Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill arkivera mail!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 10:35

Har just avslutat ett imap-konto som jag använt i några år (men det ligger hos min förra arbetsgivare så jag kan inte ha kvar det.)

Där ligger omkring 5000 mejl som jag vill spara. Alla mejl har dessutom sparats lokalt på hårddisken, så innan jag tog bort kontot från Mail så tog jag en kopia på mappen med dessa mejl (home/bibliotek/mail/IMAP...osv).

I den mappen kan jag se alla olika mappar och brevlådor, och om jag väljer "öppna paketets innehåll" kan jag även se de enskilda mejlen.

Problemet är bara att det inte är sökbart, många mejl är uppdelade på flera filer, det funkar inte med bilagorna osv.

Hur gör jag för att smidigast läsa (och söka bland) dessa mejl? Kan jag importera dem i Mail på något sätt utan att ha kontot kvar?

/Pierre

Om de ligger sparade som *.mbox eller något liknade ska det gå bra att importera dem i Mail [Arkiv->Importera brevlådor...]. Där kan lätt organisera och söka i dem. Fungerar troligtvis om du använder någon annan e-postläsare med.

/fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 06:36

Nja. Mina brevlådor är lagrade som .imapmbox, och Mail hittar dem inte när jag försöker importera.

Testade att byta namn på dem till .mbox. Då hittar Mail dem och importerar, men när man öppnar lådorna sen är de tomma.

Andra förslag?

/Pierre

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 07:32

hmm, I Entourage kan man dra email mellan POP och IMAP-konton. Mail funkar väl likadant. Baserat på det så testa följande.

Skapa ett nytt IMAP-konto i Mail (kan nog gå med fejkad info om du inte kan ordna ett konto tillfälligt ngnstans)

Kopiera (i Finder) in dina .imapmbox filer i mappen för det nya kontot och starta om Mail. Nu borde dina email dyka upp i Mail och du kan dra över dem till en vanlig POP-folder.

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 11:29

OK! Borde ha tänkt på det...

Funkar klockrent. (Fast av någon anledning funkar det inte att dra över alla mejl på en gång, fick ta dem 50 och 50. Så det tog ett tag...)

Tack!

/Pierre

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-08-20 14:42

Annars kan man också tänka sig Back up user prefs från VersionTracker.

1
Bevaka tråden