

Jag har stora problem. Trots att min iPad syns under Devices på iPhone Developer Portal så säger iTunes att den inte är registrerad. Är det fler som har råkat ut för detta, och hur löste ni det i så fall? Jag använde funktionen i Xcode som hette "Add device to provisionin portal", den syns på apple developers hemsida. Men trots det säger iTunes att den inte är registrerad.
Någon som har tips innan jag sliter håret av mig?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-10-08 22:24
Ursprungligen av Dalle:

Jag har stora problem. Trots att min iPad syns under Devices på iPhone Developer Portal så säger iTunes att den inte är registrerad. Är det fler som har råkat ut för detta, och hur löste ni det i så fall? Jag använde funktionen i Xcode som hette "Add device to provisionin portal", den syns på apple developers hemsida. Men trots det säger iTunes att den inte är registrerad.
Någon som har tips innan jag sliter håret av mig?

Logga in på developer-portalen och lägg in ditt UDID, så borde det fungera sen.

  • Medlem
  • 2010-10-08 23:11
Ursprungligen av akesson:

Logga in på developer-portalen och lägg in ditt UDID, så borde det fungera sen.

Det borde fungera, men det gör det inte tyvärr.
När jag har lagt in iOS 4.2 via Xcode och ska aktivera det i iTunes ser det ut såhär:
Någon som har förslag?

Dock kan jag se på Developersidan att den är registrerad.

Senast redigerat 2010-10-09 12:18
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-08 23:20
Ursprungligen av Dalle:

Det borde fungera, men det gör det inte tyvärr.
När jag har lagt in iOS 4.2 via Xcode och ska aktivera det i iTunes ser det ut såhär:
Någon som har förslag?

Dock kan jag se på Developersidan att den är registrerad.

Testa fråga i developerforumet.

Jag tar chansen att diskutera iOS 4.2 beta 2 offentligt oavsett vad avtalet mellan mig och Apple säger...

Jag vill gärna fortsätta vädra det mest intressanta med 4.2; AirPlay...
För mig hackar det lite ibland i ljudet mellan iPaden och stereon i vardagsrummet. Misstänkte fel på min Airport Express så jag skicka efter en till från Apple Store. Bra med två stycken eftersom jag har den stora laserskrivaren som nätverksskrivare genom Airport Express.
Tyvärr så blev det inte bättre med ljudhacket (drop outs kallade man det förr när man gjorde kassettinspelningar)...?
Märkligt nog blev det mycket bättre från min MacBook Pro med AirFoil och Spotify? Där är överföringen perfekt sedan jag bytte Airport Expressen.
Kan det finnas överföringsbegränsningar i iPaden? Har den sämre kapacitet att upprätthålla streamingen än Macen? Spotify kräver ju inga våldsamma överföringshastigheter, det fungerar ju bra med iPhone och mottagning över 3G...
Någon fler än jag som aktivt testar AirPlay + Spotify + iPad samt Airport Express i kombination?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-10-09 15:47
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Jag vill gärna fortsätta vädra det mest intressanta med 4.2; AirPlay...
För mig hackar det lite ibland i ljudet mellan iPaden och stereon i vardagsrummet.

Det är en bug, felanmäl till Apple, här gör det ingen nytta.
Du kan läsa på utvecklarforumet att andra har problem med hack/stutter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-09 15:53
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Jag tar chansen att diskutera iOS 4.2 beta 2 offentligt oavsett vad avtalet mellan mig och Apple säger...

Jag vill gärna fortsätta vädra det mest intressanta med 4.2; AirPlay...
För mig hackar det lite ibland i ljudet mellan iPaden och stereon i vardagsrummet. Misstänkte fel på min Airport Express så jag skicka efter en till från Apple Store. Bra med två stycken eftersom jag har den stora laserskrivaren som nätverksskrivare genom Airport Express.
Tyvärr så blev det inte bättre med ljudhacket (drop outs kallade man det förr när man gjorde kassettinspelningar)...?
Märkligt nog blev det mycket bättre från min MacBook Pro med AirFoil och Spotify? Där är överföringen perfekt sedan jag bytte Airport Expressen.
Kan det finnas överföringsbegränsningar i iPaden? Har den sämre kapacitet att upprätthålla streamingen än Macen? Spotify kräver ju inga våldsamma överföringshastigheter, det fungerar ju bra med iPhone och mottagning över 3G...
Någon fler än jag som aktivt testar AirPlay + Spotify + iPad samt Airport Express i kombination?

Förvänta dig inte att en beta ska fungera perfekt. Det är en beta.

Ursprungligen av 20hz:

Förvänta dig inte att en beta ska fungera perfekt. Det är en beta.

Jag tror det är här som du visar på problemet om det inte finns tydliga regler. Folk som inte är utvecklare kommer ladda hem betan och köra den i tron att allt är perfekt.
Så jag instämmer med dig, för att slippa att folk ställer frågor som borde ställas på utvecklarforumet hos apple.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-11 11:52

Flyttade inlägg gällande iOS beta diskussioners vara eller inte vara på forumet hit:http://www.99.se/feedback/281296-diskutera-ios-betor-pa-forumet.html
/Admin

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 07:19

- New tones for SMS
- iPad: Enable/Disable alert sounds for New Mail, Sent Mail, Calendar Alerts, Lock Sounds, Keyboard Clicks
- Minor graphical changes

Ursprungligen av zappee:

- New tones for SMS
- iPad: Enable/Disable alert sounds for New Mail, Sent Mail, Calendar Alerts, Lock Sounds, Keyboard Clicks
- Minor graphical changes

Mer info om betan: Apple Releases iOS 4.2 Beta 3 :: App Advice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 20:37

Ok, tydligen så kommer det inte fungera att skriva ut via TCP/IP med AirPrint. Då förstår jag inte exakt hur det kommer fungera. Hur kommer det fungera då? Skriver man ut via en dator som har en skrivare ansluten till sig via USB?
Känns verkligen begränsat i sådant fall.

Förmodligen så lär det funka tillsammans med Airport-produkterna, kanske efter en firmware-uppdatering. Åtminstone HP har skrivare på gång som fungerar utan mellanled.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 08:23
Ursprungligen av irrelogical:

Förmodligen så lär det funka tillsammans med Airport-produkterna, kanske efter en firmware-uppdatering. Åtminstone HP har skrivare på gång som fungerar utan mellanled.

Som jag förstår det så använder AirPrint sig av Mac OS X skrivardrivrutiner. Verkar väl rimligt då drivrutinerna annars måste skrivas om för ARM-processorn. Man skulle ju vilja ha det såhär: iPad eller iPhone känner av Bonjour-skrivare, man klickar på lägg till och enheten laddar ned drivrutiner från Apples server. Detsamma gäller skrivare på nätverket. Jag vill inte att min iPhone eller iPad ska vara beroende av en dator!

Borde det vara så svårt att utveckla rutiner för utskrift?

I grund och botten är ju kommunikationen till alla skrivare lika (Postscript och PCL)

Vad man borde göra är att skicka en "profil request" direkt till skrivaren (i det ögonblick man klickar på skrivarknappen). Skivaren skickar tillbaka kortfattad information om skrivaren, likt PPD fil. När all information läst in anpassas skärmen till skrivaren (Optimalt bordet det gå blixtsnabbt). Sedan är det bara för användaren att välja parametrar (om nödvändigt) och klicka skriv ut.

Då behövs det ju inga separata drivrutiner för varje skrivare!

Bevaka tråden