Men nu, läs det orimliga (foliehattiga) i inlägget jag kommenterade. Behandla *alla* nät som osäkra. Ja, vad vet jag egentligen om vad som händer hos min bank eller webbutiken efter webserverns SSL-TLS? Om jag skulle oroa mig för allt det där skulle jag i princip tvingas tillbaka till text-tv.
Jag tror att du tolkar "osäkert" mycket starkare än vad jag gör det, och dessutom hade jag med ett underförstått "som du ansluter till" i mitt första inlägg.
Det vill säga, min poäng är inte att man inte får ansluta till några nätverk (det vore mer än lovligt korkat), utan att istället:
* se till att alla datorer är någorlunda skyddade, med exempelvis brandvägg, uppdaterade program och att endast de tjänster som behöver vara igång är det - oavsett vilket nätverk som du ansluter till
* i de fall då det behövs extra säkerhet (till exempel för kontakter med banken eller skattemyndigheten) så finns det en någorlunda säker lösning hela vägen
Hemma hos oss kör vi ett öppet trådlöst nätverk, men vi ser till att datorerna är hyfsat säkrade. Det är bättre än att köra med ett låst nätverk, och sedan ha vidöppna datorer. Och så kan grannar och gäster låna enkelt om de vill, och det blir mindre krångel.