Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

position:fixed; wordpress med floats?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en knölig omväg åt en kund för att få "ramverket" till hans sida fixerat och man scrollar nu "som vanligt" på kanten istället för brevid div'en content.

Dock har jag stött på rejäla problem med IE7 och säkerligen IE8 men det har jag inte hunnit kolla ännu.

ZOCKZ.se.

I Safari o FF så går det bra att förminska fönstret och mina widgets ligger kvar där de ska.

I iE ligger inte ens widgeterna där de ska utan glider med kanten när man ändrar fönstret.

Hittade det här och tänkte det kunde vara en del av problemet.. men den riktigt långa css-filen style.css har väldigt många ställen som innehåller "clear:both;" och jag vet inte ens om det är den biten som strular.

Citat:

The #main divs width is based off of the browser window width by giving it a 20% value for its' left and right margin, instead of a fixed width in pixels. So, it will always have 20% of the window space on both sides of it.

The #fixed element is given a width value in pixels(non flexible width), but it is given a % value for its' left margin that will match up +/- with the content areas leftover space of 20% when a user resizes the browser window.

100% window - 20% #main right margin = an 80% left margin on the #fixed element to make it line up with the right edge of your content area: even while resizing the window(until it gets to small). Notice that if you tried giving the #fixed element right: 15%; instead of a left % value, it will appear to move relative to the edge of #main as you resize your browser window, and not line up.

Någon som kan peka mig i rätt riktning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-22 23:49

Hej Klara.

Den bistra sanningen är att position: fixed fungerar inte alls i IE6 och IE7 (IE 8 är nog ok).

Samtidigt kan det vara värt att ta en funderare om det här är rätt väg att gå för sidan.Visst ser det läckert ut att det bara är själva sidinnehållet som skrollas, men om webläsarfönstret är för litet för att alla widgetar i höger spalt skall synas, så går det aldrig att skrolla fram de gömda delarna. Vilket kan uppfattas lite frustrerande.

En mycket god poäng, just widget-grejen är kanske inte idealt..
Fick dem dock att ligga still i IE7 men inte i rad, de fick samma vertikala position allihop?

Hittade det här: Utilu IE Collection - Utilu.com att ha på xp-installationen, perfekt!
Det faktum att det fanns firebug gjorde IE8.css ett mycket enklare jobb.

(edit: jag fick fixed att fungera i IE7 genom att ändra doctype till Strict!)

Senast redigerat 2010-09-23 20:03
1
Bevaka tråden