Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut mobilt bredband från Mac mini till MacBook och iPhone 3GS via trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

I dagsläget har jag en temporär mobil Internetuppkoppling men den varar ändå några månader så det hade varit gott med en lösning.

Jag skulle vilja dela ut mitt mobila bredband (Telenor Huawei E1820) från min Mac mini (nya versionen/snowleopard) till min Macbook och iPhone 3gs över det trådlösa nätverket som jag skapat med en Airport Extreme (n-nätverk) och en Airport Express (g-nätverk).

Eftersom jag har en lite äldre Airport Extreme som inte klarar av att köra både n- och g-nätverk samtidigt har jag Airport Expressen ansluten till Extremen med en nätverkskabel för att kunna ansluta iPhonen till g-nätverket men ändå ha det snabba n-nätverket till Macbooken.

Om jag väljer att dela Internetuppkopplingen på Mac minin skapas ett nytt nätverk som jag kan ansluta mina enheter emot (om jag fattat det hela rätt), i stället vill jag skicka uppkopplingen via Extremen och Expressen.

Är det någon som har idéer på om detta är möjligt och i så fall hur jag går tillväga?

Här kommer ett lite schema över setup'n och hur jag vill att anslutningen skall se ut, hoppas den går att förstå sig på.

1. Mobilt bredband, Huawei E1820
USB --->
2. Mac mini
Trådlöst n-nätverk ---->
3. Airport Extreme,
Trådlöst n-nätverk ---->
3.1 Macbook
Nätverkskabel ---->
3.2 Airport Express
Trådlöst g-nätverk ---->
3.2.1 iPhone 3gs

Tacksam för hjälp

/Johan

Hjälp, är det ingen som har en idé. Känns som det borde gå...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-27 23:12

Jo det går. Det finns hur många trådar som helst här om att dela ut mobilt bredband. Sök runt lite. Men enklast är ju att skaffa en enkel 3G-router att koppla in dongeln i.

Tack Mija, jag blev inspirerad och testade lite lösningar. En lösning som jag fick att fungera var med en nätverkskabel mellan APE´n och minin istället för trådlöst....

Senast redigerat 2010-11-27 23:41
1
Bevaka tråden