Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara högupplöst i Photoshop

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-05 16:21

Hej!
Jag har suttit ett antal timmar idag och försökt få till en bra högupplöst bild som jag sedan ska använda för att trycka på en t-shirt.
Nu behöver jag lite hjälp.

Jag har 5 högupplösta bilder som jag lägger in i en gemensam bild i PS (CS4 11.0), jag lägger till lite text, klipper bort onödriga bitar och sparar som PNG. Jag har valt 16bit RGB och 1152 pixlar / inch.
Filen blir ca 4,5mb stor.

När jag sedan laddar upp och lägger in bilden och placerar den på t-shirten blir den suddig. Lägger jag in en av de fem bilderna ensam så blir den klockren, så jag förstår att det är någonstans jag gör fel.
Sidan jag gör tröjan på är spreadshirt.se och dom accepterar bara .jpg, .png, .gif och .bmp som bildformat.

Postar även lite info om bilden från cmd+i

Vore jättetacksam för hjälp, så jag kan gå vidare från detta idag.
/Jonatan

Varför 16 bitars RGB? Standard är 8 bitar/kanal. Och varför 1152 pixlar/tum? Bilden är ju då bara ett par tre cm i "verkligheten" fast med grymt hög upplösning.

Kan det vara så att t-shirttryckarna på något sätt tolkar din bild som att den är väldigt liten och behöver skalas upp, och tack vare den udda 16-bitarsinställningen missar att det finns gott om pixlar att ta av?

Vad händer om du skalar om din bild till ungefär rätt storlek som den ska ha på tröjan (200-300 mm bredd?) Om du exempelvis ställer in din bild med 2960 pixlar till 250 mm bredd ger det en upplösning om 300 dpi vilket för t-shirttryck borde räcka och bli över med råge. Låt det sedan vara en RGB med 8 bitars färg/kanal, inte 16. Du kan ju också konvertera till CMYK då de tydligen trycker i fyrfärg.

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-10-05 17:33

Vad är det för filformat på de enskilda bilderna? Är det också png? Annars kan det ju vara boven att systemet du laddar upp dem till inte hanterar png så bra. Prova att spara dem i jpg för att se om det löser problemet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-05 17:44

Tack! Jag har som du ser ingen större koll på detta så tack
Jag har testat bygga om bilden med 300 dpi (samma som pixel per inch?), 8bit och 250x150mm. Sparade som .png då .jpg tvingar in en bakgrund.

Tyvärr blev det ingen förbättring väl inlagd på tröjan. Jag har en annan bild jag också lägger in som är direkt från internet. Svart/Vit, 951x340, RGB, .jpg. Den blir klockren väl inlagd på hemsidan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-05 17:48

Arvid.
Bilderna jag la in va .jpg och testade därför det du sa, att spara allt som .jpg. Verkar ha lösningen där nu. Tack!
MEN, finns det då ngt sätt att undrvika en bakgrund på bilden? Jag kan inte veta den exakta färgen på tröjan och därför inte ställa in en bakgrundsfärg på min bild.

Som sagt så accepterar sidan .jpg, .png, .gif och .bmp

Kanske kan det vara att spreadshirt.se's "t-shirt designer" inte är så bra på att visa .png. Kanske missvisar på hemsidan, men själva trycket och resultatet blir bra?

Kanske bättre att du frågar Spreadshirt.se?

Enligt deras faq ska du iaf köra png för transparens: FAQ - Trycka och designa T-shirts online : Spreadshirt

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-10-11 15:44

Det absolut troligaste är att den inte tar hänsyn till upplösningen när man kör jpg och den tar hänsyn till upplösningen när du kör .png. Antingen på ett felaktigt sätt, eller så är upplösningen i din bild satt på ett felaktigt sätt.

Jag skulle nog rekommendera att du kontaktar spreadshirt.se, som Mutant skriver.

1
Bevaka tråden