Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS mottagare i iPad 3G modellerna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-12 13:23

Hej,

En sak som sällan tas upp i iPad diskussionen är GPS funktionen.

För mig var det helt avgörande i valet av iPad,

Har beställt en ipad 3G från usa, funderade en hel del på om jag inte kunde klara mig utan 3G funktionen.
Men när jag insåg att GPS inte finns i wifi modellerna var inte valet så svårt.

Man kan tex använd iPaden som plotter när man är ute på sjön
Båtliv - Navionics App nu även i HD för iPad
En ren plotter i dag kostar minst 10.000
och
på sjön for iPhone 3GS, iPhone 4, and iPad on the iTunes App Store
Eniro på sjön, gratis sjökort.... kan inte bli mycket bättre än så

Man kan ha den som GPS navigator i bilen, det finns fästen för bil att köpa.
Tänk vilken känsla med den stora skärmen i bilen
Smart lösning för iPad i bilen | iPadfeber

Plus all annat kul som man kan göra...

Lycka till med iPad valet..

/Prylnörden

Eniro på sjön funkar dock inte med iPad, den startar inte ens utan man får nöja sig med en ruta som hänvisar till att appen kräver kompass för att fungera. Detta finns i iPhone men tydligen inte i iPad, eller är det bara en bugg till följd av att appen är skriven för iPhone och inte iPad?

Hoppas på att de släpper en iPad-version som funkar då jag verkligen gillar iPhone-appen, där den dock lider lite av att iPhone har för liten display för högre farter på sjön.

Kompass finns i alla iPad.

Har du stängt av Location services?

"Platstjänster" är aktiverade, Eniros app har dock inte skickat någon begäran om att få använda funktionen. Det beror rimligen på att den aldrig startar på riktigt utan tvärstannar tidigt i bootsekvensen och felmeddelar. Kartor-appen (den som är standard) funkar som den ska och använder som bekant platstjänsten. Är inte precis vän med iPad men de mest grundläggande grejjerna borde man ju få snurr på och testa innan klumpen avyttras.

Om appen skall fungera kanske jag är ute i kylan till följd av att jag kör iOS 4.2, första betan. Kan vara som så att den ställer till det lite (har vart lite annat man måste fixa manuellt på 3G-modellen för att få saker att fungera).

Case dismissed - tills vidare! Vore kul om någon annan kunde testa att dra hem Eniro på sjön och testa.

Ursprungligen av Herr Dödén:

Om appen skall fungera kanske jag är ute i kylan till följd av att jag kör iOS 4.2, första betan. Kan vara som så att den ställer till det lite (har vart lite annat man måste fixa manuellt på 3G-modellen för att få saker att fungera).

Case dismissed - tills vidare! Vore kul om någon annan kunde testa att dra hem Eniro på sjön och testa.

Jag har iPad 3G modell 4,2Beta3, "Eniro på sjön" går inte igång, säger kompass saknas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-16 12:48
Ursprungligen av Janneskynet:

Jag har iPad 3G modell 4,2Beta3, "Eniro på sjön" går inte igång, säger kompass saknas!

Du kör en beta. Därför.

Sedär! Då kvarstår alltså problemet även i senare revisioner, nu behöver vi bara feedback från någon som sitter kvar med en tidigare version än 4.2 för att stänga caset

1
Bevaka tråden