Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAC + Gprs = sant ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-20 08:59

Hur får jag min ericson T39 att anlsuta till Internet med hjälp av bluetooth?

Jag har en Powerbook G4 Titan. Mac OS 10.2.6
Jag har gjort erforderliga inställningar i "Ställ in bluetoothenhet" och min parkoppling fungerar. Dator och mobiltelefon kommunicerar som de ska i övrigt. Jag har nyligen fått, via comviq, ett sms med gprs-inställningarna till min telefon.
När jag klickar på "Öppna Internetanslutning" gör telefonen och datorn ett försök till anslutning, men precis när telefonen har kopplat upp, meddelar telefonen: "Kopplat ner, inga gprs parametrar" och datorn meddelar att uppkopplingen misslyckades. Vad saknas?
Jag har pratat med både återförsäljare för MAC, supporten på Comviq (som förstås inte har support på mac), supporten på ericsson (som inte heller har support på mac) men ingen kan svara på hur jag ska göra.
Men jag tror ändå att det finns någon därute som har svaret, eller?

mvh fsr

Låter som om det är fel modemscript till telefonen. Har du flera att prova med?

• Medlem
  • 2003-08-20 09:26

Vilket nummer kopplar du upp mot?

Jag har för mig att jag använder *99#
Gör du också det?

Har haft samma problem fast med PC, Har för mig att det hjälpte att skriva in dns server för uppkopplingen.

• Medlem
  • 2003-08-20 09:32

Japp, jag använder också tel. numret *99#
Vem sitter på uppgifterna på dns-servern?

/fsr

"*99#" anropar din telefon och använder de gprs-inställningar som finns i den.
Där finns alla dns-uppgifter o s v.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gorner
"*99#" anropar din telefon och använder de gprs-inställningar som finns i den.
Där finns alla dns-uppgifter o s v.

Är Comviq den enda konfiguration du har i telefonen eller har du fler? Själv har jag flera olika och för att använda mig av Telia som för mig i min T39 ligger på tredje plats, skriver jag anropnumret: *99*3#
Telefonen kan behöva hjälp ibland.

• Medlem
  • 2003-08-20 13:28

Äntligen någon som också har en T39! Bra tips det där...men det räckte tyvärr inte. Jag provade att skriva *99*2# eftersom min comviq-profil låg som nummer 2.
Jag får samma svar fortfarande:
I datorn: "Modemet har oväntat lagt på. Kontrollera dina inställningar igen"
I telefonen:" Inga gprs-parametrar"

Har du manuellt skrivit in anv.id och lösen ord i din telefon? I min är det tomt på dessa platser. Ska det vara det?
Dessa uppgifter har jag bara matat in i datorn.

Vilket "modem" har du angett i Nätverk/Bluetooth modem/Modem?

mvh fsr

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 13:30

Jag skapade en helt ny konfiguration i telefonen (i mitt fall CID4) och angav inga parameterar där utan la in allt i inställningarna i datorn i stället. Funkade med Comviq.
DNS är samma som för Tele2, kolla deras supportweb.

• Medlem
  • 2003-08-20 14:16

Skam den som ger sig! Nu är det fixat!!!

Lösningen fick jag av Comviq support för mobilt web.
Efter att supporten hade kollat in mina inställningar i "Inställningar/Datakomm./Datakonton/Comviq gprs/redigera/APN, sa han åt mig att som telefonnummer i min datorprofil skriva *99***2#
Jag angav även primär och sekundär dns i min datorprofil under fliken TCP/IP (jag vet dock inte om detta var avgörande).

Det avgjorde saken!!! Det började funka!
Nu återstår bara att hitta den modemprofil som fungerar mest stabilt. Alla som har "T39" i sitt namn verkar fungera. Jag får förmodligen vända mig till Sony/ericsson för att få tag i rätt version.

Tack alla som försökt hjälpa mig! Ni är toppen!

Jag tror att Gorner och Bengt Erikssons tips har varit avgörande!

mvh fsr

• Oregistrerad
  • 2003-08-20 14:25

Här kan du hitta bra modem script Ross Barkman

1
Bevaka tråden