Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

subtitles+markers fungerar inte!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-20 09:54

Jag vill ha kapitelindelning (markers, ej "Interactive markers") samtidigt som subtitle på ett track.
Detta ser man oupphörligen på alla kommersiella filmer (Hollywood-filmer som Matrix med flera), men jag får inte till det.
Så fort jag klickar på next/previous knapparna på fjärrkontrollen försvinner textningen.
Enligt litteraturen använder highlight buttons och subtitle samma del i DVD-protokollet, men jag använder ju inte "highlight buttons" utan bara enkla "markers" (utan någon koppling mot knappar). Detta måste ju fungera. Man ser det ju dagligen i DVD-filmer!!!
Snälla hjälp mig! Huvudet värker av frustration!

fsr

Det är inte konstigt att du inte får det att fungera. Det är en bugg i DVDSP som gör att subtitles försvinner när man går till ny marker i programmet.

Välj File - Build Disc och testkör din film i t.ex Apple DVD Player så skall du se att subtitles hänger med när du går till ny marker.

Någon som vet om detta är fixat i DVDSP 2.0?

• Medlem
  • 2003-08-25 09:09

Tack för svaret!
Jag har precis kommit fram till detta svar med hjälp av en kollega som häromdagen löste det. Tack ändå!!!

Det är ju inte riktigt klokt att en så basal funktion inte fungerar i ett i övrigt så bra program. Detta problem har verkligen gnagt inom mig under lång tid och krävt mycket funderande kring hur man utan denna möjlighet ska kunna jobba effektivt och flexibelt. Skönt att problemet äntligen är löst. Det är dock lite tidskrävande att göra "build disc" varje gång man ska förhandsgranska. Man får väl helt enkelt förlita sig på att man gjort rätt...

Finns verkligen DVSP 2.0? Var? När? Gratis?

/fsr

1
Bevaka tråden