Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias fiberlan - flera datorer på ett uttag

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flyttat och i nya boendet är det Telia fiber.
I vardagsrummet vill jag ha mitt Xbox min Mac Mini och min Airport Express inkopplade till nätverket. Problemet är att det bara finns ett uttag. Hur löser jag så att alla tre prylarna får tillgång till Internet via kabel?

Har haft allt trådlöst innan via min Airport Extreme men där är väldigt dålig räckvidd på den här. Har den under trappen. Går jag upp för trappen och går in i ett av sovrummen får jag inte längre någon signal. Jag överdriver om jag säger att jag är 7-8 meter ifrån routern. Min gamla D-link 635 är där inga problem med. Får bra mottagning överallt!
Kommer inte använda Airport Extremen till datorerna längre då man tappar för mycket hastighet jämfört med vad man får direkt i uttagen, men till min iPhone och andra trådlösa prylar vill jag ju ha trådlöst i hela hemmet. Lägenheten är på 101kvm på 2 plan. Ska den inte klara av det?

Sen har jag en liten fråga till. Mina datorer är utdelade så att jag kan nå dem inom det trådlösa nätverket. Där vet man ju att så länge ingen annan är inne på det trådlösa nätverket så kommer ingen heller åt datorerna. Nu när jag kör trådat, det är inte så att min dator helt plötsligt ploppar upp inne hos grannen när jag har den utdelad?
Det är bara i mitt hem som datorn är utdelad?

  • Medlem
  • 2010-09-26 18:34

Varför inte använda din Extreme till Mini och Xbox och sedan använda Expressen som en signalförstärkare till de trådlösa enheterna?

EDIT: Du har kikat så att de sänder ut full signalstyrka så att räckvidden inte begränsas av det? Vad har du för Express, en som klarar G eller N-standard? Vad har du vidare för nätverkskort i Minin och de övriga apparaterna?
Har du G-kort så klarar dessa bara av 54Mbit/s, vilket blir styvt hälften om du har en 100Mbits-lina.

Senast redigerat 2010-09-26 19:13

Alla datorerna har den nya N-standarden och Airport Express samt Extreme är de nyaste med N-standard.

Vill inte tappa någon hastighet genom att köra trådlöst, plus att ifall jag skulle köra med utökat nätverk med Expressen så tror jag inte det skulle hjälpa så mycket för att Xbox, Mac Mini samt ljudsystemet som Expressen ska vara kopplad till sitter precis bredvid varandra.
Kan man köra med en switch? Jag kopplar sätter i kabeln från nätverksuttaget i swtichen och sen drar sladdar från switchen till de andra enheterna. Eller det fungerar inte så?
Eller så får jag helt enkelt köpa några Expresser till och sätta ut lite här och där som utökningar av nätverket...fast det slöar ju ned en del.

Köp en router som du kopplar Minin, Xboxen och Expressen till, så är det löst.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-27 20:54
Ursprungligen av Papperskatt:

Köp en router som du kopplar Minin, Xboxen och Expressen till, så är det löst.

Men han har ju redan en router (om jag nu läste rätt), AirPort Extreme, den har ju 3 uttag för trådat, det är ju bara att ansluta det han vill ha trådat, stänga av Airporten på dom som ska vara trådade?

Så har jag gjort eftersom Airport Extremen (och fiberuttaget) sitter i mitt arbetsrum kör jag trådat för datorerna (som har avstängd Airport) i rummet från den och resten är trådlöst i huset.

En viss skillnad med trådat

Jag vet inte varför någon skulle komma in i mitt närverk bara för att jag kör trådat i stället för trådlöst i mitt interna närverk som är skyddat med lösen?

Som någon skrev kan man ha en Express som signalförstärkare i nätverket, jag har det så och funkar bra åt ungarna på andra sidan huset och en våning upp, och då har jag ändå 275 kvm.
Ofta kan man experimentera med kanalerna på Airport Extremen för bättre räckvidd.

Senast redigerat 2010-09-27 21:15
1
Bevaka tråden